Jag ock min sambo skall snart beställa in schaktning och platta för kommande hus, tomten är ganska långsmal och har en befintlig stödmur mitt på tomten där bakre delen av tomten ligger ca 1 meter högre än främre delen, husplaceringen kommer ligga ganska exakt 1 meter bakom denna stödmur (där det nu står garage på 100 kvm som skall rivas i samband med schaktning)

Skulle behöva tipps på stödmur eller alternativ och även hur man skulle kunna utforma en schysst entré framför huset

Bilder via min byggblogg: http://enlundavagen38.blogspot.com/2011/03/entre-och-studmur.html

Alla tipps är varmt välkommna! :rolleyes:


(denna tråd kanske borde ligga under "Grund & markarbeten")
 
Redigerat:
Du är lite sent ute, tycker jag. Detta skulle du funderat på när du ritade huset!

Det mest begåvade hade varit att ta hänsyn till tomtens höjdkurvor direkt i planlösningen. Jag skulle föreslagit en plan med "halvplansförskjutning", där man tagit upp nivåskillnaden inne i huset. Då vore det enklaste att lägga entrén i gatunivå (tillsammans med arbetsrum/gästrum). En halvvåning hög trappa från hallen upp till "baksidan" med kök och sällskapsrum. Och så ytterligare en halvtrappa upp till sovrummen rakt ovanför entrén.
 
billy_baver skrev:
Du är lite sent ute, tycker jag. Detta skulle du funderat på när du ritade huset!

Det mest begåvade hade varit att ta hänsyn till tomtens höjdkurvor direkt i planlösningen. Jag skulle föreslagit en plan med "halvplansförskjutning", där man tagit upp nivåskillnaden inne i huset. Då vore det enklaste att lägga entrén i gatunivå (tillsammans med arbetsrum/gästrum). En halvvåning hög trappa från hallen upp till "baksidan" med kök och sällskapsrum. Och så ytterligare en halvtrappa upp till sovrummen rakt ovanför entrén.
Som du säger är detta inget alternativ nu. Jag söker tips på en lösning efter dom förutsättningar som råder.
 
I andra hand skulle jag råda till att kontakta en trädgårdsarkitekt, för att ta samlat grepp om HELA tomten i ett svep. Tar du en pusselbit i taget kommer det ena att påverka det andra med följd att du får en enda rad av dyra och fula kompromisser.
 
billy_baver skrev:
I andra hand skulle jag råda till att kontakta en trädgårdsarkitekt, för att ta samlat grepp om HELA tomten i ett svep. Tar du en pusselbit i taget kommer det ena att påverka det andra med följd att du får en enda rad av dyra och fula kompromisser.
Bra tips, Har du några rekommendationer på firmor?
gissar på att det är ganska kostsamt (rätta mig om jag har fel?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.