Hej alla,

det här med husplacering är inte det enklaste. För att renodla kan vi bortse från topologi och så vidare. Jag har bifogat 3 bilder som principiellt visar olika husplaceringar och var solen går upp (till höger i cirkeln) och ner (till vänster i cirkeln) vid 4 olika datum. 27 juni är ändå huvuddatumet eftersom det ska vara ett fritidshus. Huvudfasaden (med uteplats) markeras av den lilla röda pilen.

Själva placeringen av huset ska vara i det nordöstra hörnet och inte mitt i (som markerat på bilderna).

Sen tillkommer ju topologi. Omkringliggande träd. Vägens placering (även om den är liten väg som bara servar 4-5 hus). Och allmän känsla på plats. Vidare kan det ju bli väldigt varmt med söderläge (har någon sagt).

Men ändå, utifrån solen, vilken väderstreck är att föredra?

/Micke (vet att detta tangerar vansinne)
 
  • husplac_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • husplac_v.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • husplac_sv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, det går inte att säga efter en ritning. Man måste vara på platsen och kolla. Det har krävts många turer till tomterna innan mina hus varit utsatta.

Förutom det du räkna upp så bör du också undersöka hur det brukar blåsa på platsen.
 
En annan sak som kan vara värd att kolla på platsen är eventuella skuggor. När vi byggde ut sommarstugan och fick uteplatsen i västnordvästlig riktning (sol till middag) så upptäckte vi för sent att det blev alldeles för varmt mot väggen och solen stod så lågt att den mest stack i ögonen. Vi har nu planterat en björk i bortre änden av tomten, ca 40 meter från uteplatsen, som om ca 25 år kommer att ge en mycket behaglig skuggning.
 
Japp. Det är mycket som spelar roll. Tror att känsla är det viktigaste. Tycker nog att analysmetoden är rätt häftig ändå. Jag hittade data på http://www.rl.se (inte kommersiell). Där kan man hitta solvinklar, i planet och mot planet, för alla dagar, tidpunkter och många svenska orter.
 
Det finns en "solkarta" där rummen får poäng eftersom vilken riktning och vilken sorts rum det är. Det blir exakt vetenskap! (Men exakt vad det heter har jag glömd...)
 
För mig var det rätt självklart att placera ingången mot vägen/parkeringen/uppfarten...
Det kluriga ligger sen i altaner - där gjorde jag kanske en liten miss - men jag är iof inte klar ännu :)
Nuvarande altan ligger åt NV - dvs kvällsol - men också i det mest öppna läget = mindre mygg :)
/K
 
På sommarhus föredrar jag altan mot NV, skön kvällsol och skuggigt mitt på dagen.
I google sketchup kan man laborera med solen och skuggor, du matar in var du befinner dig, dag och klockslag.
 
För vår del var placeringen lätt - då vi inte hade en 20 000 kvm tomt och grannar närmre in på oss än önskat så var grannars placering av husen det som avgjorde...men det medförde trots allt att på vintern när du vill få in solljus i huset så mycket som möjligt är det bra placerat för fönster just där..

När man läser placering av hus avseende energi är ju fokus mycket på söder...men när jag läste om växtväggar så ansågs det här i Sverige vara mest viktigt med öst som väst för att söderplaceringen funkar inte riktigt för oss i norr - minns inte riktigt hur i detaljer. Växter vill ju precis som energipresterande hus även ha solljus så de borde ju se det än mer kanske vad som är rätt...kanske är det precis som med myten om rosor som vill ha lerjord - ja kanske i Frankrike där det väl sattes som norm men inte på min kalla lerjord kan jag lova som blir allt för kall om vintern.

Men om tomten är möjlig att planera rätt så ska ju det enligt gammal tradition vara sovrum i öster, kök i norr och v-rum i syd/väst. Är ju inte alltid möjligt precis och kanske inte lika viktigt längre med kyl/frys och modrern apparatur.

Vi valde att placera allt på snedden inklusive garage som skymmer huset från vägen.

Söder blir ju för varmt med en massa fönster som oftast t ex i passivhus fast ett vasstak gör väl susen liksom grästak som kyler ner taken rätt bra. Att som vi ha ett skyddande trädtak i söder för skydd mot ljusinsläpp där såg vi som oerhört viktigt om än att fönstren endast var mot badrum och entré. På vintern ger det ju värme då all bladmassa är borta. Finns det något bättre än att använda naturen till hjälp?
 
Redigerat:
Ytterligare en faktor att beakta är om du är morgon- eller kvällsmänniska! Vill du gå upp tidigt på semestern och njuta morgonkaffet i solen på altanen, eller sitta där ute och grilla när solen går ner?
 
Nu tror jag på att lägga sovrummen så de blir svala. Norrut typ.

Sen har jag byggt trädäcket så det hittar av alla väderstreck. Alltid någon plats i solen. Alltid någon plats i skuggan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.