Håller med Masses. Olja in rikligt från köp och sen håll det väl insmort minst en gång på våren vid säsongens början och en gång innan du ställer undan för vintern.

Sen drar du på skydd som finns för grill etc för typ 250kr på jula mfl så bör det funka.

För de pengarna hade jag testat iaf
 
Jag oljade in mitt rejält men det suger som sjutton så man får göra det några gånger. Hade mitt ute hela sommaren stående efter husväggen och det kommer lätt klara flera år till. Märkte inte av någon direkt försämring efter år 1.
 
Låter positivt!
Får, trots jag inte gillar det, åka en sväng till IKEA och kolla :)
 
Kan man inte ladda ner monteringsanvisning och såga själv efter det ;-)
 
Om man nu skulle köpa björkbordet, vilken olja är absolut bäst att använda?
Jag är verkligen rookie på sådant här :blushing:

Planen som börjar formas är att köra på detta bord (om jag nu gillar det även i verkligheten) och bordsskivan borde ta mest stryk. När den väl är för ful eller vind så gör man en ny bordsskiva i dött material. Betongskiva är lockande :)

Blir en sväng och eventuellt köp till helgen så jag uppskattar massor om tips på olja att impregnera med!
 
Varför inte ta gamla köksskåp och diskbänk med blandare och sätta hjul på det.
Perfekt med skåp under att förvara kärl, redskap kryddor mm.
Dessutom kan du koppla in trädgårdsslangen och få rinnande vatten d^_^b
Finns väl hur många som helst som renoverar sina kök idag och slänger ut det gamla som man kan ta.
Så kommer jag att göra till sommaren:D
 
Jo jag var inne på rinnande vatten först, men kan inte riktigt motivera mig att jag behöver det. Har nära in till köket och gissar att jag aldrig kommer orka koppla upp det ute. Då blir diskhon bara onödigt utrymme. Men det utesluter ju inte att man gör om bänken framöver d^_^b

Har nu surfat runt ang gjutning av betongskiva och fasiken vad lätt det var att fastna där :wow:
Överväger att försöka gjuta en bänkskiva och ha en måttanpassad nedsänkning för skärbrädan (försöker få till solida skärbrädor i Ek från tomten, står lite om det i annan tråd här på byggahus). Borde bli jätteläckert mot betongen!
 
Det rätta hade nog varit att stycka upp veden till småbitar och limma ihop dem.
Men då är det ju inte lika "custom" som jag vill ha det....

Ingen mer som har gjutit skivor med betong och vill hjälpa med tips? :S
Fått tips om expanderbetong, är det rätt?
 
Råden om köksstommar är kanske inte så bra, de lär inte klara av fukt etc så bra, Är de sen i spån så nej.
Lövträ och sen olja och lacka funkar men var beredd på att upprepa allt efter några år.
Skippa allt limträ under 25 mm det rör sig för mycket, som bänkskiva kan det funka i grövre tjocklek men är inte lätt ändå att få till att hålla.om man inte låter ändträet vara lodrätt, dvs som huggyta.
Lösa skivor som man tar in är bättre.

/Kent
 
Men då borde det funka hyffsat med inoljat lövträbord där man byter ut skivan till betongskiva?
 
Bricco skrev:
Jag kör detta själv.
[länk]

Mindre men står inte helt stadigt men om man är glad amatör och inte ska stycka älgen under trädet så tror jag nog det duger för de flesta stunderna :)
Hahaha!
Åkte iväg till ikea idag och skulle handla bordet jag lagt in bild på tidigare i tråden.
I verkligheten så kändes det för stort så det blev ett likadant som ditt Bricco :)

Dock så ville jag ha stång som man kan hänga upp prylar i (som var på första bordet jag tänkte köpa.
Enkelt fixat! Finns ju massor med olika stänger att köpa på ikea, och billiga är de!
Kapade lagoma längder, borrade lite i bordsbenen och vips så hade även mitt bord stång på både långsida och kortsida d^_^b

Som ni ser på bilden så har jag inte monterat bordsskivan. Det tänker jag inte göra heller, utan gjuta en i betong så grillbordet blir lite tåligare utomhus.
Kvar att göra, förutom betonggjutningen, är att lätta alla skruvar och limma överallt så det blir så stumt som möjligt. Sen ska även allt oljas in så mycket det bara går!
Någon som har tips på bra olja att använda??

Får återkomma när något mer har hänt...
 
  • tn_20110306403.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra olja att använda för att olja in ett grillbord borde väl bli grillolja det d^_^b
 
Jag skulle undvika alla oljor som härdar oxidativt, dvs linolja, tung oil osv. De har gemensamt den otrevliga egenskapen att de fortsätter att ta upp syre från luften hela tiden, så att de efter ett tag slutar att vara hydrofoba (vattenavstötande) och gradvis övergår till att bli hydrofila. I samband med att de oxiderar kommer de att introducera fler dubbelbindningar i sin struktur. De blir alltså mer och mer omättade. Dubbelbindningarna gör att andra organismer lätt kan attackera substansen för att äta upp den. Dessa oljor kommer successivt att bli den närmast perfekta maten för svartmögel när de både håller kvar vattnet och i sig utgör näring. Det är förklaringen till att det mesta som oljats med linolja blir närmast svart i stället för ljust grått som ett obehandlat virke.

Jag skulle i stället använda paraffinolja. Den härdar inte alls och blir aldrig hydrofil, och fungerar inte som näring till svartmögel. Dessutom är många kvaliteter livsmedelsgodkända, om det skulle vara någon fördel.

Jag är medveten om att jag kommer att få en massa traditionalister på mig nu, vilka kommer att framhäva den kokta linoljans förträfflighet genom att peka på att man alltid har använt kokt linolja till trä utomhus, och att det har fungerat alldeles utmärkt. För mig har det mest lett till svartmögel. Det misstas ofta för sot av samma traditionalister, och skylls på miljöförstöring och avgaser. Jag känner mig inte övertygad.
 
Jag använder också det bordet från IKEA som grillbord, det funkar riktigt bra. Dock oljade jag det inte utan målade det vitt. Ser fortfarande nytt ut efter två somrar och en vinter utomhus.

Fast då det är vitt kräver det ju en avtorkning då och då för att se fräscht ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.