Hej!

Har sökt info om detta och fått mycket men förhoppningsvis inte allt!

Har bifogat en bild på hur konstruktionen ser ut. Vi flyttade in April 2010 i våran tillbyggnad med ryggåstak och inte förrän nu har jag sett detta (kanske pga. tövädret)

Anledningen till att jag ens såg det är att badrummet i tillbyggnaden inte är färdigställt och därför syns plasten (och isoleringen bakom).

Kan det vara så att luftspalten inte fungerar som den ska?
Kan det vara så att luftspalten inte är tillräcklig stor eller att den är för liten?
Är det flera än jag som upplevt detta, hur i såfall löste ni det?
Måste man leva med detta fenomen och ha inställningen det håller så länge det håller?

Snälla hjälp :S
 
  • Ryggåstak med fukt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var är fukten?
Det är inte så att utrymmet inte är uppvärmt och därigenom så har luften i isoleringen kondenserat. Denna luft vädras aldrig ur om det är gjort på rätt sätt.
 
Fukten syns som lite missfärgade lösullsbitar (bästa ordet jag kunde komma på) på lite sporadiska ställen. Alltså på utomhussidan av plasten (utsidan av plasten) som syns mot gipset. Fukten är alltså bakom plasten innefrån rummet sett.

Då jag såg detta tog jag upp ett hål i plasten och kände förbi 400 mm av lösullsisolering och kände att även luftspaltsskivan var blöt på vissa ställen...!

Utrymmet (badrummet) är uppvärmt ca 21 grader.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tror du har läckage i yttertaket.
 
Befarar att det kan vara så...

Hoppas nästan på andra alternativ, vad tror ni om följande andra alternativ:

* Luftspalten har på vissa ställen stängt till så att avluftningen inte fungerar som den ska

* Vi har ännu inte installerat någon ventilation i huset vilket kanske kan medföra att varm fuktig luft letar sig någonstans igenom plasten och visar sig på detta sätt. Dock konstigt att det inte visar sig förrän 1 år efter inflytt...
 
Läckage i yttertaket skall fångas upp av undertaket, såtillvida det är tätt. Om det genomgående är fuktigt så kan det bero på fuktutfällning mot undertakets insida, som sedan droppar ner i isoleringen. Det är ett klassiskt problem med kallvindar. Läs på mer om detta krux innan du river ytterligare i frågan.

Fundera också på vad som finns ovanför läckagestället. Är det tex i anslutning till en takkupa så är det inte ovanligt att det är otätt i takövergången.
 
Mikael_L
Jag tänker att den mängden fukt att det tom hamnar på plasten mot ett varmt utrymme, det är rätt mycket.
Det är inte bara lite små mängder som kondenserar längre ut mot kalla delen i konstruktionen, för då borde det hålla sig där, drivet av ångtrycket.
 
Tack för svar, jag var ute för en stund sedan och tittade på takfoten (där avluftningen kommer ut)

Det ser ut som masoniten har skevat till sig i varje "fack" som finns. Det kanske medför att luftningen inte fungerar som den ska? Ska i helgen ta bort pannor och leta mig ner till avluftningen ovanifrån för att se om jag kan lösa mysteriet.

Hur mycket fukt bör/kan jag tåla att det finns på detta ställe?
 
Måste lägga till att vi fortfarande inte fått igång ventilationen...kan självklart ställa till det ytterligare för mig, men fortfarande är de blöt på fel sida av plasten då...?!
 
Lite bilder på spektaklet...var där och kände med handen nu igen...det är inte så väldigt blöt faktiskt...men ändå...
 
  • bild (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid roligare med bild...här är en bild på takfoten och där masoniten skevar sig...kanske är det så skev på vissa ställen att avluftningen inte fungerar som den ska?
 
  • bild2 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom huset är byggt i lösvirke...så har kanske mina kertobalkar fångat upp fukt som sedan släpper fukten ifrån sig och det visar sig på detta sätt...?!

Haha det är lätt å vimla runt med massa teorier...
 
Mikael_L
Jag har ju ingen personlig erfarenhet av ett sådant här problem.

Det kan kanske vara diffusion eller kanske konvektion av fuktig inomhusluft som fuktar upp din isolering. Men jag tyckte bara det var så väldigt mycket fukt.

Att masoniten slår sig är nog inte så konstigt ifall det har blivit relativt blött där.

Tar du bort pannor så passa på och lys och kika så noga som möjligt över hur takpapp och sånt ser ut. Försök även kolla om alla pannor är hela och på plats. Har du snö på taket är det kanske svårt. ;)
 
Consensus skrev:
Läckage i yttertaket skall fångas upp av undertaket, såtillvida det är tätt. Om det genomgående är fuktigt så kan det bero på fuktutfällning mot undertakets insida, som sedan droppar ner i isoleringen. Det är ett klassiskt problem med kallvindar. Läs på mer om detta krux innan du river ytterligare i frågan.

Fundera också på vad som finns ovanför läckagestället. Är det tex i anslutning till en takkupa så är det inte ovanligt att det är otätt i takövergången.

det handlade väl om ett ryggåstak?

dåligt om kallvindar där
 
Emil P skrev:
det handlade väl om ett ryggåstak?

dåligt om kallvindar där
Suck.... Det spelar ingen roll. Vinden är jätteliten (=luftspalten), men den beter sig precis som vilken kallvind som helst. Kallvindens problem är att daggpunkten finns på insidan av undertaket. Så är det även i ett ryggåstak, eller hur.

Vidare på temat... Den buktiga masoniten skulle jag inte bry mig om, så ser det ut hos mig också. Kallvinden - och luftspalten - är att jämföra med "utomhusklimat under skärmtak". Alltså, prova att lägga ut några masonitskivor utomhus under ett regnskydd så kommer du se att de buktar sig.

Det finns två tänkbara orsaker till din fuktiga isolering:

1. Läckage utifrån. Lyft på pannorna och se hur undertaket ser ut. Läckage utifrån är oftast lokala och då är det jätteblött på ett ställe men torrt runtomkring. Du bör också kunna notera att vatten (istappar vintertid) kommer ut från takfoten.

2. Kondensation och kallvindsproblematik. Då kan det vara småfuktigt överallt, speciellt i töväder efter en lång köldperiod. All rimfrost som samlats smälter och rinner ner i isoleringen. Leta efter hål i ångspärren för att se om inomhusluft någonstans kan läcka ut. Kolla ventilationen så att du har undertryck i bostaden. Långsiktigt bör man överväga att helt bygga bort kallvinden, så att daggpunkten hamnar utanför undertaket. Men det kan man nog motivera först när det är dags för takbyte. Tills dess får man leva med fukt, mögel och svenska byggnormer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.