Yrrol skrev:
hur återvinns elgolvvärme?
Hur? Den värmen den producerar t.ex 1000W tas hand om t.ex. FLVP. Den utvinner detta oftast med faktor 3.
Så har man förklarat detta för mig/NIBEs helpdesk.
 
Välj vattenburen golvvärme om du har värmepump! Helt klart! Dom jag känner som har bergvärme, men ändå snålade in och la elgolvvärme vid renovering har då nästan aldrig på golvvärmen! (för den kostar ju pengar)

Kanske är jag dock som har ovanligt snåla kompisar? :rolleyes:

Jag har ett badrum med plastmatta och vattenburen golvvärme. Har aldrig upplevt den som kall på sommaren (fastän värmepumpen går in i "sommarläge" och stänger alla cirkpumpar)

Har man klinker i ett rum där man går barfota (badrum) så kanske det kan vara värt att sätta in en liten elpatron, eller lägga elvärme också
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Hur? Den värmen den producerar t.ex 1000W tas hand om t.ex. FLVP. Den utvinner detta oftast med faktor 3.
Så har man förklarat detta för mig/NIBEs helpdesk.
Då har dom ljugit för dig. :)

Har man en Nibe eller IVT FLVP så återvinner man ca 80% av den värme som har tillförts t.ex ett värmegolv eller värmen från ugn och spis.
 
Vore väl bra! FLVPen producerar 1000W värme. Som den sen återvinner och gör 3000W av!

Dom har uppfunnit en evighetsmaskin? :cool:
 
Y
Jajaust, kanske ska nämna att det blev ett nytt golv med vattenburen golvvärme för mig.

Men jag har en liten toa, tror inte jag ens kan ha vattenburet där så litet som det är.
typ 1½ kvadrat eller något...

funderar dock på skita i allt vad golvvärme heter där.. men...
 
Vanlig komfortvärme till ett 6kvm badrum drar 400W. Med era 80% i återvinning skulle den kosta 80W i timmen. Är det verkligen så mycket?

p.s. jag har nog blandat ihop det lite med COP...
 
1. Den drar inte 400W kontinuerligt....
2. Återvinningen innebär att värmen i _ventilationsluften_ återvinns med 80%. Förluster i fönster, väggar, golv och tak återvinns inte. Schablonmässigt säger man att 15-20% av energin försvinner via ventilationen, det är av dessa du kan återvinna upp till 80%.
3. Du har ju inga alternativ till elvärme, lägg det - det kostar inte så vansinnigt mycket. Så använder du det så mycket som du tycker det behövs. Om du inte lägger det och upplever golven kalla så kommer du ångra dig - bittert!
 
Y
alla mina golv är alltid kalla, men klinkern i två kvadrats toan kommer då bli dubbelt så kall mot de andra golven?
 
Yrrol skrev:
hur återvinns elgolvvärme?
Enligt tillverkarens rekomendationer ;). Tror inte den får passera sopförbränningen...
 
mexitegel skrev:
Enligt tillverkarens rekomendationer ;). Tror inte den får passera sopförbränningen...
Haha. Rätt!
 
Ungefär vad är prisskillnaden i grova drag vad gäller inköp och drift mellan vattenburet och el?

Jag har bergvärmepump redan och vill gärna ha någon typ av värme även på sommaren om klinkers är för kallt.
 
Beror ju helt på ytan, om du behöver en push eller shunt, hur tjock slang du har råd att lägga (tjock slang=färre slingor=lägre kostnad men högre golv). I vårt nybygge fick vi följande pris, som dock inte alls är representativt då det var ocker i kalkylen:

Komfortslingor: 17500kr
Vattenburet 12mm slang på två slingor utan shunt/push: 32000kr

Båda gäller 10kvm. I vattenburet står rörhållarskenor för ca 8500kr av kostnaden. Dessa skenor kostar 560kr om jag hade fått köpa dom själv (exakt samma märke). Man kan jämföra med mitt garage som jag gjorde helt själv. 13300kr för materialet till 60kvm vattenburen golvvärme inkl fördelare och div rördelar.

Har man en toa på typ en kvadrat hade jag nog tagit elslingor med timer. Om den bränner 80W några timmar om dagen finns inte mycket att hämta. Kostnaden för rördragning till värmepumpen kan bli enorm i relation till vad själva slingorna kostar för ett så litet golv. Det är ungefär som att vilja dra en massa dyra rör från värmepumpen till kökslampan som är tänd några timmar om dagen... Lägg pengarna på en 200W solcellspanel med mikroinverter istället så kommer den spara dig mer pengar är min känsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.