Ni som har byggt eller känner andra som byggt. Finns det något i planlösningen som ni/dem ångrar eller hade gjort annorlunda?
Kan kanske ge en tankeställare till de som är mitt uppe i planeringen av planlösning.
 
Hej

Jag kan inte precis säga att jag ångrar något eftersom vi köpte ett befintligt hus, men några saker jag bestämt mig för att fixa tills vi bygger nytt är:

Trappan ska inte vara precis innanför ytterdörren.
Det ska finnas ett bra ställe att placera ett isolerat uterum, gärna i anlutning till köket/matsalen (men inte framför köksfönstret!)
Köksskåp och garderober ska gå ända upp i taket.
 
Hej
Några saker vi borde gjort annorlunda kanske:
Fler skjutdörrar! De står aldrig ivägen när de är öppna (fast vi kan inte ha fler då de inte får plats i väggen på fler ställen).
Kunna tända alla utelampor innefrån, även de på fristående garage/förråd.

/FlitigaLisa
 
Ett bra tips är att försöka se projektet med en utomståendes ögon; särskilt viktigt om det handlar om stora investeringar. Håller dina idéer eller kommer resultatet bara att framstå som obegripligt, opraktiskt och värdesänkande för framtida ägare?
 
Det där med att inte ha trappan direkt i hallen har jag hört från flera som jag diskuterat med som precis byggt hus. 75% av dem skulle valt att lägga trappan mer centralt. (nu är det iofs bara fyra personer jag frågat)

Personligen så tillhör jag förespråkarna av att just göra detta. En trappa bör vara centralt placerad, det är ju större sannolikhet att man ska någonstans i huset än att gå ut - varför ska då trappan ligga i hallen?
Det är klart att om man inte räknar på att lägga lite pengar på en vacker trappa att man gärna lägger den i ett dö-utrymme (som en hall) - men det känns för mig inte särskilt välkomnande att ha en trappa precis vid entren. Där vill man bli mött av ljus och öppenhet.
 
Hej!

Är inte byggare ännu, men hoppas att få bli det i det närmaste. Något jag lagt märke till när det gäller de flesta kataloghus är hur lite förrådsutrymme det finns. Visst går det in mycket i garaget (oftast så mycket att bilen inte får plats ;) ) så vill iallafall jag förvara julsaker och vinterkläder under sommaren inne i huset. Så ett rejält förråd är ett krav från min sida.

//Impossible
 
Vi köpte färdigt, men hade jag byggt nytt så
* definitivt inte trappan precis vid ingången,
* rejäl tvättstuga skiljt från grovköket (fattar inte varför nytvättade kläder ska dela rum med all skit ungarna drar in),
* rejält grovkök med plats att hänga leriga och blöta regnkläder och vinteroveraller och alla skor och stövlar
* utomhuskran både på baksidan (för bevattning av grönsaksland mm) och på framsidan (för att tvätta bilen)
* tänka på fönsterplacering så att fönstrena inte hamnar intill en sidovägg, för då begränsar man möbleringen (vi har det jättedumt på ovanvåningen, den enda normalhöga väggen har ett fönster och en dörr precis intill (fönster och dörr mittemot varandra), och där vill man helst inte placera bokhyllor eftersom ljusflödet in blir mindre),
* köksskåp upp till taket för att slippa dammet som samlas där (fast nu har vi godis där för det är enda stället barnen inte når det hur mycket de än klättrar!)
* låsbart godisskåp????
* genomgående träslag, klinker, tapeter eller målat så att huset blir enhetligt, absolut inte "lite av varje" som vår föregångare tydligen tänkte.

Pernilla
 
Vi har precis flyttat in i vårt nya 1 1/2 plans hus och saker som vi diskuterade innan och valde var:

Centralt läga på tomten!

Trappa mitt i hallen. (Vitmålad modell med eklaserade furusteg) ser ut som en snygg möbel faktiskt och gör det dessutom mycket enkelt att lägga en klinkerdel mellan trappen och ytterdörren. Ytterligare en fördel är att man får in betydligt bättre med ljus i mitten av huset. Dock måste det finnas en takkupa där man kommer upp vilket alla kanske inte vill ha.

Stryktålig tapet i hallen och trapphuset!

Trapphuset har ingen skiva som avdelare mellan våningsplanen på väggen utan det är samma tapet nerifrån och upp.

Skåp upp i tak i köket, samt så mycket utdragslådor som bara går. Även under diskhon!

Tjockare bänkskiva som dessutom är 68 cm djup. Nej inget specialkök. IKEA rakt igenom men vi fick flytta ut alla skåp något.

Infällda spotlights och eluttag i skåpbotten på överskåpen. Och i stället en extra hyllplan med kantbit som täcker inuti skåpet.

Förberett med vatten/avlopp vid hjärtväggen vid kyl/frys

Altandörr direkt anslutning utanför köket också!

Något större tvättstuga och större kök.

Klädkammare på 8 kvm i direkt anslutning till tvättstugan. Där både panna, kopplingsskåp, centraldammsugare mm finns. Dessutom med våtrums matta och avlopp för att det ska gå att ställa våta grejor där.

Tvättnedkast från övervåningen som går att slänga i tvätt både från badrum och vårt sovrum! Med polerade sopnedkastluckor som luckor.

Hemmanätverk i hela huset och till garaget.

Centraldammsugare med ett infällt skåp i hallen där själva städutrustningen och ett suguttag finns placerat bakom en hallspegel. Slangen är där en elastisk variant som är 2 m ihopdragen och som gör att töja ut till 9m. Med den kan vi bara öppna spegeldörren och trycka på en startknapp och dra ut slangen så når vi både kaminen., köksbordet och hallen = 3 klassiska smutsställen.

Larm inbyggt i väggarna från början, även med brandlarm. Där även all fönster fått infällda kontakter samt att det kan manövreras från flera ställen. Då kan man direkt se på manöverpanelen om ett fönster t ex är öppet. Och på dagtid kan man ha det som en ding-dong signal om någon öppnar en dörr - okänd utifrån eller att småbarnen springer ut

Vattenutkastare åt två olika håll.

Möjlighet att styra all innebelysning inifrån (och även via ljusrelä och timer)

Infällda spotlights i alla fönster som ger ett underbart sken på kvällen. Dessa kan också styras via timer eller ljussensor centralt. Allt för att vi ska kunna komma hem till ett mysigt upplyst hus.

Rejält garage med extra förrådsdel redan från början. Där garaget är målat invändigt i ljust vitt och med mycket bra lyse.

Vitmålat trätak i stället för dom vanliga skivorna eller vitlaserat trätak.

Finare klinkers på golvet med billigt vitt kakel på väggarna på toletterna

Vägghängd toa och badrumsskåp för enklare städning

Röd skorsten till det tegelröda taket. Vilket nästan ingen verkar ha och kaminfirman helst ville sätta in en svart. Kostade dock inget extra uatn det är nog många som inte bryr sig eller som tycker att svart är snyggast. Ja den kommer att bli sotig.

Aluminiumklädda fönster kombinerat med Falu rödfärg ljus som fasadfärg för minimalt underhåll.

Antikutförande på fönstren invändigt.

Kaklade fönsternischer i båda badrum så att dom håller sig snygga även om dom blir våta.

inlagd "förrådsplattform" plankor på kallvinden överst att utnyttja som extraförråd.

Kattvindarna (Dom små mot ytterväggranas långsida. Inklädda med förrådsmöjligheter)

Förhöjt väggliv så att man får ca 1,4m ut mot väggarna där det är som lägst.

Någon speciell behandling på golvparkettet (tarkett protec natura) så att det ser ut som, oljat fastän det egentligen är lackat. Mycket verklighetstroget! Många tror att vi har oljat

Takkupa åt båda hållen på övervåningen.

Ett sovrum i förlängningen av vardagsrummet som barnen fått som lekrum medans dom är små.

Garageport med tillhörande sidodörr med "liggande plankor" som mönster. För att matcha den liggande panelen som är mitt på huset.

Sen har vi försökt hålla en någorlunda enhetlig linje genom hela huset. Som trots det inte blir allt för speciell. tex så tycker vi att det oljade utseendet på golvet kombinerat med våra antikutförande på fönster och infällda fönsterbänkar samt de gammaldags listerna och dörrarna kombinerat med den vitmålade panelen i taket hänger ihop på ett väldigt bra sätt.

Och en del annat!

Än är det faktiskt inget vi ångrar angående själva huset. Men när det gäller byggprocessen..... där finns mycket man skulle göra annorlunda om vi gjorde det igen.

Avloppsrör, ventilationskanaler, elskåp, handikappregler osv påverkar i slutändan många saker som man kanske inte tänker på först.

Sen är det lika bra att kalkylera med garage, tv-antenn, altan, utebelysning, markiser, persienner för det vill väl dom flesta ändå ha till slut.....

Hoppas det kan vara till någon inspiration för er som fortfarande planerar. Ofta blir det inte så mycket dyrare med lite olika speciallösningar men det kräver att man engagerar sig från första ritningen, via alla delsystem (VVS, ventilation osv) tills sista spiken verkligen sitter där. Annars så gör hantverkarna som dom själva tycker/vill.

Vissa saker var vi tvugna att välja bort. Såsom vedspis i köket eller en kombinerad kamin med lucka både mot rummet och köket med gemensam eldstad osv


Mvh
Skogstomten
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Fick inte med en mycket viktig bit! OSB skivor (Typ spånskiva) bakom alla gipsskivor i hela huset och garaget. Underlättar enomrmt då man ska börja fästa upp grejor eller flytta saker som suttit uppe ett tag. Bara att spackla igen ett litet hål i stället för att försöka få bort trilskande gipsankare.

Ja och det var vårt första hus vi någonsin byggt!

Mvh

Skogstomten
 
Glömde en sak till. Vi valde ett större badkar. Ett helt vanligt IFÖ men som är 180x80 cm med kranen monterad på långsidan och så att pipen går att svänga in. Då kan båda barnen bada och stoja med gott om plats!
 
Det är kanske inte direkt ånger vi känner men vi önskar att vi hade skapat fler platser för njutning i huset. Vi har vår kanarp, vår vinterträdgård och vår balkong. Alla är platser för olika slags njutning, man önskar att man hade skapat fler....

Nu behövs det inga kommentarer om sovrum.... ;)
 
Några saker som bör undvikas.

Öppning mellan våningsplanen. När barnen med div kompisar idkar kareoke-verksamhet i allrummet på övervåningen vill det till att filmen man tittar på i vardagsrummet är textad.

Sladdhärvor. Exakt placering av t ex TV, digitalbox och biosystem bör bestämmas i förväg. Då kan man få vägguttag i rätt mängd och på de rätta ställena. Förbered även gärna med tomrör för högtalarsladdar.

Vitlaserad furutrappa. (huu.. om sådana fortfarande tillverkas) All smuts syns och trappan får lätt fula märken. Välj en ektrappa i stället.

Ovanstående punkter har vi själva erfarenhet av från när vi byggde senast. Jag har även listat några saker som vi inte har någon erfarenhet av men som jag tycker man skall undvika. (vi ska i alla fall göra det nu när vi planerar att bygga nytt igen)

Akvariekänsla. Höga fönster och 8 meter långa fönsterpartier är säkert jätteläckert.....  om huset ligger ensligt beläget på en höjd och med utsikt mot havet. Ligger huset däremot med vardagsrummet några få meter från gatan bör man kanske tänka på det när man bestämmer fönsterutformningen. Jag tycker att det är häftigt med stora höga fönster och kommer sjaälv att ha sådana, men man bör tänka på hur man placerar dem.

Omöblerbara vardagsrum. Har även det med fönster att göra. I huskatalogerna hittar man inte sällan hus där både soffa och TV måste ställas mitt i vardagsrummet eftersom arkitekten måste haft provision från fönstertillverkaren. Plats för ev bokhyllor är det så klart inte tal om.

Allrum med bara dörrar. Har vardagsrummet bara fönster så har allrummet bara dörrar. 3 sovrumsdörrar, 1 badrumsdörr, 1 altandörr samt trappa eller halldörr. Det som borde kallas hall kallar husfirmorna för allrum och försöker rita in nån soffa och någon TV mellan alla dörrar och fönster. Se till få ett allrum som går att möblera!
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
* köksskåp upp till taket för att slippa dammet som samlas där (fast nu har vi godis där för det är enda stället barnen inte når det hur mycket de än klättrar!)
* låsbart godisskåp????
Ah, låsbart godisskåp över köksskåpen kanske ;)? I alla fall om man har mycket godis!

Nej, jag håller med! "Kontinentalhöjd" är ett otyg påhittat av någon med städhjälp (avlönad eller oavlönad...).
 
Liten toa med ingång från hallen eller groventren. Klart smidigt att kunna tvätta händer innan man har gått igenom halva huset med oljiga fingrar.

Gör inte hallen för smal. Även om det är döda kvadratmetrar så behövs de
 
Mikael_L
Jättebra tråd, det är ju på misstagen man lär sig, säjs det... :p

Jag har inte byggt något än, men läser ivrigt.

skogstomten skrev:
Trappa mitt i hallen. (Vitmålad modell med eklaserade furusteg) ser ut som en snygg möbel faktiskt och gör det dessutom mycket enkelt att lägga en klinkerdel mellan trappen och ytterdörren. Ytterligare en fördel är att man får in betydligt bättre med ljus i mitten av huset. Dock måste det finnas en takkupa där man kommer upp vilket alla kanske inte vill ha.
Jag tycker många glömmer "U-trappen", den har sina fördelar, förutom att undvika ovanstående problem så är det som någon skrev, typ "har man barn, kan dom bara falla en halv våning, sen tar det stopp"
 
  • u-trapp.gif
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.