Vi är i startgroparna för byggstart. Vi har av vår arkitekt blivit rekommenderade att fundera på att måla huset med tjärolja (roslagsmahogny). De (få) bilder vi sett på sådana hus har vi gillat. Men idag pratade jag med en målarkille som tyckte att det var att jämföra med att köpa en rosa Volvo; dvs en stor investering där man väljer en färg/utseende som vid en ev försäljning endast en promille av befolkningen skulle vilja köpa. Han rådde mig att välja akrylatfärg i en nyans som "alla" gillar....

Vill gärna ha synpunkter på roslagsmahogny från någon/några, eftersom vi fortfarande är sugna på det!

Tyvärr kan vi inte vara helt opåverkade av andras synpunkter eftersom det är troligt att vi inte förblir boende i Stockholm på några års sikt...
 
  • Gilla
lure12345
  • Laddar…
Men vad i all ....., ska ni bygga igen ??

MVH//Christina.



*EDIT* Glöm det, ser nu att jag tänkte på 'fel'  FlitigaLisa :-[
 
Nej, hu, det har tagit ca 7 år att komma till byggstart.... Jag är så velig och odisciplinerad.... Så OM det blir ett nästa hus så får det bli ett färdigbyggt. Inte för att den här processen inte har varit rolig, men jag orkar inte med alla miljoner beslut en gång till!
 
Flitiga_Lisa skrev:
Nej, hu, det har tagit ca 7 år att komma till byggstart.... Jag är så velig och odisciplinerad.... Så OM det blir ett nästa hus så får det bli ett färdigbyggt. Inte för att den här processen inte har varit rolig, men jag orkar inte med alla miljoner beslut en gång till!
Hej FlitigaLisa nr.2 och välkommen till forumet :)

Jag blandade helt sonika ihop dig med med forumets vanliga "FlitigaLisa", jag borde ju ha sett på antalet tidigare inlägg, men det gjorde jag inte i hastigheten.

Kanske du kan modifiera ditt nick en liten aning till, så är det lättare att skilja er åt :) ;)

MVH och välkommen in i diskussionerna :)//Christina.
 
Ooops, hade ingen aning om att det fanns "en till". Jag är väl kopian då... Självklart kan det inte va såhär, jag får välja något annat helt enkelt!

Men vad säger du om roslagsmahogny - du som är forumgud
 

Ska det fortsätta vara bara 1/3?? Har du något tips om länk till bild där det går att se hur en sådan (nymålad) fasad kan se ut - alltså ingen byggnadsvårdssida...
Hur kom ni fram till valet?

Ja, Stockholmare kan ju vara lite knepiga ibland ;)
 
Kika på Jureit's hemsida under 'fasad II', ser både vackert och personligt ut.

Har ni ett arkitektritat hus där arkitekten själv föreslår den ytbehandlingen på fasaden så tror jag att även de 'd.... stockholmarna' ;) inser att detta hus är inte som alla de andra akrylatfärgade husen som det går tretton på dussinet av :) ;)

Själv är jag väldigt förtjust i slamfärg och gärna i en lite 'udda' kulör, men ffa. så tycker jag det är ett toppenbetyg för huset om det inte ser ut som 'alla andra', men naturligtvis 'eget' på ett smakfullt sätt, så där skulle jag personligen lyssna en hel del på arkitekten, under förutsättning att det är en vars arbete/stil jag har förtroende för, fast det måste det väl iof. vara iom. att ni anlitat honom/henne :).

MVH//Christina.
 
Hemmakatten
Roslagsmahogny är en speciell sorts trätjära. den är mycket ljus och ger ett gyllengult intryck. Det är dessutom en av de få tjäror som faktiskt torkar in i trät och inte liger som en tjock kletig massa på fasaen.
Dock luktar den en del, men betydligt mindre än vanliga tjäror. Men, lukten är fortfarande stark och ilaluktande varför jag aldrig skuille vilja ha det inom luktavstånd.
 
Jureit:
Är det svårt att måla med tjäroljan? Måste man måla planken innan uppspikning? Någon har sagt att om/när man värmer upp tjäroljan så är det "stor" explosionsrisk (någon hade visst dött!?).....detta ställde sig dock arkitekten sig frågande till.

Har sett din/er hemsida - fasiken vad duktiga ni verkar vara! Önskar att vi inte hade tummen mitt i handen och åtminstone någon gång fick den berömda tummen ur och tog tag i det vi faktiskt kan klara....
 
Hur kinkigt är det med typen av trätjära? jag har förstått att även den kan skifta i kvalitet. Dalbränd tror jag det kallades som man "skulle" köpa. Vad hade ni?

Kan du säga något om hur ofta ni tror att det måste underhållas framöver? (Jag förstår att det beror på vilka väderstreck olika väggar är placerade, men för, säg, södervända väggar?)
 
Hemmakatten
Jo, naturligtvis är det så att olika människor reagerar olika på lukten. Antar att jag är en sån som tycker konstant tjärlukt är jobbig och jag får ofta huvudvärk av den. Måste också erkänna att jag inte vistats i hus just med roslagsmahogny. Det är helt säkert så som jureit skriver att den inte luktar speciellt mycket.
Vacker är den i alla fall!!:) Och är jättesnygg på fasader! Det är mycket snyggt det som jureit har på sitt hus.
 
Skall man måla med trätjära måste man se till att det är varmt ute. 15 grader räcker inte och det hjälper inte att värma tjäran. Den blir ytterst kletig ändå.
En fin sommardag går det dock lekande lättatt måla med värmd tjära.
Jag skulle nog ändå vilja rekommendera Roslagsmahognymetoden, då denna blandning bör vara betydligt mindre arbetsintensiv.

Vi kommer med all sannolikhet att köra andra varvet med utblandad tjära.

Vi målade alla panel före uppsättning. Det fungerade finfint, men det vill till att tjäran hunnit torka in, annars blir verktygen irriterande kladdiga.
Tjära på hammarhuvudet kan leda till de mest fantastiskt krokiga spikformationer.......

050711_panel1.jpg

/Dadid
 
Utom en fin yta, som jag tycker om, och enkel underhåll så kan vi skänka en tanke att tjära är en utmärkt träskyddsmedel och fortfarande tillåtet som träbehandling ;D. Skulle välja Roslagsmahogny bara för träskydets skull.... ;)
Att man sen missar några köpare bara för att huset är inte plastmålad med vattenbaserad miljöfärg som har svårt att stå emot miljöpåfrestningar? Det har jag svårt att tro ;)
gaia
 
Men ska du sälja huset då????
Måla som du vill
Men Roslagsmahogny?Typiskt ett namn som nån j-a stockholmare hittat på eller som vi säger i Roslagen-fiskmåsar...
8) Född rospigg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.