Hej
Köpte askparkett på Byggmax till 4 rum i vårt nybyggda (2008). Har vattenburen golvvärme, enligt Byggmax anvisningar är parkettgolvet anpassat för golvvärme. Problemet är nu att golvet har spruckit isär och stavarna har rest sig på flera ställen i alla rum., golvet har blivt riktigt fult. Byggmax besiktningsman har varit här och besiktigat golvet och kommit fram till att det beror på för låg luftfuktighet inomhus på vintern. Det kan nog stämma till viss del men det verkar också vara ett standardargument, ska inte ett nytt golv klara detta? Garantin från Byggmax är inte värd något om branschen friskriver sig från ansvar. I ett av sovrummen la vi in björkparkett och där är golvet oskadat och fint. Ngn som har liknade erfarenhet eller tips?
 
Har inga direkta erfarenheter att ge dig tyvärr. La själv ca 100 kvadratmeter ekparkett från byggmax i maj förra året i vårt hus. Vi är jättenöjda fortfarande, har ingen golvvärme så det är ju inte jämförbart. Enda stället där de faktiskt har blivit lite fult är där det blir varmt framför klinkersen framför kaminen (det blir väldigt varmt så det är inte så konstigt.

Dom specar väl att golvet skall vara mellan 40-60% RH om jag inte missminner mig. Det är helt orimligt att man med dagens krav på ventilation ska hålla 40% inomhus som lägst på vintern i Sverige när det är som kallast. Att suga in -20 gradig 85% RH utomhusluft in och sen värma till 21 grader så får man utan fukttillskott ett RH under 5%. Skulle man ha upp det till minst 40% så måste det tillsättas enorma mängder vatten kontinuerligt till lufen (eftersom normen är att all luft skall bytas på 2h). Ens om det vore möjligt så skulle det troligen ge värre problem än spruckna parkettgolv (kondens, mögel, röta).

Är deras garanti så hård så är den inte värd ett skit.
 
Har också golvvärme och ett askparkett golv men från Tarkett samma fenomen men efter 19 år. När jag såg det så slog jag ifrån ventilationen och då gick det istort sätt tillbaks. Vi eldar en hel del i kamin och det är / blev värst närmast denna. Nu slår jag lite till och från ventilationen . Tänker lite som så att när vi eldar i kaminen så har vi nog tillräckligt med luftutbyte. ( jag har tillluft vid kaminen ).
 
Har samma problem, planken(forbo) går lite isär där det är golvvärme, men det går ihop under våren. Helt normalt, men stavarna skall inte resa sig, det låter som ytskicktet släppt från brädan.
 
Besiktningsmannen mätte luftfuktigheten vid golvet och den låg mellan 25 - 28 %, temperaturen var 24 gr. Ganska normalt för ett svenskt hem under vintern. Kravet är 30% och ej över 27 gr. Vi har frånluftsvärmepump och den ska man ju inte behöva stänga av för golvets skull. ByggMax åtgärdar bara golvet om vi har ett protokoll från en godkänd besiktningsman till vår fördel. Det finns bara två i västSverige och de verkar vara golvbranschens förlängda arm. Har pratat med en stor golvfirma och de säger att sprickor får man acceptera en sån här kall vinter men stavarna ska inte resa sig. Det ytskiktet som släppt som pbengtsson påpekar. Ngn som har tips om hur man kommer vidare med detta ärende?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.