Aha, missade fönstret! Sorry!

Har ni tittat på alternativet med kombiugn istället? Då kan ni kombinera ugn och mikro och därmed spara en plats. Då kanske planeringen kan göras om så att ni tex slipper högskåpet längst till höger för att frigöra bänkyta.

Svårt det där med köksplanering! Själv har jag planerat sedan maj och nu är köket snart färdigmålat. Under tiden har vi gått igenom alla möjliga scenarion och planer. Nu har vi tom bytt plats på vardagsrum och kök.

Har ni konsulterat en kökssäljare (annan en IKEAs)? De har ofta sett många färdiga kök och vet vad som fungerar i praktiken resp teorin.

//D
 
Nu har jag varit hos en lokal butik som säljer Ballingslöv och fick följaden förslag (se bilder)
Snarlikt det jag tidigare ritat. Men vi tycker att idén är bra så vi kommer troligen att köra på det!
Vad tycker ni?

Dock tycker vi att priset var för högt. Bara stommar (inkl lådor och fronter) kostade 3ggr så mycket som på IKEA. Vi skall ha vit/högblankt.
Men vi fastnade för ett skåp hos ballingslöv, nämligen ett hörnskåp med karusell med diagonalt ställd dörr (på bilden har jag ritat in ett sneställt 50skåp) Detta skåp verkar endast finnas hos just ballingslöv... http://www.ballingslovmolndal.se/hornskap-kskr-diagonal-898-solid-malad-vit-p-1637-c-149.aspx
Det borde väl inte vara några problem att kombinera med ett skåp från annan leverantör än ikea? (bara jag hittar en lucka som passar)

När vi nu går på det billigare alternativet vad gäller stommar så kommer vi satsa pengarna på granit bänkskivor, en snygg diskbänk, handtag, blandare och vitvaror.
Vad tror ni om det?

Ha en bra dag!
 
  • kok_uppdaterat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok_uppdaterat_3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som att ni har fått mer plats och mer bänkyta så den nya varianten tycker jag känns mycket bättre. Om ni inte vill ha diagonala hörn finns det ju hörnskåp som är mycket smidiga och sväljer väldigt mycket med olika karusellösningar. Vissa är grymt fiffiga.

Diskussionen huruvida Ballingslöv är värt 3ggr mer än IKEA är en helt annan. Har ni kunskapen/kontakter för att bygga köket själva är ju IKEA klart billigast. Måste ni anlita hantverkare för att bygga knappar IKEA in på Ballingslöv i pris. Men visst, Ballingslövs produkter är mycket fina och hade det inte varit för att deras prisnivå var för hög och deras ovillighet att "förhandla" om priset skulle vi valt dem. Nu valde vi Puustelli istället.
 
DarrenB skrev:
Det känns som att ni har fått mer plats och mer bänkyta så den nya varianten tycker jag känns mycket bättre. Om ni inte vill ha diagonala hörn finns det ju hörnskåp som är mycket smidiga och sväljer väldigt mycket med olika karusellösningar. Vissa är grymt fiffiga.

Diskussionen huruvida Ballingslöv är värt 3ggr mer än IKEA är en helt annan. Har ni kunskapen/kontakter för att bygga köket själva är ju IKEA klart billigast. Måste ni anlita hantverkare för att bygga knappar IKEA in på Ballingslöv i pris. Men visst, Ballingslövs produkter är mycket fina och hade det inte varit för att deras prisnivå var för hög och deras ovillighet att "förhandla" om priset skulle vi valt dem. Nu valde vi Puustelli istället.
Låter bra det!

Men vi fastnade direkt för det diagonal hörnet, snyggt att ha det på båda sidor.

Jag/vi kommer att bygga köket helt själv, har byggt ett litet ikea kök tidigare och byggt om/renoverat snart hela huset så det ska nog gå bra! Annars förstår jag att det kostar en hel del att anlita hantverkare till att bygga ihop alla stommar.


Vad tror du om höjden på överskåpen och högskåpet? kommer det se konstigt ut att "bara" ha ca 210cm till ÖK när vi har en takhöjd på ca 265cm
 
Jag skulle bygga upp dem till taket om jag fick välja. Det kan se lite oavslutat ut annars, lite som om man valt fel höjd på stommarna.
Då det passar bra med luft är då man har enkla överskåp men då har man ju luft under också. Då bildar det ett luftigt kök samtidigt som du har en snygg linje genom hela köket.
Men det är ju en smakfråga också.
 
Jag har ett hus från ´33, man får vara ekonomisk med ytorna.
Vg ditt köksval, kan jag rekommendera så mycket arbetsyta som möjligt på bänken. Detta får du med att få upp micron ett snäpp. (inga problem att ha den i huvudhöjd)
Se till att alla skåp, där sådana finnes, går (nästan) ända upp till taket för att maxa förvaringen. Estetiskt och praktiskt sett är det bra om du stänger till häruppe med (krön)list.

Jag kan skicka bilder vid behov.
 
DarrenB skrev:
Jag skulle bygga upp dem till taket om jag fick välja. Det kan se lite oavslutat ut annars, lite som om man valt fel höjd på stommarna.
Då det passar bra med luft är då man har enkla överskåp men då har man ju luft under också. Då bildar det ett luftigt kök samtidigt som du har en snygg linje genom hela köket.
Men det är ju en smakfråga också.
Ja det ligger ju nåt i det du säger..
Men då har vi ju problemet med ikea..Kanske inte blir så lätt att få till det.
Dock har jag n bytt ut till högre överskåp och högskåp.
Så här i efterhand så tycker jag det ser konstigt ut med 211 cm till ök. Nu är det iaf 233.
 
  • kok_233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att köket redan är byggt, men här kommer en kommentar ändå ;-)
Fint med de symmetriska sneda hörnen, bra med två diskmaskiner. Spontant tror jag att jag skulle ha flyttat högskåpet med ugn + mikro till mitt emot kyl/frys mot den lilla väggsnutten där och i stället satt ytterligare ett bänkskåp där det högskåpet står på bilden.
Personligen tycker jag att upphöjd ugn är lite överskattat, så jag hade nog satt den under hällen i stället. Då hade det kunnat bli en liten avställningsyta under mikron, gärna en "ren" för bra att ha saker, telefon, laddare, dagens post etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.