Hej!Jag har precis köpt ett hus och i källaren står det en gammal vedpanna som ej längre är i bruk. Ägaren har satt in direkt-el samt luft/luft.Jag vill slänga ut den gamla pannan då jag vill ha utrymmet till annat!Är det något jag ska tänka på innan jag börjar riva ner gamla vattenrör som går från pannan?Eventuellt så kommer jag installera bergvärme i huset, kan jag använda dem gamla rören som går i källaren och upp i huset på vissa ställen, eller är det bara att riva ut allt?Har ni några bra tips på hur man demonterar en panna, eller måste man bära ut hela i ett stycke? väger en hel del antar jag!En annan frågan!Bakom vedpannan så är det uppmurat ett fyrkantigt "rum" som pannan är ansluten till, antar att detta är skorstenen...Kan man även riva ner det utrymmet? jag har en braskamin på planet ovanför, kommer den bli påverkad?Mvh Johan
 
Ni får ursäkta klumptexten, när jag postar så blir det inga radbrytningar eller styckeindelning,, något som är konstigt på sidan,,
 
Är det ett komplett vattenburet radiatorsystem till huset hade jag sparat det. vattnet är ju syrelöst i systemet så det kan hålla i 100 år!
 
Det har det varit en gång i tiden! Det finns ett gammalt element kvar som fortfarande är inkopplat på systemet! Huset är byggt -39, vet dock ej när vattensystemet byggdes!Tror jag bara river ut vedpannan och expansionskärlet (en röd behållare med en mätare på?) och låter resten sitta, då det ev blir aktuellt att använda rören i framtiden!
 
En hel del jobb med att plocka isär en panna, försök istället att ta bort den hel som den är.
Men, gör för fridens tider inget med skorstenen, tar du bort den nere i källaren kan du rasera delar av huset då skorstenen ibland utgör stöd för väggar o golv, dessutom så väger den lätt nåt/några ton och det vill du inte ha hängande fritt....
 
Hej!Har lagt ut en förfrågan på brabyggare.se och det är ett par företag som är intresserade att riva samt forsla bort pannan. Vad tror ni är rimligt för ett sådant jobb? ska försöka frigöra pannan från rör och el! Kommer inte röra murstocken, den får stå där den står!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.