Pratade med mitt försäkringsbolag idag enligt vad dom kunde avgöra på telefon så är detta ett dolt fel.
Dom sa även att den tidigare ägaren inte lär få en krona även om dom har en försäkring.
Detta på grund av att det är felaktigt utfört.
Och det låter ju ganska rimligt egentligen är ju aldrig någon som ersätter nåt som är felgjort.
 
För att upptäcka att golvvärmen inte fungerar så måste man ju bo i huset ett tag räcker ju inte med en timme på besiktningen för att märka detta.
 
O
Okej, vi säger att detta är ett dolt fel, fundera då på hur mycket det skulle kosta att fixa problemet, därefter så börjar du fundera på om det är värt att driva detta vidare. För driver du detta vidare så måste du ta i beräkningen att du kan förlora. Det finns inga säkra fall i juridikens värld. En jurist kostar pengar, massa pengar. Så det är kanske inte värt att processa om detta, om felet inte är tillräckligt dyrt.

Golvvärmen tror jag att en expert hade kunnat hitta.

Tänk på allt detta, och fundera på om det verkligen är värt att driva detta vidare. Räkna även med sömnlösa nätter där man oroar sig för vad som kommer att ske.
 
Man måste ju börja någonstans och det första får ju bli att se vad deras svar på mitt brev blir.
Golvvärme expert tja kanske jag är ju bara elektriker ;).

Man har ju rättsskydd i sin försäkring.
Hur mycket täcker denna då?
 
Har man ett bra case är det klart att man ska driva det! Skulle det till slut mot förmodan krävas att man måste driva det rättsligt finns det all möjlighet för den som inte är helt tappad bakom en vagn att sköta det juridiska själv och inte blanda in dyra advokater.
 
Frågan är väl bara hur sågad man skulle bli av deras advokat.
 
Jag brukar vara en av de mest restriktiva kring dolda fel och har även haft många diskussioner med mina kollegor och skadereglerare om att INTE uttala sig i sådana här allmänna fall. Ändå tycker jag att du för en gångs skull har ett ärende jag anser vara värt att driva. Du har flera rekvisit som gör att jag anser att felet bör gå att få igenom och om vi hela tiden talar om vilka risker köparen tar som driver ärendet får man inte glömma att säljaren också riskerar att betala både för åtgärderna men även för köparens omkostnader med advokat etc.

I ditt fall anser jag att du har stora chanser därför att vi talar om ett utrymme som är relativt nyrenoverat vilket gör att du inte bör förvänta dig dessa problem, trots riskkonstruktion så hade vi 2004 allmänt kända metoder för hur man kan motverka felaktigheter och förlänga livslängden i källare. Du har därför inte i mina ögon en särskilt förstärkt undersökningsplikt i detta fallet. Golvvärmen är dessutom något som är svårt som sagt att upptäcka. Felet är helt enkelt av den art att den svåreligen kunnat upptäckas vid en korrekt undersökning.

Rättskyddet kostar dig oftast 25-35 % i självrisk minimum 1500kr och oftast med maxtak på 100-200 000kr. Notera att detta tak vanligtvis INTE inkräktar på motpartens kostnader då de flesta bolag reglerar detta som ett skadeståndskrav och därför tar man det från ansvarsförsäkringen. Dock räknas det då som dubbla skadetillfällen med självrisk både för rättskydd och ansvarsskydd. Du kan läsa exakta villkoren hos ditt bolag eller ange vilket bolag så kan jag de flesta villkoren ;) Skall du utnyttja rättsskyddet så kontakta gärna ditt bolag och ta tips om vilka jurister de har bäst kontakt med. Spelar ingen roll rent skaderegleringsmässigt men vi som bolag har oftast rätt bra koll på kvaliteten på våra partners då vi under en vecka är inblandade i fler ärenden än de flesta privatpersoner är under sitt liv

Lycka till och agera med pondus gentemot säljaren så har du stor chans att aldrig behöva blanda in en process ens. Sen kan det av moraliska skäl och av ren enkelhet vara så att du väljer att kompromissa vilket i mina ögon absolut inte är fel...

MVH
 
Tycker ju också att jag har rätt bra på fötterna.
Min besiktningsman kommer hit imorgon för att dokumentera allt.
Förhoppningsvis slipper vi ju process utan kan göra upp i godo det känns som det bästa även fast man kanske förlorar lite på det.
Allt kommer visa sig när dom svarar på mitt brev.
 
Vågar man fortsatta riva efter att besiktningsmannen har varit här imorgon? Vill ju riva ut skiten och få det torrt. Eller kan det tänkas vara någon annan som skulle vilja titta på spektaklet?
 
Njaa.. Det ingår i villkoren runt dolda fel att säljaren måste få en möjlighet att inspektera skadan. Tror att det finns undantag när skadan är sådan att stoora materilella skador uppstår om den inte åtgärdas bums. Det låter inte som det är så i ditt fall.

Om du tänker driva detta juridiskt så bör du rådfråga en advokat innan du gör något mer.

Detta är ett av problemen med rättsprocesser runt sitt boende. En av våra vänner hade en process mot en byggare, vilket innebar att de fick bo utan kök (och mer än halva huset var byggarbetsplats) i 2 år medan processen pågick (den toog avsevärt mer tid, men advokaten avrådde av beviskäl under den tiden). De vann och jag tror att det gällde ca 500 000.
 
O
Jag böjer mig för experterna (kinglolle)
Tror att du ska så fort som möjligt kontakta en jurist, så att du får reda på exakt hur du ska göra, så att inget blir fel.
Jag skulle nog låta juristen skriva brevet till säljaren, det borde ta skruv ordentligt.
 
Nu är ju brevet redan skickat. Det borde komma fram idag. Blir jurist om dom börjar bråka. Men som du skriver man skulle ju givetvis så här i efterhand låtit en jurist skrivit brevet.
 
Nu har besiktningsmannen precis åkt, han tyckte det var helt fantastiskt hur man kunde göra så fel...

Han tyckte att jag kunde fortsätta riva dock kanske vänta lite på deras svar på mitt brev.
Har fått offert idag på ny platonmatta + golvspån skall nu bara få fram pris på golv samt golvvärmen.

Magnus
 
Idag har jag rivit lite till så jag har fått fram betongen i de rum som det gäller, har dock inte rivit allt utan sparat en del utifall någon vill komma och titta på skiten.

Är lite halv bitter idag hade räknat med att få svar denna vecka vilket ej har hänt så nu börjar jag tro att när jag väl får svar så är det från en jurist.

Vid rivningen idag fick jag sett skillnaden med eller utan golvvärme med alla fel som jag har...
Under mattan med golvvärme blött utan golvvärme nästan torrt.

Av detta kan man konstatera att man inte bör bygga i en källare utan nödvändig kunskap.
 
O
Det är inte ens säkert att det kommer något svar... Jag skulle inte tro att jag skulle fått svar inom några dagar, hade jag varit han, så hade jag nog kontaktat en jurist för att se vad nästa drag blir.
Det är mycket möjligt att han kommer att neka att han fått brevet.
så vänta en vecka till sen låter du juristen komma till tals!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.