Jag ska tillverka ett rustikt bord i furu med tjock bordsskiva som ska stå i en vinkällare. Bordet ska bli riktigt mörkt, i princip svart men träådringen ska ändå synas. Jag har provat Fluggers bets men den är så simmig och kladdar av sig i veckor efteråt så att man måste täcka den med klarlack för att inte färga ner kläderna.

Vad skulle ni behandla träytan med? Det ska vara tåligt, i princip klara restaurangmiljö med vinspill och ständig avtorkning. Vad använder proffssnickerierna? vad har Ikea på sina möbler? Inte är det då vanlig bets?

Jag vill inte heller ha dyra oljor, vax eller annat multispecial för 1000 kr/ litern. Nej det ska vara moderna grejer som man köper hos färghandlarn och som man stryker på och dagen efter är bordet klart för användning (nästan), den som ska ha bordet vill inte ägna tid åt att behandla ytan efteråt heller.

Kanske något som man använder till trägolv? Tips? Tacksam för alla infallsvinklar
 
IKEAs möbler är ju garanterat lackerade efter betsningen om det inte sker i samma steg. Det finns både lackbetser och oljebetser men jag har inte helt koll på hur dom fungerar. Ska bordet tåla ständig avtorkning bör det nog lackas ändå om det inte ska ta skada.
 
Jag känner inte till något sätt att betsa och lacka i samma steg och samtidigt uppnå den slitstyrka du vill ha så här kommer ett förslag på en snabb ytbehandling (2 dagars) med hög slitstyrka och lågt pris:

Slipa av ytan ner till trärent och avsluta med kornstorlek 150.

Betsa ytan med Herdins Lackbets 718 Grafitsvart för att få den svarta ytan med ådring som du söker. Testa på en dold yta först för att se om färgen stämmer. Ha andningsmask med gasfilter eller stå väldigt välventilerat för det är kraftiga lösningsmedel i för att man skall kunna jobba så fort som möjligt.
Läs denna guiden innan betsning: http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/be057_sv.pdf

Slipa sedan mycket lätt av ytan efter 24 timmars torktid och lacka med Herdins Betslack (notera skillnaden på namnen) 2 ggr med 8 timmars torkstid och slipning mellan lackningarna. Läs denna guiden innan lackning:
http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/la095_sv.pdf

Enklare än så här kommer du nog inte undan med tanke på betskravet samt de höga kraven på slitstyrka vilket kräver att du använder en polyuretanlack. Lackar du fler gånger får du högre slitstyrka.

Du behöver 300ml Lackbets för cirka 90kr och 300ml Betslack för cirka 90 kr så du hamnar under 200 kr totalt.
 
Det låter intressant! Lustigt att jag inte ens tänkt på Herdins som dessutom har sin fabrik här på orten

Det verkar som på båda svaren att det ändå är betsning som gäller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.