Enligt golvvärmetillverkaren ska golvvärmen läggas i glespanel 28 x 120. Lät bra tyckte jag tills jag insåg att det inte var det lättaste att få fram. Spårade skivor är för dyra så det är gles som gäller. Var hittar man detta eller finns det annan virkestyp som fungerar?
 
Ola78
Det finns 28*120, har du en välsorterad brädgård i närheten borde de ha det hemma. Har du ett Beijer byggvaruhus i närheten så har de 28*120.
 
Tack för svaret! Kollade med Beijer men där var det beställningsvara. Kanske måste bli så.
 
Ska du ha glesen som bärande eller lägger du den på ett befintligt golv?
 
Mikael_L
Är det tänkt att bli 120 mellan slingorna då?
Skulle man inte kunna sätta dubbla 28x70 = 140mm då. Det blir aningens glesare men det borde inte märkas så mycket kan man tycka ...
 
jag har lagt all min golvvärme i 28x70. Glesa upp hela rummet med xx mm (xx=bredd på plåt+slang) mellan varje gles och lägg i ett antal kortlingar i varje ände under glesen. Sen planerar du hur du vill ha slingorna och sågar upp böjar med sticksågen och drar sedan fast de lösa glesen med hälp av kortlingarna som ligger under. Sen plåtar och slang och på detta golvgips. Det blir stadigt som bara den. Ingen anledning att specialbeställa 120x28
 
Skönt med någon som testat i verkligheten. Då blir det nog 28 x 70. Det är ju betydligt billigare också. Det visade sig vara dyrt att specialbeställa eftersom brädgården inte hade så täta leveranser nu på vintern. Ska köpa hem lite och testa först.
 
Poängen med 120mm gles till 20mm rör är att man lägger dessa med 30mm mellanrum över hela golvet. Då blir det rätt ccavstånd på rören. Med smalare gles har man två mått att hålla reda på.

Förövrigt är 22x120 en dimension som finns överallt. Det kan också funka men beror ju lite på golvkonstruktionen. Ligger reglarna på cc30 funkar det utmärkt.
 
  • Gilla
hellohello
  • Laddar…
Enligt golvvärmetillverkaren fungerar det med 28 x 70 eller 28 x 120. Med 3st 28 x 70 mellan rörslingorna blir det några cm mindre trä emellan jämfört med 2st 28 x 120 men det kanske inte har någon betydelse. Det vore toppen om det som ni säger gick lika bra med 28 x 70 eftersom det är "något" mera standard bland virke.
 
Vad har du för avstånd mellan bjälkarna och vad ska du ha för övergolv?
 
cc600 mellan bjälkarna och enligt ritning minst 14mm parkett lagd tvärs glesen. Förutom i badrummet där det blir cc300 och golvspån.
 
Mikael_L
Du ska ha plåtar också?
Hur breda är dom?
 
De är 270mm breda om jag inte har fel. Thermotech för 17mm slang som ska ligga cc300 mellan slingorna
 
Mikael_L
Med 4st 28x70 bredvid varandra får du 280mm.
Då blir slingans cc-mått ca 310 mm, och plåtarna får 40mm springa mellan varandra, undrar om det det stör resultatet mycket?
 
Nej det kanske är bättre. Men jag tänkte att man ville ha några mm emellan glesen så det inte kan bli något knarr där om det rör sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.