Ska man ha standardfiltert plus miljöfilter eller ska man köra med bara miljöfilter i väggventilen Fresh 90? Behöver man göra om justeringen av luftflödet (FVP) om man byter filter ?
 
Standardfilter (grova) plus tunnare finfilter mot ytterkanten tycker jag fungerat bäst. Ny injustering ska inte behövas pga olika men normala filter. Blir större negativ påverkan om filtren är gamla och mycket smutsiga.
 
Kan man köra med bara standardfiltret? Jag upplever att det blir mer kallras med ett filter, och golvärmen måste jobba mer för att värma upp huset..
 
Jag är ingen expert på ventilationsflöden, men min tolkning av specifikationen för Fresh 90 är att man skulle behöva öka antalet ventiler med 50% vid konstant fläkthastighet om man kör med miljöfilter istället för standardfilter, och fortfarande vill ha samma luftomsättning.
Allt för att kompensera för att flödet vid tryckfall 10 Pa minskar från 9 l/s till ca 5,5 l/s enligt spec.
Jag antar att man kan kompensera genom att öka fläkthastigheten i FVP, men det sker då till priset av högre elförbrukning på fläkten. Dessutom ökar väl då undertrycket i bostaden, vilket skulle kunna medföra att man suger in mer luft genom oönskade springor. Har du t.ex. markradon finns då risk för ökad radonhalt inne.

Jag har tyvärr lite av det sistnämnda problemet (strax över 100 Bq/m3), och kör med pollenfilter i mina ventiler. Jag har precis börjat fundera på om man på något smart och snyggt sätt skulle kunna utöka filterytan på befintliga innedelar, för att på så vis öka luftflödet utan att behöva sätta in ytterligare ventiler i väggarna. Det är ju faktiskt inte hålen genom väggen som till största delen bromsar tilluften, utan just filtren i innedelen, vilket man lätt kan konstatera genom att helt ta bort innedelen och känna på luftflödet som strömmar in. Och varje nytt hål genom ytterväggen släpper igenom mer ljud utifrån även om man kör med ljuddämpade hål, så det vill åtminstone jag till varje pris undvika.

Har någon några idéer eller förslag tas de tacksamt emot.
 
Finns det några bra ljuddämpare som man kan sätta på tillluftsventilerna.
 
tupas skrev:
Finns det några bra ljuddämpare som man kan sätta på tillluftsventilerna.
Det finns ljuddämpande rör och tillhörande större yttergaller från Fresh att köpa. För att använda dem krävs tyvärr att man borrar/sågar upp större hål i fasaden. Jag köpte en omgång med rör+galler, men insåg att det inte funkade att göra större hål i min fasad. Jag gjorde därför en helt egen ljuddämpande konstruktion som jag infört på samtliga mina ventiler.

Min lösning bestod i att ta bort det befintliga röret och ersätta det med ett "rör" av åldersbeständig plastfolie (0,2mm) som jag invändigt klädde med en mjuk ljuddämpande matta/filt från Biltema.
Innan monteringen av plastfolieröret gjordes från ventilens insida, tejpades plastfolien fast noga i den inre ventildelens rörstump. Även den längsgående skarven (omlott) tejpades noga hela vägen. När "röret" var på plats förde jag in ljuddämpningsmattan utifrån via det befintliga hålet. Till sist häftades plasten i rörets ytterände fast runt hålet på ytterfasaden på ett sätt så att det döljs av det befintliga gallret.
Innan jag monterade mitt flexibla rör, såg jag till att det var tillräckligt mycket utrymme genom väggisoleringen, så att det färdiga röret med ljuddämpande mattan på plats fick ungefär samma innerdiameter som originalröret. Detta för att inte få sämre luftgenomströmning. Värt att tänka på var också att plastfolieröret skulle vara så stort att mattan rymdes innanför. Mitt plastfolierör fick därför en strutliknande form som snabbt breddades från den inre infästningen och utåt.
Resultatet blev helt OK, och det ger en avsevärd dämpning av hög- och mellanfrekvent ljud som t.ex. röster.
Kostnaden blev försumbar jämfört med vad Fresh grejer skulle gått på.

Allra effektivast dämpning får man annars utan något alls mellan inner- och ytterdel, men då riskerar man att få fukt in i väggisoleringen och det vill man ju inte ha.
 
Jag såg att Fresh har en 8 mm tjock ljudabsorberande matta avsedd att montera i standard modulrör. Mattan läggs i röret så att den ligger som en rörskål.
Utmärkt att använda t ex mot grannens altan, lekplats etc. Passar till modulrör Ø98/102 mm.
Är det någon som testat den här produkten? Kommer den påverka luftflödet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.