Funderar på om jag klarar att ansluta diskmaskinen själv. Bortsett från om jag klarar det så vet jag inte riktigt vad jag behöver för nåt?

1. Längst till höger på bilden sitter kallvattnet. Vad behöver jag ansluta för koppling där för att få vatten till diskmaskinen?

2. De två piggarna längst till vänster är väl anslutning för avloppsvattent från diskmaskinen. Slangen som sitter på diskmaskinen är mjuk och gummiaktig längst ut. Räcker det att "snoppa" en av de piggarna och sedan bara pressa på slangen från maskinen? Eller bör jag låsa fast den på nåt sätt?

Klarar man detta själv utan allt för mycket bök? El är redan framdraget av elektriker så det är bara vattenbiten kvar.
 
  • Anslutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Ska det vara enligt gällande branschregler så ska avstängning till diskmaskinen vara ovan bänk. Enklast löst genom att byta till en blandare med diskmaskinsavstängning. Då har du ett separat rör som du kopplar maskinen till.

Om du väljer att strunta i reglerna, så behöver du kapa pex-röret och montera dit en T-koppling godkänd för just pex-rör, i rätt dimension. Efter T-kopplingen kopplar du en kulventil, sedan ansluter du slangen till diskmaskinen på denna.

2. Skär en av slangnipplarna och tryck på avloppsslangen. Du ska använda en slangklämma i lämplig dimension så inte slangen kan hoppa av. Sen ska slangen ligga i en båge, som ett upp och ner vänt U och vara fäst så långt upp som du kommer åt under diskbänken.
 
Redigerat:
Bryter mot en regel eller rekommendation? Det kommer ju vara lätt åtkomligt att stänga av vattnet. Diskmaskinen hade Aqua+ eller nåt sånt där det står att man inte behöver stänga av vattnet mellan gångerna man använder den. Bara när man åker bort en längre tid och det är ju inga problem att stänga med en ventil under diskbänken.
 
stefand skrev:
Bryter mot en regel eller rekommendation? Det kommer ju vara lätt åtkomligt att stänga av vattnet. Diskmaskinen hade Aqua+ eller nåt sånt där det står att man inte behöver stänga av vattnet mellan gångerna man använder den. Bara när man åker bort en längre tid och det är ju inga problem att stänga med en ventil under diskbänken.
Det är faktiskt en regel om man ska vara petig. I branschreglerna Säker Vatten, så hette det tidigare att avstängningen kunde sitta lätt åtkomlig i diskbänkskåpet. I de nya uppdaterade reglerna heter det att avstängning skall sitta ovan bänk.
 
B
stefand så ni har inget i skåpet under diskbänken? satsa på en ny kran.
 
byggare henke skrev:
stefand så ni har inget i skåpet under diskbänken? satsa på en ny kran.
Det är klart att jag har saker i skåpet, men dom står ju längst ner. Diskho och avloppsrör går ju ner så det är inte ens möjligt att fylla och stapla saker så avstängningen skulle bli blockerad.

Men hur det med Säkert Vatten reglerna? Vad jag läst och förstått i nån annan tråd så är det regler som måste följas när ett företag gör installationer, men det var oklart om det var hugget i sten att även en privatperson behövde följa alla regler till 100%?

Grejen är ju att med en ny kran så pratar man ju om tusenlappar och med lite kopplingar några hundringar. Det är ju viss skillnad. Och jag ser faktiskt inte meningen med att ha den uppe vid kranen sålänge det går att komma åt den fort och lätt. Fast å andra sidan är jag ingen expert, därför jag frågar =)
 
Allmän reflektion....tanken med diskmaskinsavstängningen på blandaren är ju att den ska stängas av när man inte använder diskmaskinen...men frågan är, hur många gör det regelbundet? Känns lite som en försäkringsbolagsgrej...
 
Ja och enligt Bosch så säger dom att man inte behöver stänga vattnet mellan gångerna då de har nåt skydd för det och står för full ersättning om det ändå händer en olycka. Dock ska man stänga av vattnet helt när man är borta längre perioder.
 
Jag hade tänkt att ställa en fråga till, bara för att undanröja all tvivel att jag vet vad jag håller på med =) Om nu någon tvivlade. Fast med lite mer vägledning är jag ändå övertygad om att lyckas, utan några vattenkatastrofer.

Så min fråga: Jag behöver alltså korta av PEX röret en bit nu när jag satt dit T-kopplingen. Änden på PEX röret ser ni på bilden. Jag trodde att jag kanske kunde återanvända den biten och ta bort den kopparstumpen som synd, korta av röret till rätt längd, och sedan montera allt igen. Men den biten siter som fn, och den bara snurrar runt.
Då började jag fundera att det kanske är nåt som är ditsatt och sedan att man liksom pressat fast den med nåt verktyg. Så det är kanske inte meningen att man ska kunna ta bort och återanvända? Det kanske bara är att kassera och skaffa nytt?

Hoppas på svar, för just nu har jag inget kallvatten =)
 
  • koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kanske lite sent, men varför ska du ta bort den kopplingen? Fällde du inte in T-kopplingen på slangen?
Den delen på bilden är inte maskinpressad. Den kläms fast när man spänner muttern och går inte att återanvända, så du behöver köpa en ny. Glöm inte stödhylsa i slangen om du inte köper en speciellt avsedd koppling för PEX (som går inuti röret)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.