Hejsan
Markus heter jag och jag bor i ett två plans hus där jag har börjat få mögelpåväxt på insida yttertak en möjlig anledning till detta skulle kunna va att när tidigare ägare monterat 240V spotar i badrummet så har de skurit bort byggplasten på vinden när de monterat aluminiumhinkarna till spotarna, Detta måste tätas. Frågan e bara, om jag tejpar fast plasten på hinkarna om det kommer bli för varmt och kanske orsaka en brand så jag undrar hur ni gjort som monterat spotar med hink för att inta förstöra ångspärren.
Mvh
Markus
 
Tanken med burkarna är ju att brännbart ska kunna ligga mot dom. Tejpa på!

Monterar man spottar i efterhand är det inte alltid helt lätt att få det tätt. Jag gissar iofs att det inte är dessa hål som är problemet.

Du säger att plasten ligger på vinden, hur menar du då?Normalt ligger ju plasten på insidan där taket är slätt. På vinden har du takstolar som effektiv hindrar att du rullar ut plast och får det tätt.
 
Plasten jag pratar om e plasten som ligger mellan gips i innertak samt isolrering vind, då de inte tätat runt hinkarna så e det fritt blås för den varma luften det enda som tätar e isoleringen och jag skulle nästan vilja påstå att den inte tätar ett dugg utan bara bromsar luft flödet. När den varma luften kommer upp på vinden så fäller den ut fukten samtidigt som den kyls (kondenserar) detta blir då ett konstant tillförande av fukt till min vind och detta tror jag kan vara en bidragande orsak till mögelangreppet. Och som jag skrev tidigare så läckte det tidigare genom vindsluckan, denna har listats om samt så har jag drevatt mellan karmen samt avväxlingen då den tidigare varit helt o isolerad
 
Byggplasten tål bara 35 grader, så om du tejpar den mot "hinkarna"
så kommer det att hålla ett antal år. Men plasten kommer att bli spröd
& förstöras på sikt... Tillbaka på ruta ett igen om ett antal år alltså...
 
Finns det inte särskild tätningsduk/manschett för t.ex. spirorör genom diffusionsspärr som borde kunna användas även för pottor? Som kanalen för t.ex. köksfläkten som ska vara brandsäkrad?

Annars är mekanisk frånluft som suger ut den fuktiga luften och skapar undertryck i huset (särskilt i badrum resp kök) ett bra sätt att undvika mögel på vinden.
 
kan du inte tejpa runt hinkarna då?
Att lägga plast över känns inte bra då dessa hinkar särskilt om du har aluminium blir ganska varma.
 
Om du tejpar så tänk på att det ska vara åldersbeständig tejp.
 
Jag tror också på alternativet med åldersbeständig tejp. Finns på närmaste byggvaruhus. Har dock som tidigare nämnts svårt att tro att det är dessa hål som orsakat problemet.
 
nu år det ju inte det som diskutionen men jag brukar skära plaste lite för liten så att det blir riktigt tätt.

Men det jag intet änkt på är att plasten bara tål35 grader och sen blir spröd. TRodde jag gjorde något bra..

Vad är bästa lösningen?
 
dell4 skrev:
Vad är bästa lösningen?
Att ha burkarna nedanför plasten.
 
Och ha 2m i takhöjd? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.