Efter mycket funderande och läsande av detta forum lutar jag åt följande upplägg för en ombyggnad av värmesystemet i mitt hus. Huvudspåret är pellets med komplettering av solfångare och en 750 l ack. tank. Efter att ha kollat priser på pannor mm överväger jag att köpa en bra vedpanna och elda pellets i den för att behålla den framtida flexibiliteten att gå över till ved om andan faller på eller priserna stiger. Detta skulle förutsätta att reservera plats för mer ack tank.

Några saker om mitt fall. Ca 160 m2 i ett -20-talshus utan vattenburen värme men en rörmokare i släkten som kan göra jobb billigt. Jag avser att bygga ett pannrum vid ett uthus och ha kulvert in till huset. Ett sådant upplägg blir säkert inte det mest kostnadseffektiva men jag skulle föredra att göra en rejäl investering nu för att ha ett smidigt och miljöanpassat system med låga driftskostnader långsiktigt.

Finns det några bra alternativ till denna stora omställning? Finns det nackdelar med pelletseldning i en riktig vedpanna? Om jag skulle genomföra detta vilka pannor/brännare skulle kunna vara intressanta?
 
Nackdelen är att du förlorar några % verkningsgrad, men det kan ju vara försummbart om du vill kunna elda med ved senare..Ja gillar baxi
 
Ingen nackdel men väljer du en vedpanna på 35-40 kW så måste du ha en brännare på 25-30 kW för annars får du en för låg rökgastemperatur, välj en panna som du monterar brännaren på sidan om du ska kunna altenera med ved, det kan du få på alla svensktillverkade pannor och så en självdragspanna allså ingen fläkt, men när du bygger nytt så får du rätt diameter på skorstenen och så reglerar du med en dragbegränsare
 
Låter alltså helt OK som lösning. Då gäller det att hitta möjligheter till prisvärda alternativ. Det ser ut som man kan tjäna något på att köpa i form av färdiga paket. Erfarenheter av det?
 
Acktank hittar du nog billigare se till att den är bra isolerad bara, och panna med fläkt har du ingen nytta av vid pelletseldning utan välj rätt diameter på skorstenen från början så du får bra drag och reglera med dragbegränsare
 
Jag skulle vilja ha fullgoda ved och pelletsalternativ för att ha flexibiliteten i framtiden. Jag antar att man kan köra en sugande fläktvedpanna med pellets utan att använda fläkten?
 
Du ska satsa på en panna med sugfläkt om du ska elda ved.Fläkten har man avstängd när man kör med pellets.

När det gäller acktank så blir det bästa/billigaste att köpa en oisolerad och isolera själv.Tänk även på att ta till både dörrhål och yta för framtida utökning av acktankar.
 
Du kan ju kolla in min anläggning på vedeldning.rumtid.se . Kör mixat ved och pellets (väldigt sällan pellets dock, var inte så lat som jag trodde...)
 
Om du verkligen har råd att elda både ved och pellets så ska du ha en panna byggd för det. Kolla på Gaselle Combi på vedsol.com
 
Kul site, slipperman. Pedagogisk till tusen. Jag tänker mig nog inte att hålla på och byta bränsle titt som tätt och t ex ha pellets som backup till ved. Snarare satsar jag på pellets som huvudspåret nu men börjar med en riktig vedpanna för att inte känna mig inlåst sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.