Några kloka som kan diskutera fram en bra lösning till mig?
Vi har nosat på detta i tidigare trådar men det var några år sedan...

Tegelvilla 1,5plan med källare från -53 uppbyggt enlig följande utifrån sett:

Tegel
Luftspalt 50mm
Pappad spånt ca.15 mm
Regel
Spåntat ca.30mm
Gips
Ytskikt

Vi har köldproblem i en yttervägg och trossbotten. Vattnet är draget mot denna vägg och sedan ner i trossbotten bort från väggen. I trossbotten frysen vattnet. Jag bilade upp hål i källartaket vid rördragningarna för att få upp varmare luft i detta utrymme och installerade då också nya radiatorer (fjärrvärme) för att på så sätt uppnå högre komfort i tvätttugan som är belägen direkt under samt självklart få följdeffekten av ett varmare köksgolv. Detta lyckades tyvärr inte till 100%. Varmt och skönt i källaren och vattnet fryser bara vid -25, har dock fortfarande mycket kallt golv i köket.

Har underkåp placerade mot väggen och under dessa samt en bit in i köket är golvet kallt, 6-10grader. Vattenkopplingen till diskmaskinen ligger i denna sparksockel och fryser ibland när det är riktigt kallt. Har renoverat invändigt nyligen så jag har inte någon lust att bryta upp nya köket för att lösa mitt problem. Hade jag kunnat förutsatt detta så hade jag självklart isolerat invändigt innan jag satt det nya köket men detta är första vintern här hemma och några indikationer på köldproblem fick vi inte av säljaren.

Nu till frågan:
Kan jag fylla utrymmet mellan tegel och pappen (luftspalten på ca.50mm) med någon form av isolering?
Jag förstår att man råder att inte fylla detta utrymme men hur ska jag göra i denna situation...?
Har sneglat på granulatet "Perlite", är grymt sugen på att öppna upp och spruta in något :D
.....vill ha komfort och isfria kopplingar, hjälp önskas..
 
  • DSC04716.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftspalten är inte där för att det var roligt att bygga den...
 
Nej, du skall inte fylla utrymmet. Gör du det så kan fukt stå kvar utan att bli bortventilerat. Fick själv nyss byta två ytterväggar, kostnad 400 000:- för att teglet var satt utan luftspalt och att det hade blivit helt murket bakom.

Dock tog vi tvist med förre ägaren och vid förlikning fick vi drygt hälften betalt. Det kan vara värt att beakta som ett alternativ om det är som du säger att du inte fått några indikationer!

Funderar dock på om du inte kan öppna sparklådan och ev ventilera med en fläkt, alternativt ha någon elslinga kopplad. I vår förra sommarstuga hade vi el i vattentillförseln in till huset och den kan du ju bara sätta på när det är riktigt kallt, alt bara sätta på om det har frusit, tinar på några sekunder (om det inte frusit sönder, men har det inte gjort det hittills så ..)
 
haavard: Tack för ditt svar men det förstår jag...

Rem: tack, jag förstår att det är ett illa alternativ att fylla den. Har dock hört ryktas att de finns de som påtalar att Perlite är ett material som "andas" och de använt detta i några nyproduktioner. Hade de fyllt din luftspalt, och om så är fallet, med vad?
Jag har tänkt på det du säger men elslingan löser "bara" frysningen av vattnet. Mitt mål är att lösa både problemet med frysningen i koppingarna och värmen i golvet. Jag har letat frostvakt men inte hittat någon som passar i utrymmet. Själva storleken är ingen problem men de kräver ett visst "spelrum" och utrymmet är endast 100mm högt (sparksockeln) och jag är rädd för att det kan skapa problem (läs brand). De vakter jag hittat kräver iallafall 300mm...det är inte problem att ta bort den då det är sockeln framför diskmaskinen som sitter med magneter..
..någon som varit i kontakt med Perlite och vet hur den fungerar i sådana här sammanhang?
 
Det spelar ingen roll hur bra materialet "andas" dvs. är diffusionsöppet!
-Du måste ända ha kvar luftspalten!
-Material som "andas" är jätte-bra, om man använder dom rätt...

-Hör av dig om du vill ha utförlig förklaring varför, men så är det.
 
Min luftspalt var inte fylld, den saknades helt så när teglet blev blött försvann inte fukten.

Min pappa satte en gång i tiden in fläktar i sitt hus för att får rätt luftflöde. Det är nog min bästa rekommendation. Små cylindriska fläktar (som liggande ölburkar). På något sätt borde du kunna styra luften så att den cirkulerar och även blåser över golvet så att det värms. Vad jag kan minnnas var dom helt tysta (inte som PAX-fläktar alltså) och drog väldigt lite ström ..
 
Tack för era svar. Är nu helt inne på att lösa detta utan luftspalten.
Rem: Kan du försöka beskriva/förklara mer om dess småfläktar? Har letat men inte hittat något som stämmer överrens med vad du beskriver.
Är fortfarande förvånad att golvet inte blir varm då vi har full värme (20grader) i källaren under.
 
Jag hittade några som liknade dessa fläktar. Googla på: "fireplace blowers" (vad heter det på svenska?) och kolla på bilder så förstår du nog vilka jag menar. Om man sen kan hitta dom här i Sverige eller om just dessa är lämpande vet jag inte.
 
NiLZ0N skrev:
Pappad spånt ca.15 mm
Regel
Spåntat ca.30mm
har du ingen isolering mellan reglarna?
Dina bänkskåp hindrar värmen att gå närmare väggen så det blir kylskåp där inne. Låt skåpsdörrar stå öppna för att släppa in värmen närmare mot vägg och det kanske räcker att rör inte fryser när det är som kallast ute? Testa under tiden du letar efter en bättre lösning :).
gaia
 
gaia, har provat ditt tips vilket fungerar skapligt. Får då in kylan direkt i köket vilket dock känns inte som någon långvarig lösning med att ha bänskåp öppna. =)
Visst är det isolering (tror jag) mellan reglarna. Antagligen sågspån som är hoptryckt av tidens tand eller uppätet av mössen...

Någon som känner till om man kan isolera mellan bjälklag utifrån (har betongbjälklag med någon form av gammal lecakross, luktar hönsgödsel iallafall). Var vänder man sig, några tips på företag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.