Hej.

Är på jakt efter en kap och gersåg, ska byta panel och bygga vindskydd hemma så jag är i behov av en såg.

Har ni något att rekommendera..? eller någon rekommendation på billig återförsäljare.

Har tittat på några modeller enl nedan.

Bauhaus har Metabo KGS 216 kostar 1795:-, är det en bra såg..? (för det priset alltså).

Jula har Bosch PCM 8S 210 för 3199:-,
Jula har även B&D SMS216 2995:-,

Vill gärna ha en så billig maskin som möjligt fast den ska ändå hålla, därav min tanke på Metabon, men ni kanske har bättre rips?
 
Vi hade en Best tool kap geringsåg och den hade vi när vi klädde om vårt hus och la nytt tak med nytt svall.
Men vi har haft den i 4 år nu och den är på sin slutspurt men till det priset har den varit värt pengarna.

Men nu har vi köpt ett mnytt hus och har massa projekt igång su nu köpte vi en makita för den vet vi att den håller i 15 år eftersom min far har en och den är mycket bättre än den vi har fast den är 10 år äldre.
 
Har byggt ett helt hus med Metabo KGS216...och den fungerar utmärkt. Det är nog det mest prisvärda du hittar på marknaden just nu faktiskt i förhållandet pris/kvalitet.
Om du skulle gå och köpa Boschen istället av någon anledning kan du kolla Bauhaus/hornbach..de har den för runt 2500... (Fast den är i mitt tycke oerhört plastig jämfört med metabon...)
 
huggan skrev:
Vi hade en Best tool kap geringsåg och den hade vi när vi klädde om vårt hus och la nytt tak med nytt svall.
Men vi har haft den i 4 år nu och den är på sin slutspurt men till det priset har den varit värt pengarna.

Men nu har vi köpt ett mnytt hus och har massa projekt igång su nu köpte vi en makita för den vet vi att den håller i 15 år eftersom min far har en och den är mycket bättre än den vi har fast den är 10 år äldre.
Det blir ju ofta så här och därför rekommenderar jag de flesta att köpa något bättre direkt istället för om man ser det som att du först gett kanske 1000-1500:- och sedan går och köper en för 4000:-, så kunde du i praktiken lagt 5-5500:- direkt istället och kanske fått något ännu vassare från början...
 
Makitan kostade 10 500:- så all kanske inte vill lägga det, det var deras största modell med deras sågbord.
 
Jag skulle inte rekommendera någon av JULAs alternativ för runt 3000:-, om budgeten sträcker sig så pass tycker jag du ska spana Bosch GCM8S tex.
Den brukar gå att få tag på för runt 3500:- (4995:- ink ett bra/stabilt sågbord - GTA3700/GTA3800).

Kanske beg. marknaden kan vara värt att kolla in också.
 
Ser jag fel eller saknar Makitan du länkar till på Tradera slide?
Isåfall hade jag hoppat den.
Har inte DeWalt det har jag nog valt bort den också, även om en vändbar kan vara praktiskt. :)
 
Tack för alla råd och tips. Ska kika lite extra på Metabon när jag får möjlighet. De andra sågarna ligger nästan dubbelt så högt i pris och det gör Metabon intressant, är inge byggproffs så den kanske uppfyller mitt behov.

Tack.
 
Har köpt Metabon, den kommer garanterat göra sitt jobb. Försök slå till när Tyskarna har något erbudande och använd prisgarantin. Fick sågen för 1404kr tack vare detta för några veckor sedan.
Ett Metabo sågbord KSU 400 för ca1700kr ink frakt från UK gör att mitt Metabo kit känns galet prisvärt. För långa reglar, bring ém on!
 
Var och kikade/pillade på Bosch PCM8S och Metabo KGS216.
Boschen känns mer genomtänkt vad gäller handhavande. Metabon är lite grövre.

Nog hugget som stucket. Metabon kan man få för en 700kr billigare vilket nästan motsvarar ett sågbord...
 
MasMats skrev:
Har köpt Metabon, den kommer garanterat göra sitt jobb. Försök slå till när Tyskarna har något erbudande och använd prisgarantin. Fick sågen för 1404kr tack vare detta för några veckor sedan.
Ett Metabo sågbord KSU 400 för ca1700kr ink frakt från UK gör att mitt Metabo kit känns galet prisvärt. För långa reglar, bring ém on!
Hej

Var köpte du ditt stativ?
 
Valet föll på Metabo KGS216.

Jag testade epp par på plats och fick bäst intryck av Metabon kontra priset..
 
Anubiz skrev:
Tack för alla råd och tips. Ska kika lite extra på Metabon när jag får möjlighet. De andra sågarna ligger nästan dubbelt så högt i pris och det gör Metabon intressant, är inge byggproffs så den kanske uppfyller mitt behov.

Tack.
Nu har jag inte läst igenom hela tråden utan fastnade vid ditt inlägg här "Jag är inget byggproffs så den kanske uppfyller mitt behov" måste jag få kommentera lite. Ja det kanske den gör ekonomiskt men börjar du använda maskiner som håller klassen i det som du ska utföra blir allt så mycket roligare. Du kommer inte störa dig på att snitten blir fel m.m. och med bra maskiner går det oftast också fortare, då får du mer tid åt annat och vad är det man brukar säga, tid är pengar :) Finns det någon möjlighet så satsa på kvalitet, du kommer ha igen det...

EDIT: nu såg jag att du köpt en, hoppas den blir bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.