Du kanske har råkat stänga av förvärmarbatteriet av misstag. Den går att stänga av, då slutar avfrostningen funka. Kolla så att den är aktiverad. Eller så har förvärmarbatterit slutat fungera:(
 
Redigerat:
Jag börjar fundera på hur ditt aggregat är uppbyggt. Uteluften kommer nerifrån höger och går upp till vänster. Därefter sitter en låda som innehåller en eftervärmare. Frånluften kommer nerifrån vänster och går upp till höger. Vad är det för värmebatteri som sitter på frånluftsidan?!? Det känns inte rätt. Normalt behövs ingen värmare för att avfrostningen skall fungera.... Avfrostningen sker med hjälp av värmen i frånluften.

Det syns inte ens en förvärmare på bilderna.

Slutligen, ditt aggregat verkar upp-och-ner jämfört med ritningar på Flexit 400VGL, men du kanske har ett spegelvänt aggregat (?)
 
Redigerat:
Skickar med en bild på kondensavloppet.

Kondens är precis varför ingen ska köpa ett FTX aggregat med plattvärmeväxlare. Jag köper helt och fullt att det bildas kondens men det gör mig tokirriterad att det rinner ut på fel ställe. Om så hela aggregatet är fullt med kondensis ska det, när det smälter, rinna ut i kondensavloppet. Det tycker jag är grundläggande för ett system, som på grund av sin funktion bildar kondens.

Aggregatet står inte 'snett' (vad som nu kan anses vara helt i våg). Det är i alla fall med marginal inom strecken på ett 60 cm vattenpass.

Det finns ingen förvärmare. Det sitter två elvärmare i aggregatet. Den värmare (1) som sitter i frånluften ska tina isen och den värmer utgående luft innan värmeväxlaren. Den andra värmaren (2) är en komfortvärmare (tillval) som höjer inloppsluften om luften är för kall när den passerat värmeväxlaren. Att ha (1) före värmeväxlaren är säkert bra för att tina is (eller inte med tanke på mina problem) men ur energisynpunkt känns det rätt avigt. Med så mycket is i värmeväxlaren och komfortvärmare är det inte konstigt att elräkningen är hög :S (eldar med pellets).

Jag funderar starkt på att sätta in en vattenvärmd förvärmare (3) men jag är lite fundersam på hur regleringen av (1), (2) och (3) ska gå till. kontrollpanelen reglerar ju endast (1) och (2).

Hur kontrollerar jag om (1) fungerar? En termometer mellan (1) och värmeväxlaren? Snabba temperaturändringar = (1) fungerar?

Jag är rätt säker på att det står rätt. Aggregatet är ett systemair VX400E
http://www.systemair.com/MediaBinar...e_FileID=4ed2c684-905d-4502-8926-0d327b245d4f

Jag ber om ursäkt att jag 'tog över' den här tråden med mina problem.
 
  • 003 - kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäklars, jag läste uppifrån och trodde du hade ett Flexit-aggregat.... :)

Förutom att det känns sjukt att värma upp luft som blåses rakt ut, så är det väl inget fel på ditt aggregat - såtillvida det där märkliga värmebatteriet fungerar. Det känns som ingenjören på Systemair inte haft elförbrukning och energieffektivitet i åtanke när denne konstruerade just det här aggregatet.

Med tanke på mängden is så kanske batteriet är kaputt, eller så har en värmesäkring gått. Kan man återställa något?

Vad händer om du häller vatten i botten? Rinner det inte ner i kondensavloppet då?

Är du hundra på att kondensavloppet är korrekt monterat? Det skall finnas ett vattenlås på avrinningen innan det mynnar ut i ett avlopp, och det MÅSTE sitta frostfritt, annars fryser det och blir täppt.
 
Consensus skrev:
Förutom att det känns sjukt att värma upp luft som blåses rakt ut
Nu blåses den inte rätt ut, utan går genom värmeväxlaren. Så värmen kommer tillluften tillgodo. Jag har själv haft en sådan idé. Undra om det skulle funka, men då borde det ju finnas aggregat som har det och nu verkar det som att det finns.

Ett 'problem' jag tänkte på är att om växlaren är effektiv, så kommer den aldrig kunna värma upp den kalla delen. För värmen överförs till tilluften, det är ju liksom arbetsuppgiften för växlaren. Om frånluften håller 20 eller 30 grader, borde inte påverka (så mycket) hur varmt det blir i den kalla delen.
 
I dokumentationen står det ingen om att förvärmen sitter på frånluften... men tillslut hittade jag en bild som visade detta.
Sid 5 i http://www.systemair.com/MediaBinar...e_FileID=91160c17-f7e1-4e90-91aa-7a0828cb6cfd

Notera att det är spegelvänt, jämfört med bilderna från aggregatet i denna tråd. Vi pratar nu om det riktiga aggregatet på bild i denna tråd (vad gäller höger vänster):

Nere till vänster så syns förvärmebatteriet och frånluftfiltret. Mellan värmebatteriet och värmeväxlaren. Så är 'golvet' lutat, så att vatten rinner åt vänster. Där finns ett runt hål (syns på en av bilderna), under värmebatteriet. Där skall vattnet rinna ut. Det skall inte kunna rinna ända till höger i aggregatet. Kan det ha uppstått något hål under värmeväxlaren? eller så är röret täppt och det ligger kvar vatten framför hålet och tillslut är det så mycket (flera centimeter) så att det rinner över någonstans.
 
Kondensavloppet rinner ut i en hink. Jag ser till så vattnet i hinken täcker slangen. När det blir varmare ute fylls hinken så det är inte stopp i kondensavloppet.

Blinket har jag glömt att kolla. Kontrollpanelen sitter i en garderob och inget jag sitter och tittar på regelbundet. Roligare kan man ha. Jag vet att den har blinkat tidigare (flera år sedan) men har inte noterat om den fortfarande gör det. Jag måste hitta något smidigt sätt att kontrollara om förvärmaren fungerar utan att stirra på en diod i flera timmar. Någon som vet vid vilka betingelser som förvärmaren ska aktiveras? Går den tvångstyra? Nu är det milt igen och jag måste kanske vänta till nästa vinter innan jag vet om den fungerar.

Jag tror att vattnet rinner till höger i aggregatet när isen sitter så långt upp i värmeväxlaren. Jag ringade in hur vattnet har runnit på serviceluckan från den övre hyllan. Med fungerande avfrostning bildas det antagligen inte så mycket is och vattnet rinner ner i kondensavloppet. Och då är jag tillbaka i mitt förra inlägg. Kondensvattnet måste alltid rinna ner i kondensavloppet. Sannolikheten för att förvärmaren ska gå sönder är större än 0 och när det sker kan det problem som jag har uppstå.

Värmeväxlaren verkningsgrad är inte överdrivet hög. Säkert inte över 70 % (jag gissar) så 30 % av energin från förvärmaren försvinner. En förvärmare på tillluftssidan känns mer korrekt för en amatör som mig.

Det försvinner en del energi i frånluftsrören till aggregatet och frånlufttemperaturen i aggregatet blir något mindre än inneluftstemperaturen. Lokalt i värmeväxlaren tror jag det kan bli nästan lika kallt som uteluften. Då börjar kondens/is byggas upp och kondens/fryspunkten flyttas längre och längre in i värmeväxlaren. Ju mer is desto sämre frånluftsflöde och värmeväxlaren får svårare och svårare att tina isen. Det är i alla fall vad jag tror men upplys mig gärna om jag har fel.
 
Jag tror att ditt aggregat producerar lika mycket vatten oavsett om den där "förvärmaren" fungerar eller inte. Det isar igen ordentligt om det inte frostar av rätt förstås. Hur mycket vatten som produceras är en funktion av vatteninnehållet i frånluften och uteluftens temperatur.

Jag skulle bygga om kondensavloppet om jag vore du. Bort med hinken, det kan ju bli luftlås om slangen mynnar under vattenytan. Det är undertryck vid kondensavloppet och vattnet kanske inte rinner undan som det ska. Var sitter hinken förresten? Frostfritt? Är det "fritt blås" i avloppet överallt där det kan frysa?

Det står ju tom i din bruksanvinsning under pkt 5 "kontroll av kondensavlopp". Häll vatten i botten på aggregatet och rensa avloppet.
 
Nu tittade jag lite mera på dina två första bilder. Det är ju is uppe till höger på värmeväxlaren. Där har nog inte konstruktörerna tänkt sig att det skall bli något vatten.

Tycker det verkar vara dåligt (obefintlig) med isolering mellan uteluft (nere till höger) och frånluft (uppe till höger). Undra om detta kan leda till att det blir extra kallt i frånluft delen.

Hur är det med tätheten mellan dessa två delar. Det måste vara helt luft tätt, annars så läcker kall uteluft in till frånluftdelen. Tätar verkligen luckan ordentligt? Kolla extra noga i det högra hörnet av växlarpaketet. Verkar vara plåtkanter där.
 
Jo, för att se om värmebatteriet funkar så kan en elförbrukningsmätare användas. Tyvärr har du två värmebatterier och jag tror att de drar lika mycke ström vardera. Vilket gör att det går inte att se vilken som går. Eventuellt kanske du kan stänga av eftervärmen. Då kan du se om färvärmen funkar.
 
Jag satte dit en billig energimätare från Clas Ohlson för några år sedan för skojs skull men den klarade inte kylan på vinden. Det blir till att köpa en dyrare eller mäta på något annat sätt. Jag funderar på en fotodiod framför lysdioden men jag har ingen logger som kan hantera det.

Det borde gå att lura aggregatet med kylspray. Jag får fundera lite på det här. Jag lutar åt att förvärmaren är trasig och får klura ut något sätt att kontrollera det.

Tätningen sker med hjälp av isoleringen i luckan. Det går att se konturen av plåtprofilerna på en av bilderna. Men du har helt rätt. Isoleringen mellan våningarna är väldigt tunn.

Jag är faktiskt rätt sugen på att byta ut aggregatet till ett roterande aggregat. Ett motsvarande roterande aggregat kostar runt 20000 kronor och jag tror det går att byta ut rakt av. Det skulle ge mig bättre nattsömn än om jag köpte en rutig säng för betydligt mer pengar.

Någon som vill köpa ett trasigt ventilationsaggregat dyrt?
 
Jo det är nog inga större problem att montera ett roterande. Ett par av rören måste växla plats. Då luften korsar varandra i det du har. Medans i ett roterande så går det rakt fram.

Är själva växlar paketet rent?
När rengjordes det senast och hur gammalt är aggregatet.

Du bör kunna se genom växlarpaketet, i två håll/vinklar. Nu får du ju inte in huvudet och kan titta, men med en liten spegel borde det nog gå.
 
  • Gilla
Glenn N
  • Laddar…
Jag sköljer ur växlaren en gång om året i samband med byte till sommarblock. I vinter har jag dessutom tagit ner det för avisning och spolat genom med vatten.

Går det att se igenom? Jag vet inte faktiskt. Jag har mest tittat på hur ytorna ser ut och att det ser helt ut. Det ser ut som när jag köpte aggregatet våren 2005. Det är först de två senaste vintrarna jag har haft problem och jag har inbillat mig att det beror på att det har varit osedvanligt kallt. Men det kanske beror på trasig förvärmare.
 
Jag har ett Flexit VG 400 och felet du beskriver är exakt det jag har. Jag får inte vattnet att rinna ut i avloppet trots att det står 10 - 20mm vatten i aggregatet. Allt är rent och hade precis ventilations kille här som kliade sig i huvet han med. Med agget i gång bildas ett undertryck som håller emot vattnet än mer, med dörren öppen har man i bland funktion men bara om man demonterar vattenlåset. Jag har även lagt en pressening under enheten för att minska skadorna på underliggande isolering och innertak. Vad göra? Hur har det gått för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.