Hej,

Nu har jag äntligen dragit igång mitt Heru 90 S EC. Inkommande rör är förlagt i mark och upp genomplattan. Längden är cirka 50 meter och det ligger på cirka 1,5 meters djup. Det är ett 160 mm avlopsrör.

Efter ett dygns drift så ser temperaturerna ut så här:

Herun är standard inställd, fläktar på normal hastighet (cirka 1500-1600 rpm)
Uppmätt ute temp: -6 grader
Ute-luft temp enligt Herun: 14 grader (alltså inkommande i aggregatet)

Alltså, markröret värmer luften 20 grader! Vet dock inte exakt flöde, så någon energiberäkning är svår att genomföra. Vad är troligt flöde tror ni?

Det kommer ju givetvis att förändras när marken kallnar, men det är ändå intressant. Dessutom ger röret kyla i skafferiet eftersom det kommer upp genom plattan där och passerar skafferiet upp till bjälklaget. Där är röret ett 200 mm spiro för att få lite större mantelyta.

Skall bli kul att se hur det ser ut med temperaturerna om någon vecka. :D

/Magnus
 
Intressant.
Uppdatera gärna tråden allt eftersom.
 
Det låter otroligt att det kan bli en sådan temperaturstegring i markröret. Jag misstänker att skafferiet är otätt, så att värme från bostaden letar sig in den vägen.
Har du mätt temperaturen vid inloppet till skafferiet också?
 
Skafferiet är inte helt tätt. Dock är röret tätt där. Röret där är 200 mm och 2000 mm långt. Hur mycket värme kan det ta upp? Har ingen golvvärme under skafferiet och det är mot en norrvägg. Isolierade väggar och tak, dock ingen dörrlist i dörren.

/Magnus
 
Tyvärr är jag rädd för att den mesta värmen kommer genom den otäta dörren. ;-\
 
Hur mycket mögel mm. kommer det att bli i markröret?
(+4grader i årsgenomsnitt, beroende på plats i landet)
-På sommaren kommer alltså varm, fuktig luft att sugas
in i röret och ner i den kallare marken (Ex.~+10grader?)
Fukten kondenserar då på insidan av röret och det
kommer att stå vatten i röret hela sommaren...
-Vad kommer att växa där?
-Och detta vill du suga in i huset via ventilationen?
 
Angående mögel så får framtiden utvisa det. Jag kan ju koppla om och ta luften direkt utifrån ifall det skulle bli problem. Mina föräldrar har dock haft denna lösning i drygt 30 år utan några mögelproblem. Kanske blir annorlunda här här dock. Jag tror min tomt ligger några meter högre över havsytan, det kanske påverkar.

/Magnus
 
Hur, och hur ofta inspekterar dom sitt markrör?
//Håkan
 
Mögelsporer tar ju F7 filter hand om.
Vi har ju diskuterat detta någon gång tidigare i en tråd, och kom väl fram till att någon måste prova och ser hur det funkar:D
Om man inte provar så får man inte veta något. Har man bara koll på sin anläggning tror jag inte det är värre än att ge fan i och göra service på den som en hel del struntar i.
 
Varför skulle det stå vatten i röret bara för att det ligger i marken?
 
hakaner skrev:
Hur, och hur ofta inspekterar dom sitt markrör?
//Håkan
Är osäker på det exakta intervallet, men varje gång man går till matkällaren så ser man det inkommande röret. Det är fall mot huset så skulle det komma vätska skulle det synas direkt (eller inom ett par dagar, dom klarar sig inte utan mat längre än så).

Dom har en 30 år gammal värmeväxlare utan F7-filter och skulle mögel innebära ett problem där skulle det nog har märkts.

Dock, jag testar och får se hur det fungerar. Det funkar ju uppenbarligen hos andra.
 
Att man andas in mögelsporer är ju lite svårt att märka subjektivt...
Dock klassas dom väl som Toxiner och är bla. Allergiframkallande.
 
vet om tre hus som har det och det fungerar bra och ger plusgradig tilluft hela vintern och det älsta är gjort -88 .
Iden kom från legalett varmgrund (grund med luftburen golvvärme i plattan) men jag vet inte om dom använder det längre, var och tittade i ett visningshus i lilla edet i mitten på 80 talet där dom hade det.
 
Snabelost skrev:
Hej,

Nu har jag äntligen dragit igång mitt Heru 90 S EC. Inkommande rör är förlagt i mark och upp genomplattan. Längden är cirka 50 meter och det ligger på cirka 1,5 meters djup. Det är ett 160 mm avlopsrör.

Efter ett dygns drift så ser temperaturerna ut så här:

Herun är standard inställd, fläktar på normal hastighet (cirka 1500-1600 rpm)
Uppmätt ute temp: -6 grader
Ute-luft temp enligt Herun: 14 grader (alltså inkommande i aggregatet)

Alltså, markröret värmer luften 20 grader! Vet dock inte exakt flöde, så någon energiberäkning är svår att genomföra. Vad är troligt flöde tror ni?

Det kommer ju givetvis att förändras när marken kallnar, men det är ändå intressant. Dessutom ger röret kyla i skafferiet eftersom det kommer upp genom plattan där och passerar skafferiet upp till bjälklaget. Där är röret ett 200 mm spiro för att få lite större mantelyta.

Skall bli kul att se hur det ser ut med temperaturerna om någon vecka. :D

/Magnus
Mycket intressant! Har du många böjar eller hur ligger det draget?


Till skeptikerna.
Vad har ni för exempel att så fort ett rör hamnar i marken och är 50m långt så börjar det växa mögel? Upplys en okunnig tack. Spelar det ingen roll om det är fall hela vägen, hur många böjar det är?

Funderar mycket på detta och kanske bygger något liknande själv men det är ju bra att tänka till innan.

Ha lite fall ut från röret hela vägen, att vid huset ha en rensbrunnsliknande så man kan spola ur röret ibland. Minst 1600mm rör. Något mer att tänka på?
 
Jag har fall bort från huset och i änden kommer det att bli en spolbrunn. Röret har tre 90 graders krökar. Eller egentligen 6 st 45 graders krökar eftersom rörfirman hade slut på 90-krökar. Dom hade väl krökat upp dom :)

Nu har inkommande temp sjunkit till 12 grader i aggregatet nu. Det är nog kanske kallare ute dock. Det känns väldigt bra i skafferiet, det är cirka 15 grader där inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.