Hej! Jag är nybörjare inom hus och att bygga, ska inte bygga en villa utan har tänkt att börja med ett garage som i början får agera snickarbod när huset väl ska byggas. Vill bygga ett enkelt och billigt garage. Men givetvis funktionellt.

Nu är det så att jag kan komma åt Prefab element från en betongfabrik. De tillverkar golv och tak-block främst till stora våningshus och har felgjutna element liggandes som jag via en kompis kan få tag i gratis. Fabriken får ju annars betala för att deponera dem.

grejen är den att de är ju bara 45-50mm tjocka, men är armerade för 200mm, kommer detta att hålla för ett hobbygarage?
Jag vet att "standarden" är att gjuta 100mm för platta på mark, men då armerar man ju knappt jämfört med dessa plattor. Dessa har som minst 8mm armering, men oftast 10mm och ibland är 12mm, samt förstärkningar och en mängd med armeringstegar.

I framtiden ska mina två bilar stå därinne, de väger runt 950kg styck.

Vad kan bli problemet? sviktar? spricker?

ös på med tankar o ideer!

Mvh Malkolm
 
-Hur är elementen armerade?
 
Redigerat av moderator:
Bil som väger 950kg är ingen stor bil :)

Bygg inte för något sådant utan för mer normal standard....
 
Ska du lägga ut dessa platt på marken? De kommer att röra sig hit och dit.

Protte
 
Gör du ett korrekt underarbete (samma som inför gjutning av betongplatta) och schaktar bort matjorden och sedan fyller upp och paddar med runt 30 cm makadam och ser till att allt är i våg så bör det fungera utan att elementen rör sig alltför mycket eller spricker. Om det mot förmodan inte skulle fungera så har du redan gjort underarbetet för att gjuta en platta.
Jag hade dock inte låtit resten av konstruktionen vila på detta golv utan lagt det "flytande" så att säga. Bygg väggarna på plintar eller gjut en kantbalk t.ex.
 
jo det är ju just hur man ska bygga denna botten för att det ska bli bra, tanken är precis som du skriver att shakta bort matjorden och fylla med makadam, men sen vet jag inte riktigt hur man ska göra. Har funderat på att gjuta plintar som man lägger betongplattorna på, eller om man ska gjuta balkar som man lägger betongplattorna på. Sen kanske man ska sammanfoga plattorna på något vis? kankse med plattjärn och expanderbult ute i ändarna så att de ligger ihop?

Ska man låta plattorna ligga löst så att dem kan röra sig lite? eller ska man gjuta fast dem i plintar/balkar och sammanfoga dem med antingen något flexibelt såsom PL400 eller med något hårt såsom epoxilim?

Alltså ska dem kunna röra lite på sig eller ska dem ligga så fast som möjligt?
 
Hur stora är betongplattorna?
Jag tror att om målet är att spara pengar så är det bäst att bara lägga dem löst för det innebär minst problem i framtiden. Beroende på hur många kvadrat ditt garage är kan förankrande lösningar bli så dyra att det lönar sig mer att gjuta en platta.
Alternativt är att gjuta 5cm med armeringsnät i botten som man sedan lägger betongplattorna i och sedan fogar med betong men då har man förmodligen gjort så mycket jobb att det är lika bra att gjuta en 10cm platta direkt och dessutom tror jag att den lösningen kan spricka med åren. Rätt paddat är 30 cm makadam hårdare än vad man tror så jag tror inte det skall vara några större problem. Du skulle även kunna foga mellan plattorna med fogsand eller stenmjöl för att stoppa de värsta rörelserna men ändå ha en någorlunda flexibel fog. Ta lite inspiration från hur man lägger betongplattor på garageuppfarter.
Men det är ju som sagt en specialsituation så alla lösningar blir lite experiment, kanske bättre att då satsa på en lösning som är lätt att återställa om det nu mot förmodan inte skulle fungera.
 
Dem största plattorna är ca 2.4*10.5m. Garaget är tänkt att bli 4*12m.
 
Jäklar var de så stora? Ja då tror jag definitivt att det inte är några problem med att bara lägga ner dem med tanke på hur du beskrev att de var armerade. Viktigare är då bara att se till att de får full liggyta mot makadambädden. Om jag räknat rätt så kommer en stor platta vid 5 cm tjocklek då väga cirka 2500 kg så då har jag svårt att se att en bil på 950kg skulle kunna få den att röra sig nämnvärt om den ligger plant mot makadamen. Löser du hela golvet med 3-4 plattor då?
 
OM det vore jag så skulle jag be att få dem kapade till 4 meter och lägga de tvärsöver, det skulle då bli 5 plattor.
Sedan lägga syllring på och fästa den lite mer än vanligt, syllringen kommer då att hålla ihop plattorna.

Att lägga ett "flytande" golv tror jag inte på.

Sedan undrar man över måtten, 2 bilar? De måste då stå efter varandra + vikten på 950 kg? Är det Engelska öppna sportbilar som ska vinterförvaras? För det är lite opraktiskt att först köra ut den yttre bilen för att komma åt den inre, inte mitt bekymmer egentligen.

Protte
 
Betong och armering är inte så dyrt. Jag hade byggt ett ändamålsenligt garage som jag vill ha det i stället. Hur mycket tjänar du på att inte behöva köpa betong och armering egentligen? Gjut i stället en riktig platta som du vill ha den så får du dessutom ett tätare golv och en kantbalk som håller för att ställa garagestommen på.

Sedan tror jag ett garage med måtten 4x12 meter kommer att se konstigt ut. Kan bli svårt att få bygglov och det inte är helt avskilt. Däremot låter elementen utmärkta som grund för en vedbod eller förråd där belastningen är lägre. Tänk på att punktbelastningen i ett garage kan bli hög, t ex när du hissa upp traktorn med en garagedomkraft :).

Som sagt, bygg det du egentligen vill ha och anpassa inte konstruktionen till byggskrot. Hade varit en annan sak om det gällt dyrbar materiel som t ex dörrar/portar eller fönster, men inte för lite betong.

/Anders
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Betong och armering är inte så dyrt. Jag hade byggt ett ändamålsenligt garage som jag vill ha det i stället. Hur mycket tjänar du på att inte behöva köpa betong och armering egentligen? Gjut i stället en riktig platta som du vill ha den så får du dessutom ett tätare golv och en kantbalk som håller för att ställa garagestommen på.
Ca 15' för betongen till 50m2 platta och några tusenlappar till för armering.

Men även gratis betongelement blir ju inte en gratis platta. Det kan ju tillkomma lite fraktkostnad, lite kostnad för att kapa och justera och håltagning. Det tillkommer i vilket fall för att bygga plintar eller kantbalk samt pyssel och arbetstid.
Så med en del tur blir besparingen kanske 10'.
Med otur, ingen alls.

Men fortsätt gärna och bolla med idéerna, men innan du går till verket bör du fundera till noga över alla kostnader och moment och jämföra med kostnader och moment för det gjutna alternativet.
Men till att börja med, nu direkt, vad kommer frakten av dessa element hem till dig landa på?
 
Jag kan nästan garantera att det är förspända plattbärlag du pratar om. Förspända element i den storleken överhöjer ett par centimeter så det går inte att bara lägga dem platt på marken. Förspända element är konstruerade för att uppföra sig på ett visst sätt vid en viss last, använder man dem till något annat kommer de inte att uppföra sig så som man vill.De här elementen kräver en pågjutning så då kan du ju lika gärna gjuta en vanlig platta direkt.
 
Jag har oxå funderat på 5 plattor tvärsöver, då blir dem mindre och lättare att handskas med oxå.

Frakten blir utbyte av tjänster då jag har en vän som kör lastbil och äger en dålig bil som jag får laga åt honom.
Grävning kostar vad dieseln kostar.
Tid har jag gått om och farsgubben går i pension i april så han får hjälpa till.
Makadam och hyrning av padda kommer jag att få betala för. Men det är småpengar i sammanhanget.
Garaget köper jag begagnat och det kostar 20k.
Tomten ligger avskilt ca 400m från en bonngård så bygglov ska inte vara något problem.

Min sommarbil får stå längst in, en banpreppad Honda civic, och sen innanför porten blir det mekplats till mina andra Hondor. Jag hade hellre haft ett brett garage med två portar, golvärme och lyft, men jag prioriterar inte merkostnaden på 200.000kr som skillnaden blir mellan "snålgaraget" och drömgaraget.
De pengarna lägger jag hellre på något roligare. :)

Sen så ser jag det som ett roligt och intressant projekt att bygga så snålt det bara går. Jag går gärna min egen väg och inte gör som alla andra, det är för tråkigt. Men jag vill veta vad alla eventuella nackdelar som kan bli och försöka minimera dem. Gör man det och är nogrann och påläst så brukar resultatet bli bra. Hittills i livet så har mina "avstick" fungerat mycket bra. Misslyckas gör bara dem som ger upp ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.