Hej
Han som sålde vårt hus äger granntomten, så han skrev in ett servitut att han ska få utnyttja vårt vatten och avlopp för framtida hus.
Till saken hör att nu har jag fått höra från slamtömmarna personligen på Sita att det vart problem med vårt avlopp sedan det anlades 2002.
Nu vill vi gräva om det för det sväljer inte i den hastighet vi önskar längre utan det breddar upp i avloppet i källaren,
Dels borde detta vara ett "dolt" fel eller hur?
Sen om han har servitut och det inte funkar längre så borde han ju stå för
hälften av kostnaden?
Det tredje är att det är bara utformat för ett hushåll det står 2kubik i papprena.

Kan man häva ett servitut på dessa grunder?
Hur går man tillväga om man vill att han betalar hälften
och hur går man tillväga med dolt fel?
 
O
Servitutet kan jag inte svara på, det beror på hur det är utformat.

Dolt fel tror jag inte att det är, du fick själv enkelt reda på felet genom ett samtal till Sita.
 
Fast säljaren stod o sa att det aldrig vart något problem med avloppet.
 
Om du kan bevisa att säljaren sagt så så kan det ev. göra att din undersökningsplikt av avloppet blir lägre. Men dte bror mycket på exakt hur han utryckte det.

När det gäller underhållsansvaret så beror det som sagt på vad som står i servitutet, men ofta finns det inget angivet om vem som ansvarar för underhållet, då går det bara att komma med frivilliga åtgärder som båda parter godkänner.

En variant kan ju ev. vara att ni istället för att göra om det nuvarande avloppet anlägger ett nytt system, inte säkert att det blir så mycket dyrare, och låter grannen fortsätta med sitt gamla dåliga avlopp. Men kolla med någon som kan mera än jag att det är K, så inte grannen med stöd av servitutet kan koppla in sig på ert nya avlopp också.
 
Göran.W
Servitutet lär inte vara giltigt överhuvudtaget iom det inte är dimensionerat för 2 hushåll och troligen har miljö och hälsa en del invändningar ang det.
Som jag ser det borde inte reningsgraden bli tillräcklig när 2 hus är kopplat till det och då borde inte sevitutet blivit godkänt från början.

Servitutet ska bara gälla på den befintliga anläggningen om han inte skrivit in något klurit i avtalet.

Min granne har servitut på min avlopps anläggning som är på 6 kubik och där ska han stå för halva kostnaden för drift och underhåll.

Men det gäller bara den befintliga så jag kan välja att göra en egen om jag vill när den som finns är slut.
 
O
kolla upp hur servitutet är skrivet, det är mycket möjligt att det bara gäller den anläggningen som finns, så då kanske det kan vara smart att gräva nytt.
Eller så testar du lite ful spel, vet dock inte om det är tillåtet eller om att rekommendera. Men det skulle vara att testa att driva avloppet som dolt fel och säga det att du lägger ner ärendet om han tar tillbaks sitt servitut.

Alltså lite fin utpressning... Men det är kanske inte så smart. men lockande....
 
Göran.W
Jag tror man kan få servitutet hävt med lite hjälp från miljö och hälsa för det kan knappast vara ok med en 2 kubiks brunn till 2 hus för belastningen lär bli så hög att dom goda bakterierna inte hinner med utan reningen blir helt enkelt så låg att det blir utsläpp e-coli bakterier och annat kul.

Om du funderar på att anlägga ett nytt avlopp själv eftersom du har problem kan du be kommunen besiktiga den du har så kanske du får den utdömd och då löses servituts problemet om servitutet bara gäller befintlig anläggning.
I regel har man 2 år på sig att åtgärda eller anlägga nytt.

Här http://husagare.avloppsguiden.se/ står en massa mat nyttigt om enskilda avlopp.
 
Rätten att nyttja en anläggning innebär inte alls att tjänande fastighet måste underhålla den. Kostnader för drift och reparation delas mellan de faktiska brukarna, såvida annat inte är uttryckligen bestämt i servitutet.

Om det är tekniskt möjligt finns det inget som hindrar er att - på er egen bekostnad - anlägga nya VA-anläggningar. Dem har grannen ingen som helst rätt att nyttja. Däremot kvarstår hans rätt att - på hans egen bekostnad och ansvar - fortsätta använda befintliga VA, med brister och allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.