hahalj
Jag håller som bäst på och slutför planeringen inför vårens balkongbygge och undrar om någon kan ge lite synpunkter på stolparna?

Själva balkongen blir ca 7.5 x 3 meter, en bärlina i bjälklaget i huset, den andra bärlinan på tre stolpar i ytterkant. Stolparna tänkte jag tillverka av tre 45x120 reglar som skruvas ihop med 6x120 mm varmförzinkad träskruv i zick-zack 2 dm mellan varje skruv. Sen är jag osäker på hur jag ska fästa stolpen vid plintjärnen.

Vad tror ni, är jag på rätt spår vad gäller tillverkningen av stolparna?

Är det att skjuta över målet att fästa stolparna i 4 plintjärn med 4 genomgående M10 x 180 mm bult?

Se bilder nedan.

Tacksam för alla synpunkter.
 
  • balkong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpinfästning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt bra ut, imponerande planering!

Istället för att svara på dina frågor direkt tänkte jag istället länka till ett amerikanskt dokument som tar upp just konstruktion och dimensionering av trädäck och balkonger på ett mycket detaljerat sätt som jag inte sett i svenska dokument förmodligen pga av att de amerikanska byggkraven inom detta område verkar vara mycket högre:
http://www.awc.org/Publications/DCA/DCA6/DCA6-09.pdf

En otroligt bra manual som jag kan rekommendera att du läser igenom där svaren på dina frågor bör finns, tyvärr finns den inte med metriska mått vad jag hittat.

Vill du ändå ha svenska dokument så kan du ta en titt på:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=5951
och
http://www.byggbeskrivningar.se/byg...aspx?Id=8&Fid=103&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr
 
B
titta ej på utländska dokument. då måste du ha koll på vad för zoner dom har räknat för.
 
hahalj
Nä, det amerikanska dokumentet är inte enkelt att läsa om man inte är insatt i alla fackuttryck på engelska. Träguiden har jag kollat, men tycker det är svårt att hitta något om just montering av stolpar på plint?
 
B
har du tänkt på något hur du kommer utforma plinten?
dels är ju det konstruktionensvikt. sen är det tjäle
infästningen ser fin ut. ska helst gå igenom allt virke
 
hahalj
Plinten kommer gjutas i 200 mm rör, ca 700 mm höga och helt nedgrävda. Jag kommer gräva ut tillräckligt för att göra en fot som jag ställer röret i, kanske 400 mm bred och ca 100 mm tjock. Kommer förstärka betongen med armeringsjärn hela vägen ner till foten. Plintarna kommer stå i väldränerat grus/sand och jag ska isolera runt dem med 100 mm markfrigolit.

Hur låter det? Jag tror varken tjälen eller konstruktionsvikt + snölast kommer ställa till nåt problem.
 
Det är ju nästan 3.25 mellan stolparna, vad för dimension kommer bärlinan i framkant ha, blir det limträ? Tänkte på hur mycket svikt det blir.
 
hahalj
Främre bärlinan har jag tänkt 45 x 195 massivt tryckt trä.
 
B
har du räknat på vad den håller för?
 
hahalj
Nja, jag har dels en befintlig men ca 30% mindre balkong som ska rivas då den är upprutten, den har en bärlina 45 x 145 i framkant. Jag har också kollat hur andra byggt och också på Träguiden, men det är svårt att veta vilken typkonstruktion man ska räkna på, tak- eller golvbjälklag?. Min slutsats är att det ska fungera med marginal med 45 x 195 i min snölastzon (1.5). Men jag har inga exakta mått på hur stor nedböjningen blir, har du en bra räknemetod för detta?

Stolparnas konstruktion medger att jag enkelt skulle kunna gå upp i dimension eller sätta ihop två parallella bärlinor.

Åsikter?
 
B
hur är "golvet" tänkt?
räkna med en snözon extra
 
hahalj
Golvet hade jag tänkt 28 x 120 trallvirke med 5 mm mellanrum.
 
B
du kommer se marken alltså?
 
hahalj
Ja, så blir det ju självfallet med en balkong av denna typ. Hur påverkar det dimensioneringen av bärlinan?
 
B
jag bara tänkte praktiskt. har du tänkt ha fall med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.