Hej!

Håller på att planera utgrävningen av vår källare i vårt 40tals hus.
Förra sommaren dränerade vi runt hela huset och då hade vi en konstruktör (äldre herre som varit med ett tag) som var där i ett annat ärende.

När jag nämnde att vi skulle gräva ut källaren och gör om den till boarea och att vi ,för att få ordentlig takhöjd, var tvungna att gräva ut minst 40 cm helst 50cm och det är ca 20-25cm under där grundmuren slutar.
Han sa att om man har dränerat + att man gräver ut så mycket som vi har tänkt göra gör att det finns risk för sättningar i huset. Exakt varför kommer jag inte ihåg men de hade nått med att marken blir för uttorkad iom dräneringen.

Hans lösning på detta var ett man gräver ut 1-2m i taget längs och även in under grundmuren. Sedan förstärker man grundmuren genom att gjuta igen det utgrävda utrymmet under grundmuren.

Åsikter om detta? Är det någon här som vet om det är nödvändigt? Vill ju helst inte göra så här för det tar ju bra mycket längre tid än att bara gräva ut allt och slänga på isodrän+cellplast och sen gjuta (grovt förenklat *S*).
 
Vad har ni för tak höjd idag och vad tycker ni är "ordentlig"?
Behöver man gräva ur så mycke som 40-50cm så behövs det nog att gjuta upp ny grundmur men klarar man sig med kanske 25 cm och inte hela vägen fram till grundmuren så borde det klara sig.
 
Ja, JAG vågade då inte gräva längre ner än grundsyllens underkant. Men eftersom min källare inte är någon boyta i första hand så går det bra för mig att fortsätta leva med en takhöjd på 2.10 m, fast nu med golvvärme och isolering under plattan.
 
snuttjulle skrev:
Vad har ni för tak höjd idag och vad tycker ni är "ordentlig"?
Behöver man gräva ur så mycke som 40-50cm så behövs det nog att gjuta upp ny grundmur men klarar man sig med kanske 25 cm och inte hela vägen fram till grundmuren så borde det klara sig.
I dag varierar det mellan 190-195 beroende på var i källaren man är. Jag vill helst komma upp till 210 cm gärna lite till. Jag har många LÅÅÅNGA släktingar ;)

Räknar man baklänges så måste jag ner så mycket som 40-50cm:
20cm isolering, man kanske kan snåla och köra på 15 kanske tom 10cm om det krisar men av vad jag har läst här på forumet så är inte det att rekommendera.
10cm betong (med vattenburen värmegolv)
2cm (klinkers) golv.

Har faktiskt funderat på att inte gräva ut helt och hållet närmast väggen (typ 20 cm in från väggen) och helt enkelt skippa isolera där. Sen så läggar jag isoleringen över resten av marken så den kommer i samma nivå som marken närmast ytterväggen.
Är det en framkomlig väg?
 
En till sak som jag kom att tänka på: Hur gör jag med avloppstammarna?
Jag kan ju inte lägga dem 50cm lägre än vad de ligger i dag för då ligger de ju under anslutningen utanför huset.
Kan man dra dem i Isoleringen?
 
Det går bra att dra avloppeti isoleringen, det är så man brukar göra!

Och appropå hur långt ner du måste gräva så skulle du får problem med att komma ner tillräckligt djupt så räcker 10cm cellplast bra under ett källargolv!
 
injonil skrev:
Det går bra att dra avloppeti isoleringen, det är så man brukar göra!

Och appropå hur långt ner du måste gräva så skulle du får problem med att komma ner tillräckligt djupt så räcker 10cm cellplast bra under ett källargolv!
Ok tack! Kollade lite på MattiasS källarprojekt och det verkade som han grävde ner dem i marken.

Är det inte bättre med bara 10 cm Isodrän som isolering ist för cellplasten? Då slipper man ju släpa in en massa makadam :)
 
Jo, kanske det, men man behöver inte mycket makadam, bara någon cm som kapilärbrytande och för att jämna ut så att underlaget blir platt. Sedan är cellplasten delvis kapilärbrytande också. Billigare och inte sämre på något vis skulle jag säga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.