Hej!
Bygger 1.5plans villa.
Minna kerto bjälklag är 300mm höga.
Ska isolera för ljuddämpning.ska jag lägga i 300mm eller är de onödigt mkt?vad är rekommenderad isolerings mängd..?
Mvh
 
Ingen som har nåt att komma med..??
 
Isolering till en tredjedel av utrymmet lär ljuddämpa lika bra som om hela utrymmet är isolerat sägs det.
 
Läste i ISOVER´s tidning om isolering. När det gäller ljudisolering hävdar de att det skall fullisoleras för bästa dämpning. Om det är rätt eller om man klarar sig med mindre har jag ingen aning om. ISOVER är ju säljare av isolering så vem vet .....
 
La 95mm isolering i 195mm bjälklag, fungerar bra, om man vill ljudisolera ytterligare är det nog effektivare att lägga golvgips så det blir tungt och stumt.
 
tusen tack för svaren.nu blir de betydligt billigare än att fylla upp hela utrymmet.jag nöjjer mej med 95mm:)
 
Ska själv också isolera mellan våningnarna. jag härmas och kör på samma linje. Tack för info.
 
Ljudisolering är minst en hel vetenskap. Jag vet inte ens hälften av vad jag känner att jag vill veta. Det luftburna ljudet prat, musik och sådant hindrar du främst med isolering av hålrummet. Och här är det bättre med fullisolering än tredjedelsisolering. Om lite isolering är lika bra som mycke så är ju även 95 mm onödigt.

Men sen är det här med stomljud, där tex steg eller resonansljud från högtalare som står på golvet sprider sig genom att vandra i materialet i konstruktionen. Där finns det flera alternativ. Ett fritt hängande undertak på nedervåningen tvingar stomljudet att färdas genom luften innan det återigen kan gå in i undertakets material. Då tappar det energi. Men det här med fritt hängande undertak är väl inet som direkt är vanligt i svenska villor. Men det lär vara det enda som fungerar för träbjälklag om stegljuden ska bort. Tex mellan lägenheter i flerfamiljshus. Därför är det lättare att mellan bjälklaget och golvytan lägga ett lager med material med hög förlustfaktor där svängningarna omvandlas till värme. Här finns en uppsjö av material att välja mellan. Paroc påstår att deras stegljudsskiva halverar det upplevda stegljudet.

En sak till, stenullstillverkarna påstår att stenull dämpar ljudet bättre än glasull. Och det kan väl vara så, det torde vara densiteten som avgör.
 
Har sett lite olika lösningar på detta problem

- Fullt med isolering
- 70-95mm i botten
- 70-95mm upphängt mot undersidan på golvskivan
- 70mm sedan gips i mellan sedan 70mm till mot undersidan på golvskivan

Vet inte vilket som är bäst men gissar på den sista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.