Har en uträkning som jag vill kunna utföra med endast de fyra vanligaste räknesätten (+, -, *, /).

Exempel:
Hur beräknar man 4^0,16 på en miniräknare med endast de fyra räknesätten?

Enklare är ju t.ex. 3^3, vilket blir 3*3*3=27. Men hur gör man i exemplet ovan?

Erik
 
Lite kass på symbolerna men betyder ovanstående 0,16 upphöjt till 4 omskrivet så är det väl bara att gånga 0,16 med 0,16 4 gånger?
 
Blindnit skrev:
Lite kass på symbolerna men betyder ovanstående 0,16 upphöjt till 4 omskrivet så är det väl bara att gånga 0,16 med 0,16 4 gånger?
Nej, det blir 0.16^4.

Enklast är att använda Google. Det är bara att söka på 4^0.16 så kommer svaret från Googles inbyggda kalkylator

4^0.16 = 1.24833055


I Windows kan man ändra kalkylatorn till Scientific Mode (vet inte vad det heter på svenska) och få tillgång till potensberäkningar.
 
Visste väl det var för lätt ;)
Men du besvarade inte heller TS fråga.
 
4^0,16 = 4^(4/25) = (4^4)^(1/25) = 256^(1/25)

Dvs 25:e roten ur 256, alltså det är nu bara att hitta talet som gånger sig själv 25 ggr blir 256 ;)
 
Blindnit skrev:
Visste väl det var för lätt ;)
Men du besvarade inte heller TS fråga.
Ja, ja..

Det går med kalkylator om man skriver om uttrycket med logaritmer

4^0.16 = e^ln(4^0.16) = e^(0.16 x ln 4)

och sedan beräknar mha Taylor utveckling, se http://en.wikipedia.org/wiki/Taylor_series.

Rejält jobbigt dock!
 
Bakgrunden till min frågeställning kan man läsa om i denna tråd:
http://knxforum.se/viewtopic.php?f=8&t=490

Jag vill som sagt utför beräkningen men har bara de vanliga räknesätten som verktyg. Inser att jag inte klarar det med den "knx" skärm jag har i huset. Tack för era svar!
/Erik
 
Om din knx skärm klara att slå upp lagrade värden kan du skapa och lägga upp en tabell för V^0.16.
 
mycke_nu skrev:
Om din knx skärm klara att slå upp lagrade värden kan du skapa och lägga upp en tabell för V^0.16.
Du har fan rätt, jag har tillgång till "comparator" så jag kan läsa in värden, beroende på vilket invärde jag har. Tack, ska testa vid tillfälle!
/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.