Nu måste jag bara skriva av mig lite ursinne! Kommunen har meddelat Lantmäteriet att de avråder från styckning inom detaljplanen pga vattenbrist. Vi säger att vi kan borra en brunn för att visa att det finns vatten men vill då veta på förhand vilka krav kommun anser att brunnen ska klara av (timliter och dyl). Nej, det kan de inte säga. De begär att vi ska borra en brunn och sedan provpumpa den i 3 veckor vilket kostar lika mkt som att borra själva brunnen! Jag ringer då till den ledande expertmyndigheten (Sveriges Geologiska Undersökningar, SGU) för att fråga om de kan bedömma risken för vattenbrist och saltvatteninträngning i detta fall. De sa att det normalt sett är kommunen som efterfrågar sådant underlag i såna här ärenden men tar ändå fram alla kartor och brunnsregister samt beräknar nybildning av grundvatten i området etc. Han ringer mig och meddelar att det inte finns några skäl för oro och de skulle tillstyrka en avstyckning samt bygglov. Kommunen och lantmäteriet vill inte skicka ärendet på remiss till dem eller ta in dem som experter utan hänvisar till någon privat konsult som gjort någon kartläggning samt att EN av alla våra grannar haft problem med en brunn som levererade för lite vatten. Lantmäteriet menar att de inte kan stycka om kommunen nekar bygglov men kommunen säger att de inte kan neka bygglov eftersom det finns en detaljplan men de kan försöka förhindra en fastighetsbildning genom att säga nej till Lantmäteriet. Lantmäteriet säger att kommunens ord väger tungt i sammanhanget eftersom de inte är några experter på vatten, men de vägrar ta in ett expertutlåtande från SGU!!! Vi har inte råd att överklaga Lantmäteriets beslut. Lantmäteriet menar att vi enklast löser det genom att söka förhandsbesked från kommunen, men då säger kommunen att nu när vi vet om ärendet så kommer vi säga nej i förhandsbeskedet eftersom en ej avstyckad tomt endast får bebyggas med en huvudbyggnad!! Va?! Måste de inte pröva bygglovet med beaktande av om vi får igenom styckningen?

Tja, vem orkar läsa allt detta... jag orkar knappt själv men imorgon fortsätter David kampen mot Goliat! Med lite mer pengar på fickan hade man ju kunnat lösa detta men det är ju pga av pengabrist vi vill stycka....
 
Som vanligt regeln att med pengar är inget omöjligt, utan pengar är inget möjligt. Går det inte att ordna ett servitut på vattentäkten på stamfastigheten? En annan idé är att ni ringer den lokale brunnsborraren och diskuterar med honom. Han kanske kan skriva en offert på pumpning med vattengaranti?

Om kommunen inte godtar detta kan man ju misstänka att någon tjänsteman på kommunen vill ha pengar under bordet...
 
Kontakta lokaltidningen.
 
Marypytting skrev:
Vi har inte råd att överklaga Lantmäteriets beslut. ....
Inte råd?? Kostar det pengar?
 
Vilken kommun är det?
 
Tack för att ni orkade läsa mitt snurriga inlägg! Jag var så irriterad när jag skrev så det blev lite rörigt...

Just nu lutar det åt att Lantmäteriet kommer att skicka vårt ärende till SGU för bedömning angående möjligheterna att ordna fram vatten. Vi har redan talat med SGU om vårt ärende så vi känner oss hoppfulla om att det yttrandet kommer vara till vår fördel. Det innebär att Lantmäteriet utifrån det underlaget kan fatta ett självständigt beslut om att stycka, oavsett vad kommunen anser. Kommunen har dock mjuknat och meddelat att de kommer att ompröva sin ståndpunkt i ljuset av SGUs utlåtande.

Kommunen har efter styckning som sagt inget annat val än att bevilja bygglov.

Vi har talat med brunnsborrare som borrat i området och de tror inte det ska vara något problem. Vattengaranti kan man få men det är egentligen en kostnadsgaranti, de kan aldrig garantera vatten (i tillräcklig mängd för hushåll).

Vi har verkligen funderat på lokaltidningen och JO-anmälan men avvaktar lite till...

Ett kommunalt beslut som överklagas till Länsstyrelsen kostar inget, men kommunen har i detta fall inte fattat något beslut, bara gett sina synpunkter till myndighet. Alltså finns just nu inget beslut att överklaga. När Lantmäteriet fattar beslut kan de överklagas till Fastighetsdomstolen och om man inte vinner så får man stå för såväl egna som Lantmäteriets kostnader. Detta brukar kosta runt 150-200 000kr.

Servitut på stamfastigheten har även kommunen föreslagit om vi provpumpar (kostar 50tkr) och visar att vattnet räcker till 2 fastigheter. Vi har visserligen tillräckligt med vatten idag men vad händer om vi börjar ta ut dubbelt så mkt? Vi tycker det är konstigt att kommunen föreslår det eftersom de är så oroliga för saltvatten och det ökade uttaget ökar ju risken för saltvattenträngning. Bättre då att fördela uttaget över större yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.