Hej
Ska bygga nytt pannrum/garage med kulvert in till huset.

Har en planlösning färdig, men tycker inte jag får till det riktigt, ni med mer erfarenhet kanske har några förslag?

Pannrum
 
_ap_
Jag skulle, om det går, flytta pannan mer åt höger och ha kulvert uppgången mellan panna
och tank utrymmet.

Blir jäkligt trång att koppla där den är ritad nu.
Plus att du slipper ha flera kopplingar mot tankarna.
 
_ap_ skrev:
Jag skulle, om det går, flytta pannan mer åt höger och ha kulvert uppgången mellan panna
och tank utrymmet.

Blir jäkligt trång att koppla där den är ritad nu.
Plus att du slipper ha flera kopplingar mot tankarna.
Då måste jag flytta skorstenen en bra bit för att den inte ska komma upp mitt i nocken.
Och det kommer även minska utrymmet till veden inomhus.

Men det får inte bli för trångt heller, tycker rummet är stort. Det som ställer till det är skorstenen tycker jag. Och att Atmos vill ha pannan en halvmeter från vägg/skorsten.
 
En tanke är att be tanksvets bygga en 5m3 tank, då dessa tankar är 1,4m i diameter men bara 2m höga. Om man gör tanken 2,5m hög (har 3m takhöjd) så borde den ta mindre plats.
Funkar det att ha elpatron i en 5m3 tank, eller är det vansinne? (Självklart bara som backup)

Men har inte riktigt löst hur jag ska göra med varmvatten till garage + hus. Och golvvärme i garage+hus.
 
Satsa på en stor tank istället för två. Sätt elpatronen så högt som möjligt bara det är under ev slingor.
 
Jo, en större är väl alltid att föredra.

Ska gå igenom allt med vvs killen.
Det är lite krångligt med Vedpanna med kulvert. Golvvärme i två byggnader och varmvatten i två byggnader.
Man vill ju undvika varmvattenberedare så långt det går, för elräkningens skull!

Några tips på en bra skorsten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.