När vi för ett år sedan renoverade vårt kök köpte vi en ny Siemens diskmaskin (SN56M580SK tror jag modellen heter), en modern maskin som är tyst och har särskild bestickhylla högst upp (har sett att de gör reklam för den ibland på TV tom). Tidigt så fick vi problem med att glasen inte blev rena och att tallrikarna kändes knottriga. Efter kontakt med Siemens fick vi veta att det var diskmedelsrester. Vi använde då Finish Powerball diskmaskinstabletter, som rekommenderades till maskinen. Siemens förslag på lösning var att köra på programmet för hårt smutsad disk med minsta möjliga dosering pulverdiskmedel. Problemet upphörde då praktiskt taget helt. Det var i och för sig bra att vi löste problemet men vi vill kunna diska normalt smutsad disk på standardprogrammet och använda diskmaskinstabletter då det inte kändes helt bra att ha pulver under diskbänken då vi har småbarn som rotar i allt. Att behöva hålla på och experimentera som Siemens ville för att få disken ren kändes ärligt talat helt befängt med en ny och skapligt dyr diskmaskin. Till slut bytte siemens ut vår diskmaskin till en ny, trots att de ansåg att det inte var nåt fel på den gamla.

Heder åt Siemens där!

Nu har vi fått vår nya maskin men dessvärre sköljer även den dåligt när vi kör på standardprogrammet och med diskmaskinstabletter. Det är ingen idé att ringa siemens igen för de kommer säga att vi ska labba med pulver och program för hårt smutsad disk igen. Vår kontakt på Marbodal hade aldrig hört talas om nåt liknande fall så särskilt vanligt kan det knappast vara.

Jag funderar om det kan vara nåt med installationen, att det rinner undan för dåligt i avloppet eller att vattentillförseln är för dålig. Allt detta är naturligtvis nygjort av fackmän, men de kan ju ändå ha gjort fel.

Någon som känner igen problemet och har förslag på lösning?
 
ser vid närmare kontroll att maskinen lutar en aning till vänster. om man tänker sig att propellrarna roterar helt horisontellt så kan det uppstå en död vinkel i maskinen. men det rör sig bara om några millimetrar den ska upp i vänsterkant, kan det möjligen påverka???
 
Ja, det är viktigt att den är i våg. (negativ inverkan på spridarna/prop. etc.)
Vi har en likadan maskin och är nogranna med både glansmedel och salt.
En viktig aspekt är att enzymerna i disktabletterna "dör" (sämre verkan samt kanske de problemen som du beskriver) om du kör för varmt, vi kör alltid på den lägre temperaturen samt ibland på "party mode" programmet, och det blir rent även då.

Vi kör på:
Finish PowerBall 5in1
samt deras glansmedel.
Saltet är inget speciellt märke
Alltid perfekt resultat.

Lycka till.
 
Redigerat:
Hej, enligt siemens ska vi varken behöva salt eller glansmedel tack vare god vattenkvalitet. Tom med så att saltet kan förvärra problemen för oss.

Tror du att endast några få millimetrar kan ställa till det? jag gissar att den lutar ca 3 mm i breddled, djupled har jag inte kontrollerat. Det var ju installatörer från en firma som siemens valt som installerade utbytesmaskinen så dem borde ju ha koll på sånt kan man tycka, men inget man kan ta för givet...
 
3mm gör ca: 0,28° på 600mm, jag försökte hitta maximal tillåten avvikelse i deras installationsmanual, men jag hittar inget...
Kolla vidare du med, så kollar jag vidare med när jag har tid.
 
Stockholms drickvatten håller hårdheten ca 5-6 tyska grader, dvs mjukt vatten. Att då dosera med jättestora 5+1 tabs gör naturligtvis att det lätt blir diskmedelsrester kvar i maskinen efter sköljning och även diskmaskinens livslängd förkortas märkbart. Det överflödiga diskmedlet fräter på packningarna istället för matrester. Dosera pulver enligt anvisningarna för mjukt vatten (ofta ca 18 gram för stor disk) eller testa med att dela tabletterna till lämplig storlek.
 
Redigerat:
Kopplad till varm eller kallvatten?
 
Den är kopplad till kallvatten.
Angående tabletterna så tycker jag att vi rimligen ska kunna använda tabletter utan problem. Varken jag eller försäljaren på Marbodal har hört talas om någon som haft de problem vi har. Även supporten på siemens är av uppfattningen att vi ska kunna använda tabletter och köra på standardprogrammet. Vi har tre småbarn och av den anledningen vill vi gärna använda tabletter eftersom det är barnsäkrare än pulver. Och eftersom det är mjukt vatten i Stockholm borde ju förutsättningarna för problemfri diskning vara optimala. Dessutom använder vi de tabletter som Siemens rekommenderar, de skickar ju till och med med några tabletter.

Jag är lite nyfiken på vilken betydelse det har att den lutar, någon som har mer input där? Jag såg på tretti.se att ett garanti-krav de ställer är att maskinen stått i våg. Uppenbarligen är det viktigt att den står i våg, frågan är bara hur känsligt det är, om några millimeter hit eller dit gör skillnad? Och om det är av stor vikt är det konstigt om de som installerade maskinen inte kände till det.
 
Provat med andra diskmedelstabletter? Vi har Yes Platinum och de funkar bra
 
Som sagt, tabletter innehåller både salt och mjukgörare och det är väl kanske inte optimalt för oss som bor i Stockholm. Har du ställt in maskinen för mjukt vatten? Tycker mig komma ihåg en liknande diskussion med problem angående just Finish...

Vi använder Yes Powerdrops och har en Siemens som är inställd för mjukt vatten, och upplever inga problem.
 
Angående lutningen tror jag inte det är där skon klämmer. Det är emellertid mycket lätt att fixa själv. Lossa den skruv som håller maskinen på plats i vänstra stommen och skruva upp den främre vänstra foten så att maskinen kommer i våg. Att maskinen är i våg framåt/bakåt ser du om du jämför främre delen av maskinen med främre delen av stommen.
 
Modellen du har på diskmaskin kräver inställning på vattenhårdhet. Ställ in H:00 för att få rätt inställning för sthlm. Det man kan göra i sthlm är att använda extra spolglans för att minska ytspänningen vilket ger en bättre avrinning. Och för allt i världen så börja inte köra partyprogrammet ofta för då pajar maskinen snabbare pga alla avlagringar som bildas.
 
Hej!

Min sambo och jag upplever detta problem med en Cylinda DM560. Vi kör idag på Yes Powerdrops. Får ta en titt om diskmaskinen står vinkelrätt, däremot sitter den övre spolarmen kraftigt snett (avsevärt mer än hålet på skåpet). Däremot sitter ju armen och fixturen i övre korgen så det går säkert att trimma in.

Får pröva med pulver i mindre mängd :( Såg även att vissa kör en extra spolning och undviker torkning utan stänger av och öppnar maskin (släpper ut ångorna i köket).

Såg även någon om inställning för vattenavhärdare i Cylinads instruktionsbok, får ta en titt på det också. Är spolglans annars en lösning eller är det bara en quick fix?

Vad är förresten partyprogrammet, är det hög temp kort tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.