Vi tillträdde vårt nya (begagnade, byggt 1990) hus den 3e januari. När vi godkännde besiktningen var det under förbihåll att pannan (frånluft panna) skulle servas då den lät oroväckande mycket. Säljaren gick med på detta (vi skrev förbihållen i ett mail soch skickade till mäklaren) och handpeningen betalades.
När tillträdet närmade sig kontaktades vi av mäklaren som sade att pannan hade servats och allt var ok.På tillträdesdagen, efter vi betalat huset, åkte vi till huset och upptäckte då att elpannan (frånluft panna) var avstängd. Vi slog då på den och pannan lät värre än någonsin. Troligen hållet kompressorn på att ge sig.

Vad gäller pannan? Vi hade förbihållet att pannan skulle åtgärdas, och mäklaren sa att allt var ok. Givetvis skulle kontrollerat detta men, men vi litade på mäklaren.
För att göra saken värre, verkar säljaren gått under jorden. Han svarar inte i telefon och ringer aldrig tillbaka efter man lämnat meddelande. Mäklaren kan heller inte få tag på honom..
 
Att kompressorn låter ganska mycket behöver inte betyda att den kommer att haverera nu, den kan hålla flera år till. Bara den levererar värme/energibesparing i normal omfattning är det ok. Detta kan relativt enkelt ses i displayen etc. Service innebär att åtgärda faktiskt är uppkomna funktionsfel, rengöra luftfiltren 4ggr/år, rengöra fläkten 1 ggr/år och kontrollera säkerhetsventilerna etc. Tips: Går t.ex. att limma tjocka bildämpningsmattor på insidan plåtarna och bakom om man är lite händig. Även sätta gummilist mellan plåtar som vibrerar mot varandra. Välkommen som husägare och till verkligheten!

Tycker ni tänker lite vingligt angående köpekontraktet. I så fall skulle ni kommit överens med säljaren och skrivit typ att ni bara köper huset om säljaren låter installera en helt ny flvp som får låta max 30 dB(A) 30 cm framför plåten i öronhöjd tills ni flyttar in. Vem ska nu avgöra vad som låter "oroväckande mycket" om pannan ändå fungerar som den ska med tanke på dess ålder?
 
Redigerat:
a94marbo skrev:
Vi tillträdde vårt nya (begagnade, byggt 1990) hus den 3e januari. När vi godkännde besiktningen var det under förbihåll att pannan (frånluft panna) skulle servas då den lät oroväckande mycket. Säljaren gick med på detta (vi skrev förbihållen i ett mail soch skickade till mäklaren) och handpeningen betalades.
När tillträdet närmade sig kontaktades vi av mäklaren som sade att pannan hade servats och allt var ok.På tillträdesdagen, efter vi betalat huset, åkte vi till huset och upptäckte då att elpannan (frånluft panna) var avstängd. Vi slog då på den och pannan lät värre än någonsin. Troligen hållet kompressorn på att ge sig.

Vad gäller pannan? Vi hade förbihållet att pannan skulle åtgärdas, och mäklaren sa att allt var ok. Givetvis skulle kontrollerat detta men, men vi litade på mäklaren.
För att göra saken värre, verkar säljaren gått under jorden. Han svarar inte i telefon och ringer aldrig tillbaka efter man lämnat meddelande. Mäklaren kan heller inte få tag på honom..
Tycker det är lite jobbigt med trådar där man aldrig får reda på hur det slutar...
Så.. vad har hänt? Hur har de gått?
 
Josth skrev:
Tycker ni tänker lite vingligt angående köpekontraktet. I så fall skulle ni kommit överens med säljaren och skrivit typ att ni bara köper huset om säljaren låter installera en helt ny flvp som får låta max 30 dB(A) 30 cm framför plåten i öronhöjd tills ni flyttar in. Vem ska nu avgöra vad som låter "oroväckande mycket" om pannan ändå fungerar som den ska med tanke på dess ålder?


En sådan FLVP hittar ni inte om man inte sätter den i elpanneläge och stänger av flläkten.
En FLVP låter normalt mellan 43-55dBA i uppstälningsrum och detta är precis som det ska!
Sen att få reda på om det är korrekt ljud eller inte så är det bästa att ta dit en servicetekniker som jobbar med det märket. De har rutin och vet hur en sådan maskin ska låta.

Du kan säkert snacka med mäklaren och göra en deal att om det är fel på det så ska säljaren betala och är det som det ska(att den är hel och nyservad och kvitto på detta finns) så får ni betala servicegubben.

Tycker det verkar vara det mest logiska.

Hur har det gått om det är löst?
 
Hej
Tackar för svar och jag ber om ursäkt att jag inte skrivit tillbaka i tråden.
Vad det gäller ljudet så vet jag att den inte skall låta så mycket som denna gör. Vi har idag ett hus med samma typ av panna fast ett annat märke. Visserligen står den i nya huset på träbjälklag och i gamla huset så står den på betongplatta, så vad det gäller ljudet så är jag 100% säker på att det inte står rätt till med den.

Vad det gäller kontraktet så skrev vi att samband med besiktningen att pannan skulle servas map på ljudet, och om det inte åtgärdades skulle den slutliga köpeskillingen regleras, och detta godkände säljaren. Men det är inte mycket värt då säljaren uppenbarligen emigrerat till Schweiz.......

Så någon ersättning blir det nog aldrig. Servicegubben kommer på onsdag, så vi får se vad detta slutar.
 
Min Nibe 310P från -97 låter 39,4dB(A) exklusive relä-klicken 30cm rakt framför fronten i öronhöjd. Har limmat tjocka bildämpningsmattor lite överallt, satt extra rörisolering samt tjocka cellgummibitar som mellanlägg här och där samt ett par meter fönsterlist mellan plåtluckorna. Knappast någon auktoriserad service skulle göra något sånt, möjligen byta kompressorns gummidämpare till mjukast möliga sorten. Har dessutom bytt kanalanslutningarna till flexibla rör istället för de orginal helt stela fastnitade spirorören. Träbjälklaget gör att det hela tiden ändrar sig över året också och man måste skruva på justerfötterna då och då när den börjar skramla lite. Blir svårtolkat att skriva ett avtal kring acceptabel ljudnivå och om något låter "rätt" eller "fel".

Vad blev domen av "servicegubben"?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.