Nu har vi äntligen en tomt! Det tog sin tid men man kan inte vara mer nöjd.
Frågan vi nu står inför är, vilken husfabrikant ska man vända sig till?? Ingen verkar marknadsföra sig (vad beror det på egentligen, kan ju nämna 20 bilmärken för böveln!).

Det jag egentligen undrar är alltså, hur går vi vidare?

Berätta gärna om hur det gick till från det att ni bestämde er för att bygga hus till dagen ni bestämde er för leverantör! Hur visste ni vilka leverantörer som var intressanta?

Skulle inte kunna vara mer tacksam för svar då det var en mycket mindre djungel än vad jag var beredd på ;) Alla erfarenheter är välkomna!
 
;) Vilket roligt jobb ni har framför er!! Det är bara att beställa alla möjliga kataloger och besöka olika husvisningar.
Nu vet jag inte var ni bor och vilka möjligheter till visningar som finns på den orten. Själva har vi byggt nära Stockholm så det finns flera husföretag runt omkring som har visningshus. Vi började på "Husexpo" i Sköndal. Där finns det många husföretags visningshus samlade...årskort finns att köpa för 100kr :D
Försök också göra en lista över saker som är viktigt för just er, dvs vill ni ha ett hus i ett eller två plan? Vilken stil? Hur stort, hur många sovrum? Öppen planlösning eller inte? Hur ska klädvårdsrummet se ut, får det vara kombinerad med "groventre"? etc, etc..
Titta också på säljannonser för relativt nybyggda hus, det är ju inte förbjudet att gå på visningar.
Själv tycker jag, så här i efterhand, att vi var lite för snabba med beslutet att ta Hjältevadshus. Det är inte så att vi ångrar beslutet men jag skulle ändå, om jag fick göra om det hela, kolla runt lite mer. Det svåraste, tycker jag , är prisjämförelsen. Vi har ännu inte flyttat in i det nya huset men skojar ibland att vi kanske ska göra om det här om några år för då är man ju expert och vet exakt vad man vill ha. ::)
Lycka till och läs igenom trådar här på forumet, här hittar du många tips och åsikter!
 
Ja det ska verkligen bli roligt!
Redan nu åker vi runt mycket och tittar på olika hus, men det är inte som 80-talet då man helt enkelt gick in och frågade vilka som byggt huset, nu står man mest och gissar vilka som byggt det.. Så hur visste du vilkas kataloger du skulle beställa? Letade du på internet? Kände du till dem sedan innan och isåfall varför.. Min uppfattning är att man ofta anlitar något företag som ligger förhållandevis geografiskt nära eller som finns genom någon kopplig i sitt nätverk redan tidigare..

Just nu mycket förbryllad över hur processen ser ut?!
 
Hej igen!

Mycket kan du hitta via internet, det finns en bra länkguide exempelvis här på byggahus.se
Nackdelen med husföretagens hemsidor är att det inte finns några prisuppgifter (knappt några). Det är också vanligt att när man beställer katalog så får man inte prislista utan det får man när man tar kontakt med deras säljare.
För oss började det hela med ett besök på "Husexpo" som jag berättade om i föregående inlägg. Vi köpte årskort och var där ett antal gånger. Att vi tog sedan ett ganska snabbt beslut angående Hjältevadshus var pga att vi fick pris enligt gamla prislistan före ett visst datum. Vi hade dock starkt funderat på det huset redan innan.
 
Hej.
Vi började med att kolla upp vilka husföretag som fanns där vi bor med omnejd. Gick igenom deras hus och tänkte enbart "planlösning". Vi hade ganska bra hum om vad vi ville ha. Kök på framsidan, vardagsrum baksidan, inga korridorer (anpassat efter utsikt och kvällsol)mm.mm. Då gick det snabbt att plöja igenom alla, de flesta gick faktiskt bort.
Hade turen att hitta precis det vi ville ha pärlugglan från LB-hus. Deras säljare gav ett pålitligt och bra intryck på oss. Kändes bra direkt.
(bygganytt.com radar upp många hustillverkare, med länkar till deras hemsidor) Lycka till med letandet.
 
Villevirra skrev:
Hej.
Vi började med att kolla upp vilka husföretag som fanns där vi bor med omnejd. Gick igenom deras hus och tänkte enbart "planlösning".
Håller med dig!! Viktigt att först bara tänka på planlösningen...allt det andra kommer senare.
 
Hej humleodumle!

För vår del var började processen med att vi lusläste huskataloger och tittade på husfabrikanternas hemsidor i ca 2 år innan vi äntligen blev erbjudna att köpa en tomt. Vid det laget hade vi kommit fram till att det inte fanns ett enda hus i katalogerna som till 100% motsvarade våra önskemål. Däremot hade vi lyckats ringa in 5 favoritföretag som samtliga hade hus vi gillade. Två av dem hade visningshus i närheten som vi tittat på, och ett tredje hade några kompisar valt för sitt husbygge.

Eftersom många av företagen har arkitekter som kan rita hus helt efter kundens önskemål kändes det som en bra utgångspunkt. Vi skrev därför ett brev om oss själva, där vi i stora drag beskrev vad vi gillade samt de krav vi hade på ett nytt hus (antal sovrum etc). Brevet skickades till de fem utvalda husleverantörerna tillsammans med en karta över tomten samt detaljplan.
Ett företag var på hugget och tog kontakt för att boka personligt möte ganska snabbt (till min stora glädje var det min förhandsfavorit). Två återkom aldrig trots att vi ringde flera gånger och fick löften om att vi skulle bli kontaktade så snart de hade tid. De diskvalificerade därmed sig själva. Från övriga två fick vi halvhjärtat bemötande och husskisser som inte alls stämde med våra önskemål samt löften om att "snart" få komma för vidare diskussioner.

Eftersom vi var supernöjda med det bemötande och den service vi fick av både säljare och arkitekt på "favoritföretaget" så struntade vi (vansinnigt nog kanske) i att jaga någon av de mindre intresserade konkurrenterna.
Vårt hus ska vara inflyttningsklart om knappt 3 månader, och hittills har allt flutit på lika bra som det började.

Jag har egentligen bara två råd;

1. Nöj dig inte med kataloghusen om du inte hittar
ett som helt motsvarar förväntningarna. Det
behöver inte alls bli dyrare att få ett "eget hus"
ritat åt sig, och framför allt kostar det inget att
få skissförslagen ritade åt sig.

2. Låt det ta tid innan ni spikar planlösningen. När ni
tror ni är nöjda, så vänta och "sov på saken" ett
par veckor. Vi hann ändra oss flera gånger om under
arbetets gång.

Lycka till! / Mvh RoJ :)

 
Hej allihop!

Vi sitter och lusläser alla era inlägg med stor entusiasm och tycker det var jättekul att ni svarat så snabbt! Fler historier är välkomna!

Husexpo var en jättebra idé, dock en bit att åka från norra skåne, men det kan det kanske vara värt :)

Att ha en färdig bild av planlösningen är nog en god idé.. dock har vi inte kommit så långt ännu i våra eftersökningar.. det är pinfärskt!

Nu när vi har tomten (läge,läge,läge som devisen lyder;)) vill vi nog inte vänta i 2 år ha ha det lät väl maffigt även om det antagligen är det viktigaste köp man gör i sitt liv. Blir gärna lite ivrig i starten ...

Vad vi ser verkar det som att ni flesta inleder med att införskaffa katalogen och själva husfabrikanterna finner ni genom internet (sökmotorer (?) och länksidor). Stämmer det att processen inleds så? Trodde att kontakter spelade större roll..

Vi har varit inne på ett antal företagshemsidor och många av dem har ju ingen katalog, vilket kanske är vettigt i de fall det ej finns "serieproducerade" hus utan man i det högsta uppmuntras att själv komma med förslag när man kontaktar dem.. gillar inte riktigt det.. vill inte bli påverkade av en säljare innan vi vet lite mer vad vi vill ha..

Talade med ett byggföretag och frågade om hur de menar att byggföretagen marknadsför sig - svaret blir att man i regel inte behöver det i husbranschen då man säljer på sitt goda rykte och genom att kunderna talar med sina vänner om de är nöjda - ha ha detta måste vara en ovanligt omogen bransch gällande den biten :D
 
Hej igen!

Vill bara klargöra att jag med "låt det ta tid" givetvis inte menar att ni ska ta två år på er att välja husmodell...

Att vi lusläste kataloger under så lång tid berodde ju på att vi stått i tomtkö ett antal år och trodde att det snart var vår tur...

;) RoJ
 
Hej

Ha ha jag förstår det.. Men dock borde ett husköp egentligen ta riktigt lång tid med massor av eftertanke, jämförelser etc.. Om man utgår ifrån tiden och energin man egentligen lägger varje gång man byter bil, mobiltelefon osv. borde detta tveklöst vara det man tveklöst funderar och sover på mest.. Dock är de besluten enklare då man överöses av reklam av sådana produkter men aldrig från dessa, då vi verkligen skulle behövt den :)

Tack för din tidigare utförliga berättelse!
 
Ja, det är inte lätt!
Vi utgick ifrån de husfirmor som är STR medlemmar, se http://www.bygganytt.com/husforetag/index.cfm.
Vi insåg ganska snart att vi inte skulle hitta "vårat" hus bland kataloghusen. Därför blev det helt enkelt så att de husfirmor som lade mest kraft på att komma med förslag och vara förändringbenägna blev mest intressanta för oss.
Vi valde tillslut LB-Hus, inte för att de var billigast, utan för att de kändes som mest gedigna i sitt sätt att jobba.
Det som också vägde tungt för vårat beslut var att de LB-Hus kunder som vi pratade med var mycket nöjda med sina hus!
 
STR - medlemslistan var en bra idé!

Har inte riktigt bestämt oss för om det ska vara ett trä-, sten- eller fejkstenshus ännu. Detta är som sagt i sin yttersta linda ännu. och spännande som attan!

Så ett allmänt tips är helt enkelt att kontakta alla!

Alla ni som läser inlägget och känner att det kliar i fingrarna att skriva om hur er köp/ beslutsprocess såg ut från att ni bestämde er för att bygga hus - tveka inte, skriv!
Vi är som barn på julafton av alla ideér, tips och historier som kommit in!
 
Det beror också lite på vilken nivå prismässigt man har tänkt sig. Du sa innan att du bodde i Norra Skåne kan du precisera det lite ?

Jörgen och Sanije
 
Hej

Priset är inte det väsentliga i nuläge och materialvalet, som naturligtvis ligger i parallell med det, får gärna också vänta någon dag.. ska grunna lite på det..

I nuläge är den mest intressanta processen hur man normalt går tillväga, metodmässigt, nuförtiden från att man bestämt sig för att bygga tills dess att man bestämt sig för exakt vad.. och alla erfarenheter däremellan.

ha ha att vi inte skrivit var tomten är placerad är ett medvetet drag då vi inte vill påverka någon att tipsa om husfabrikanter som ligger just i vår omnejd.. Norra Skåne var tillräckligt flytande.. hoppas jag inte ställde till det för någon nu om ni klurade ut idéer ;)
 
humleodumle skrev:
Så ett allmänt tips är helt enkelt att kontakta alla!
Ja, men se till att sålla ganska snabbt.
Det tar för mycke kraft att jobba aktivt med allt för många firmor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.