Hej,

Jag har ett system med borrad brunn, hydropress och järnfilter som beter sig konstigt. När trycket understiger ca 2,5 bar slår tryckströmbrytaren till och trycket far nästan omedelbart upp till ca 4,5 bar. Sedan slår tryckströmbrytaren ifrån efter bara några sekunder (om kranarna är stängda) och trycket sjunker till ca 2,5 bar. Efter någon sekund slår tryckströmbrytaren till igen och från efter bara ett par sekunder och så håller det på så fyra fem gånger innan trycket slutligen stannar på ca 3 bar. Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Först trodde jag det var blåsan i hdropressen men den är hel och påfylld till 2 bar enligt rekomendation. Tacksam för alla tipps!!
 
Har du mätt trycket i blåsan UTAN vattentryck (avstängd pump och öppen vattenkran) ??
Det räcker med en deciliter luft i blåsan för att du ska få lufttryck att mäta.

Protte
 
Japp, jag har 2 bar i blåsan med öppen kran och avstängd pump samt att systemet fått spola ur. /Lennart
 
Krilleman
Låter som sagt som om du inte har en gnutta luft i blåsan i hydropressen!
 
Mäts vattentrycket i hydropressen eller i något rör innan? Eftersom du verkar så säker på att förtrycket på luften är rätt skulle det t.ex. kunna vara ett filter som är igensatt (och sitter mellan det ställe där trycket mäts och hydropressen) så att det höga trycket som får pumpen att stänga bara är ett dynamiskt tryck beroende på tryckfallet genom filtret, så att hydropressen egentligen inte alls fått tillräckligt mycket vatten.
 
mulpac: misstänker något sådant, det knepiga är att jag har filter samt luftare som sitter på inkommande vattnet. Efter filter och luftare sitter en förgrening som går till hydropress, vattenfilter och tryckströmbrytare. Tryckströmbrytaren sitter ca 4 m från hydropressen. Om inkommande vattenfilter var igensatt borde väll inte tryckströmbrytaren uppleva ett högt tryck? Eller blandar jag ihop tryck och flöde här?
 
Kvick skrev:
Efter filter och luftare sitter en förgrening som går till hydropress, vattenfilter och tryckströmbrytare. Tryckströmbrytaren sitter ca 4 m från hydropressen. Om inkommande vattenfilter var igensatt borde väll inte tryckströmbrytaren uppleva ett högt tryck?
Är inte helt säker på att jag förstår hur du menar, men som jag tolkar dig skulle den möjliga strypningen som ställer till det sitta mellan stället där tryckströmbrytaren är ansluten och hydropressen. Om luftblåsan är förtryckt på rätt sätt kan inte trycket ändras så abrupt eftersom hydropressen måste fyllas med vatten för att höja trycket. Alternativa fel är egentligen bara att något stryper flödet till hydropressen så den inte kommunicerar fullt ut med resten av systemet, eller att tryckmätningen helt enkelt är fel.
 
hmm... Funderade på tryckmätningen och den bör vara OK då tryckströmbrytaren och mätaren är två av varandra oberoende enheter och verkar reagera lika. Kretsen till hydropressen tappas av med en T-gren och sedan sitter en avstängningsventil, skulle kunna vara någon av dessa som bäckat igen.
 
Hur är flödet om du öppnar en vattenkran maximalt och låter det rinna en stund, sämre
än innan ?

Knappast ett flödesproblem om pumpen orkar hålla hyfsat tryck hela tiden.

Får du fylla på luft i hydropressen ofta ?

Om luftblåsan läcker går ju kolla genom och peta på luftpåfyllningsventilen med en liten mejsel och se om det kommer ut vatten där.
 
Ringde runt efter rörmokare idag men ingen var intresserad att komma förbi för en sån här grej. Blev lite sur och började skruva själv och tror jag fick ordning på det.

Eftersom att trycket gick upp så pass högt att tryckströmbrytaren slog av bara några sekunder efter att pumpen startat drog jag slutsatsen att blåsan i hydropressen aldrig han börja komprimeras särskilt mycket och att trycket vid tryckmätaren och vid hydropressen inte säkert var samma. Kopplade in kompressorn på luftblåsan och mätte trycket där när pumpen gick igång och det rörde sig knappat alls från 2,5 bar som är blåsans egna tryck. Provade att skruva upp frånslaget på tryckströmbrytare lite i taget och vid ca 5 bar ökade trycket plötsligt mycket långsamt, precis som det skall. Ställde frånslagstrycket på 5,5 bar och lät systemet fylla upp tills pumpen slog av (tog ca 1 min att fylla upp) och kollade sedan trycket i blåsan som då är ca 4,5 bar.

Nu har jag bra tryck i systemet och pumpen behöver inte starta varje gång man öppnar kranen. Är dock fortfarande fundersam varför detta hänt? System har fungerat bra i flera år. Min enda teori är att inloppet till tryckströmbrytaren är något igensatt och därför upplevs trycket högre där än vid hydropressen. Om jag inte tänker helt galet bör ju trycket vara som högst vid hydropressens blåsa då det är den som skapar trycket när pumpen inte är igång.

Passar på att tacka för alla goda råd!! /Lennart
 
Det är mer troligt att något efter tryckströmbrytaren vari igensatt. Symptomen som du beskriver liknar de man får om man har råkat stänga en kran mellan tryckströmbrytare och hydrofor. Finns det några ventiler eller liknande som kan ha varit igensatta? Om filtermassan i filtret är för kompakt kan liknande fel uppstå eftersom inget vatten kan passera.
 
Vad är det för slags vattenpump du har? jag hade liknande problem med mitt system när backventilen i brunnen krångla lite..

Men då har jag ju ejektor pump
 
Patrik E: Där sa du något, det har varit lite strul med backspolningen på filtret och samtidigt som jag höjde trycket körde jag en manuell backspolning på filtret. förmodligen så är det filtermassan som varit för kompakt då inte backspolningen fungerat som den ska. Tänkte jag ska sänka trycket lite i helgen då det är lite väl mycket nu samt försöka få ordning på den automatiska backspolningen.

Kimmo: Ingen aning vad det är för pump förutom att det är en dränkpump i botten på 65 m borrhål.
 
Kvick skrev:
Kimmo: Ingen aning vad det är för pump förutom att det är en dränkpump i botten på 65 m borrhål.
Ne men då har du ingen ejektor pump.. Jag har min ejektor pump i källarn som sedan har sina slangar dragna ner till 60meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.