Finns det någon här som fått hjälp via sitt försäkringsbolag vid ett angrepp av äkta hussvamp?
Har själv råkat ut för den beryktade svampen med totalskada som resultat. Fick helt enkelt riva hela sk#ten, utan ersättning...
Intresseserad av svar och åsikter.
 
Är det pga felkonstruktion? Är det pga skada (vattenskada)?
Har svårt att tro att ett försäkringsbolag ersätter något pga felkonstruktion eller ex. en riskkonstruktion. Det första är säljarens ansvar, om det är dolt (stäm säljaren), det andra ligger nog mer på dig som köpare (undersökningsplikt) och kan med andra ord bli svårt att få ersättning för.
 
Redigerat:
Jag som trodde det var just vid (och endast) vid äkta hussvamp som försäkringen gäller.

Vad angav försäkringsbolaget för skäl till att neka dig ersättning?
 
janwide
Vi har tecknat en (dyr) extraförsäkring via Anticimex mot äkta hussvamp eftersom försäkringsbolagen inte ersätter skador orsakade av denna. Möjligen finns det något bolag som ersätter, men det vet jag inte. Någon annan som vet?
 
Vi har Vestra.

De beskiktigade grunden innan försäkring kunde täcknas så nu är vi försäkrade mot hussvamp..
 
Trygghansa ersätter också:

"I vår villahem- och fritidshusförsäkring ingår försäkring mot hussvamp. "

Har dock inte detaljgranskat villkoren.
 
janwide skrev:
Möjligen finns det något bolag som ersätter,
Ja det gör det. Vi hade hussvamp i ett äldre hus på gården och vid kontroll hos Länsförsäkringar så täcktes denna skada mot en mindre självrisk. Vardagsrums- och halva köksgolvet byttes ut, samt nederdelen på utsidans panel. Under golven fick all jord grävas ut och ersättas med singel och riktiga betongplintar istället för stenar.
När utgrävningen var gjord kom Anticimex och sprutade. Eftersom jag grävde ut jorden själv och förde bort till ett lämpligt ställe, fick jag betalt för detta med 100 kr per timma skattefritt och denna summa täckte min självrisk.
Svampangreppet har nog pågått i flera år för nu finns ingen speciell doft i detta hus längre.
Anledningen till svampangreppet i torpargrunden tror jag har sin orsak i att vi slutade att elda i kaminer och köksspis för att istället värma huset med elelement. Då fanns inte längre en varm murstock som var varm ända ner i grunden.
//Bosse
 
De flesta bolag ersätter just äkta hussvamp i villaförsäkringar. Inte lika självklart på fritidshusförsäkringar men även där brukar just hussvamp ingå hos vissa försäkringsbolag.

Jag har flera fall där det betalats ut och sanerats för äkta hussvamp.

MVH Lorant
 
janwide
Läge att kolla upp försäkringen med andra ord!
 
Bosse_A skrev:
Ja det gör det. Vi hade hussvamp i ett äldre hus på gården och vid kontroll hos Länsförsäkringar så täcktes denna skada mot en mindre självrisk. Vardagsrums- och halva köksgolvet byttes ut, samt nederdelen på utsidans panel. Under golven fick all jord grävas ut och ersättas med singel och riktiga betongplintar istället för stenar.
När utgrävningen var gjord kom Anticimex och sprutade. Eftersom jag grävde ut jorden själv och förde bort till ett lämpligt ställe, fick jag betalt för detta med 100 kr per timma skattefritt och denna summa täckte min självrisk.
Svampangreppet har nog pågått i flera år för nu finns ingen speciell doft i detta hus längre.
Anledningen till svampangreppet i torpargrunden tror jag har sin orsak i att vi slutade att elda i kaminer och köksspis för att istället värma huset med elelement. Då fanns inte längre en varm murstock som var varm ända ner i grunden.
//Bosse
Hur kunde länsförsäkringar ersätta din hussvamps skada!!!??? Jag har länsförsäkringar i västerbotten och har fått hussvamp i våran torpargrund. När jag har var i kontakt med en skadereglerare på länsförsäkringar så sa han direkt att dom inte ersätter hussvamp. Dom ersätter endast om det är en vattenskada som har orsakat hussvampen. Så nu står jag själv med en kostnad på flera hundra tusen och när man kollar runt så verkar dom flesta bolag ha skydd mot hussvamp. Skit försäkringsbolag är vad det är q(;^;)p. Alla som har länsförsäkringar och torpar/krypgrund rekomenderar jag att byta bolag.
 
svebbe skrev:
Hur kunde länsförsäkringar ersätta din hussvamps skada!!!??? Jag har länsförsäkringar i västerbotten och har fått hussvamp i våran torpargrund. När jag har var i kontakt med en skadereglerare på länsförsäkringar så sa han direkt att dom inte ersätter hussvamp. Dom ersätter endast om det är en vattenskada som har orsakat hussvampen. Så nu står jag själv med en kostnad på flera hundra tusen och när man kollar runt så verkar dom flesta bolag ha skydd mot hussvamp. Skit försäkringsbolag är vad det är q(;^;)p. Alla som har länsförsäkringar och torpar/krypgrund rekomenderar jag att byta bolag.
Observera att Länsförsäkringsbolagen kan ha lite olika regler för olika län, då de är olika bolag. Sedan kan de ha något olika försäkringsupplägg också, så det är inte omöjligt att ditt bolag har vissa villkor medan något annat LF-bolag i annan del av landet har ett något annorlunda upplägg.
 
Ingper skrev:
Observera att Länsförsäkringsbolagen kan ha lite olika regler för olika län, då de är olika bolag. Sedan kan de ha något olika försäkringsupplägg också, så det är inte omöjligt att ditt bolag har vissa villkor medan något annat LF-bolag i annan del av landet har ett något annorlunda upplägg.
Ja jag märkte det igår när jag satt och kollade på Länsförsäkringar i andra län att där gäller försäkringen mot hussvamp. Så dom har olika regler beroende på län. Men Länsförsäkringar i Västerbotten har det inte så alla vet det. Ska ta villaägarnas försäkring istället för dom ersätter upp till en miljon vid hussvampsskador. Men om man sitter och kollar runt så har dom flest försäkringsbolag skydd mot husssvamp eller tillägg t.om dom mest ovanliga försäkringsbolagen, utom stora Länsförsäkringar i västerbotten.
 
svebbe skrev:
Hur kunde länsförsäkringar ersätta din hussvamps skada!!!??? Jag har länsförsäkringar i västerbotten och har fått hussvamp i våran torpargrund. När jag har var i kontakt med en skadereglerare på länsförsäkringar så sa han direkt att dom inte ersätter hussvamp. Dom ersätter endast om det är en vattenskada som har orsakat hussvampen. Så nu står jag själv med en kostnad på flera hundra tusen och när man kollar runt så verkar dom flesta bolag ha skydd mot hussvamp. Skit försäkringsbolag är vad det är q(;^;)p. Alla som har länsförsäkringar och torpar/krypgrund rekomenderar jag att byta bolag.
jag har en vattenskada i badrumet inte fan ersette dom den för dm lyckades hitta kryp hål för att det e fel på tätskiktet. hur fan man nu kan uptäcka detta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.