när jag räknade på lösvirkesbyggt även med spillvirke med i beräkningen utan scabloner så blev det riktigt, riktigt billigt..men det kräver ju istället mer kunskap i att konstruera huset som ju är något som kan kosta riktigt mycket för den som inte är prismedveten och har koll på sina utgifter

men det finns ju en gratis byggbeskrivning för en liten enkel stuga hos Skogsindustrierna..http://www.byggbeskrivningar.se/ som lite stöd i det arbetet
 
Har du ingen nära som är kunnig? typ kompis, bror, kusin??
Har du inte det så måste du anlita en snickare, kolla med några lokala byggfirmor om dom har nån lärling dom kan sätta in hos dig med reducerad timdebitering. Bygglärlingar brukar vara riktigt duktiga, jobbar kanske inte lika snabbt som en snickare som varit i yrket i 20 år men en sån liten stuga är ju en rätt enkel uppgift.
 
Tar banken hänsyn till att dessa utgifter kommer i olika intervaller under byggtiden jämfört med att köpa ett begagnat hus på Hemnet? Skulle inte tro det i alla fall - fördelen med lösvirkesbyggen är att du bygger i den takten du har råd varav en större input av kapitalet sker vid en kort period i samband med stomresning och schaktning/grundläggning med anslutningar till VA/EL. Den perioden bör fokus vara för din kostnadskalkyl som ska länkas till din likviditetsbudget under byggets gång. Om kostnadskalkylen är hur mycket huset kostar att uppföra så är likviditetsbudgeten till för att se när du ska betala de olika posterna under projektets gång. Ju längre tid bygget tar för dig desto mer kapital kan du ju hinna spara ihop under projektets gång för att lösa de där kostnaderna som känns omöjliga just nu. Allt behöver ju inte vara tipp-topp vid färdigställandet utan kan ju förbättras några år senare i stället när orken och lusten finns där samt kapitalet. För egen del har vi ungefär hälften i sparade medel för projektet av byggets kostnader och resten betalas på löpande räkning av överskottet från våra inkomster var månad.
 
Redigerat:
Som alltid en fråga om pengar vs hur mycket man vill göra själv. Har själv slitit 6-7 dagar i veckan sista 6 veckorna med vårt fritidshus som stomrestes första veckan i Juli. Köpte stommen i byggsats och gör allt annat själv utom elen. Inga större konstigheter att bygga hus tvärtemot vad många tror...hantverkare på forumet får ursäkta, men husbygge är ingen hjärnkirurgi, bara en väldigt massa slit, och en hel del kul:) Men det gäller att läsa på i förväg och ha koll på alla detaljer (Det är däremot hjärnkirurgi..) och byråkrati med bygglov och annat.
Hursomhaver bygger jag 80kvadrat plus loft, stommen kostade ca 135000 inklusive frakt, då ingick väggblock med fasad, takstolar och underlagstak. Bjälklagsvirke, Isolering, innerväggsreglar, skivor, plåttak osv tog jag in offert från lokala bygghandlaren där jag fick ett pris på 85 000 ink 3 fria transporter och 15% rabatt på allt småplock som man kommer på att man behöver. De ställde också upp med sin kranbil och truck och lossade huset för ca en tusenlapp.
Grunden gjorde jag och svärfar, plintgrund, tog ca 3 helger att göra och kostade ca 8000 i material (Och öl till svärfar).
Tillkommer massa kostnader i övrigt, men generellt landar vårt bygge på ca 350 000 exklusive inredning som jag räknar med kostar ca 100 000 till.

Man kan, som jag och Klas Klasson, gjort...slita varg själv och betala rätt mycket mindre...eller köpa mer färdigt och betala mer. Valet är ditt.

Angående fasadfärg förresten....järnvitriol...enkelt att applicera, du behöver aldrig underhålla det, och det kostar ca 150 kr för en säck som räcker till två hus...och det blir trendigt snyggt;-)
 
Nu har vi börjat kalkylera på riktigt tillsammans med husleverantören och första kallduschen kom med grunden. Rekommenderat för huset var platta och efter lite argument som att bjälklag kostar ca 30.000 kronor på priset så så är förtjänsten inte längre så stor att välja ett sämre alternativ till platta. Så han räknar platta och schakt till 92000+65000. Här har jag från början kännt att jag haft noll koll på prisbilden och det talar sitt tydliga språk när jag räknat denna kostnad till 40.000. Nu sitter jag istället med 150.000! Har dock inte pratat med företaget som ska göra grunden än så det är förstås räknat i överkant, men ändå. Var ska jag jaga ifatt dom pengarna? +98.000 kr i anslutning till vatten och avlopp då.
 
garet skrev:
Nu har vi börjat kalkylera på riktigt tillsammans med husleverantören och första kallduschen kom med grunden. Rekommenderat för huset var platta och efter lite argument som att bjälklag kostar ca 30.000 kronor på priset så så är förtjänsten inte längre så stor att välja ett sämre alternativ till platta. Så han räknar platta och schakt till 92000+65000. Här har jag från början kännt att jag haft noll koll på prisbilden och det talar sitt tydliga språk när jag räknat denna kostnad till 40.000. Nu sitter jag istället med 150.000! Har dock inte pratat med företaget som ska göra grunden än så det är förstås räknat i överkant, men ändå. Var ska jag jaga ifatt dom pengarna? +98.000 kr i anslutning till vatten och avlopp då.
Får man fråga vilken leverantör ni tittat på ?

Jag tittade på många olika, det som slog mig var hur mkt dyrare de som kan erbjuda totalentrepenad och villor var (även vid lev av bara byggsats) jämför med dom som bara levererar materialsatser till enklare stugor (moduler som CA boden, eller Lundqvist trävaru)

Att man rekommenderar platta är iof seriöst (om nu tomten är plan nog för det utan massa schakt osv) - men indikerar mer en lutning åt villahållet (och sen kanske odm har fritidshus också iof) än en utpräglad stugbyggare. I ett fritidshus tycker jag iaf att man normalt skall räkna med att ha bjälklag, sen kan man i vissa fall anpasa huset till platta - eller tänker jag knasigt då ?
För mig är ett fritidshus ett "tunnare" hus byggt för sällanboende. Nuförtiden brukar förvisso många bygga en "rejäl stuga" när man ändå håller på - som man egentligen direkt kan flytta in i för permanentboende om man vill.
OIch det är ju bra - men då måste man också räkna med att det kostar som en liten villa . . .

/K
 
men vadå.. 150 för schakt och platta... klart att det finns stora besparingar på att göra det på annat sätt.
vi hade både planering av tomt plus massor och schakt för 36 + 13 för torpargrunden... och själva bjälklagret med reglar, golvspån och isolering för 15. så en torpargrund för 60 kvm med bjälklag plus isolering skulle kosta 64 000 plus schakt.
 
kollat grunder nog i ett halvår - men för att huset ska må bra om vintern behöver det ju lite värme trots allt och u-värdet på grunden ska även beaktas i så fall tycker åtminstone jag

u-grund-element är bättre än l-element om u-värde beaktas - var inte dumsnål i synnerhet om golvvärme även tänkts ingå i bygget
 
Själv är jag inte rädd för markarbeten då jag slitit hemma med anläggning av både 200 kvm kulllerstensgård som grävt ut 40 kvm damm på tung jord för hand...tycker mycket av sk grovsckakt går att klara på egen hand och lämna bort finliret om nödvändigt..stenar har jag också haft på tomten så många att det inte behövdes gå på gym precis och spränga är en metod men är det bara små block går det ju att borra itu dem också vilket vi tänker göra med den som är vägen för oss
 
30 000 kr för kök....ja vad ingår då?

räknade på ikea-kök för egen del i somras och kom fram till behov av ca 10000 kr för stommar medan 7000 i polen - men då blir det traditionell spis och diskmaskin som tillkommer och inte a la modernt samt kyl/frys

för att slå ett slag för vattenförbrukning så bör faktiskt diskmaskin användas helst

men nu när XXXLutz startade i Malmö fann jag ju det här som ett alternativ
http://www.xxxlutz.se/sortiment/c/product/Komplett-koek--rakt/KOeK/001498033329-LA0202-1/index.html
Kök med stomme/bänkskiva i valnötsimitation och vaniljfärgad front. Spishäll, inbyggnadsugn, kylskåp och köksfläkt ingår. Andra färger går att välja mellan.

Köket kan planeras enligt dina önskemål. Ett brett utbud av olika färgvarianter, kombinationer och modeller hittar du i vårt varuhus.
9 990,00 kr
 
Om jag kalkylerar lite snabbt så kostar ett bjälklag 350-400 kr/m² i material. Då har jag inte räknat med själva plintarna, men det borde handla om kanske 4000 i material. Jag köpte materialet till min platta för 600 kr/m². Så skillnaden är inte så stor som man skulle kunna tro.
Man kan också ta i beaktande hur mycket enklare det är att fortsätta bygga på en platta jämfört med ett bjälkag.
 
Bra med prisinfo anders! U-grund och L-grund kostar ju lika mycket men t o m uppfinnaren av L-grund rekommenderar U-grund idag då köldbryggan i L-grund är stor.

SP och Länsförsäkringar rekommenderar platta på mark - men själv tittar jag fortfarande till alla varianter som finns t ex installationsgrunden som spar värdefull yta..

Tänk på att i framtiden kommer grundens energiprestanda prioriterads än mer än idag och ni vet väl hur bilens bränsledförbrukning ser ut och har det som jämförelsemått vid val av köp.
 
andersmc skrev:
Om jag kalkylerar lite snabbt så kostar ett bjälklag 350-400 kr/m² i material. Då har jag inte räknat med själva plintarna, men det borde handla om kanske 4000 i material. Jag köpte materialet till min platta för 600 kr/m². Så skillnaden är inte så stor som man skulle kunna tro.
Man kan också ta i beaktande hur mycket enklare det är att fortsätta bygga på en platta jämfört med ett bjälkag.
Skulle vara intressant att vet hur du räknat där... jag gjorde en snabb genomräkning av vad vårt bjälklag kostade, inklusive plintar...och landade på ca 250kr kvadratmetern... Då räknade jag med: K24-virke, balkskor, ankarskruv, bultar, plintjärn, gjutrör, betong, armeringsjärn... inte inräknat: cuprinol träskydd, stagningsreglar till plintarna, isolering...
 
Forbo skrev:
Skulle vara intressant att vet hur du räknat där... jag gjorde en snabb genomräkning av vad vårt bjälklag kostade, inklusive plintar...och landade på ca 250kr kvadratmetern... Då räknade jag med: K24-virke, balkskor, ankarskruv, bultar, plintjärn, gjutrör, betong, armeringsjärn... inte inräknat: cuprinol träskydd, stagningsreglar till plintarna, isolering...
Det är väl det som är skillnaden. Jag har räknat med Cuprinol, isolering, trossbottenboard, regel att lägga boarden på, golvspånskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.