Lyckades sälja IVTn på blocket och satte in en Nibe 1235-6 och en FLM.
Tjänar ca 6:-/tim emot att IVTn skulle stå på patronen som den gjorde från nollan och nedåt. Det gör att det blir en hygglig payoff också. Niben klarar ned till -12 utan tillsats.
Kopplade Niben emot befintlig jordslinga på 220 meter, och FLM sköter återladdningen. Pumpen har nu gått tre veckor (tre väldigt kalla veckor) och KB-in är -1 och retur ca -3,5, helt ok på en hårt belastad jordslinga så här års.
Huset är 140 kvm + 60 kvm garage, båda med golvvärme byggt 2007-2008.

Ett tips till alla er som byggde före BBR16, det finns hjälp att få.
 
Hur många kwh förbrukade du med 495:an på ett år ?. Och vilken del av sverige bor du. Har själv en 495 och tycker den är hemsk. Helst när kompressorn går i gång. Skulle själv vilja byta värmepump.
 
Hej. Låg närmare 18 000 kWh/år inkl hushållsel med IVT. Men då IVT vet att de har något att dölja så går det inte att läsa av så värst mycket information i pumpen, så jag får köra skarp drift ett tag för att se skillnaden. Har en elmätare i centralen som säger 35 000 kWh på 37 månader. Denna mätare mäter bara på värmepumpen.
Bor i omedelbar närhet till vättern. Ingen direkt mjukstart i 495an, PANG!
 
Vilken temp hade du som kallast på kb-in med 495an?
 
Kollade inte så ofta, men när vi tog ut den så låg den på +0,8. Niben pressade ner denna till -3 på ett par timmar.
När vi kopplade på FLM så blev resultatet enligt ovan. Hur lång slinga har du?
 
Har ett borrhål på 130 meter, väl överdimensionerat för en 495. Men skulle vilja ha en 8 kw värmepump nu eller när denna är slut. Och då är nog borrhålet för grunt. Som lägst har jag legat på 4.7 grader men ligger oftast på en 5.2 kb-in. Och ville se vad skillnaden är på kb-in på en slinga på 200 meter och ett borrhål på 130 meter med en 495.
 
130 meter borrhål och en FLM skulle fixa en 8 kW, om flertalet meter av dessa är aktiva. En FLM motsvarar dessutom 30 m borrhål eller 100 m ytjordslinga. Det som mest avgör är ju dock energiuttaget ur borrhålet. Hur mycket förbrukar du med 495 idag?
 
Hur mkt kostar en en Nibe och en FLM. Hur mkt plats krävs det för dom?
 
Jag tror niba har alla priser på deras hemsida, där finns även mått o sånt.
Ofta kan du köpa grejorna lite billigare än deras riktpriser!
En värmepump ligger på ca 50 000:- & FLM kostar 13 000.
Jag tror FLM:en är anpassad att uppe på en 12XX modell, bara du har 2,4m i takhöjd.
Men kolla in hemsidan för exakt info
 
haddirajan skrev:
130 meter borrhål och en FLM skulle fixa en 8 kW, om flertalet meter av dessa är aktiva. En FLM motsvarar dessutom 30 m borrhål eller 100 m ytjordslinga. Det som mest avgör är ju dock energiuttaget ur borrhålet. Hur mycket förbrukar du med 495 idag?
Har förbrukat 14000kwh dom senaste två kalla vintrarna. Men nu nu när vi byggt ett uterum som vi värmer upp året runt, så lär vi nog göra av med säkert 16000 kwh.
 
I nya 1245 serien med FLM så ställer man alla funktioner i pumpens display, rätt häftig pjäs måste jag säga. Men jag fick tag i en ny 1235 som blivit osåld. 20000:- billigare än motsvarande 1245 paket. Samma effektivitet men lite tristare menyer och ingen styrning av FLM via pumpen.
Kollade av elmätaren nu, februari blev 1749 kWh, tio dagar med IVT på patron och resten med Nibe på kompressor (några riktigt kalla nätter med patrontillskott även på denna). Någon annan som läst av denna kalla månad ännu?
 
haddirajan skrev:
I nya 1245 serien med FLM så ställer man alla funktioner i pumpens display, rätt häftig pjäs måste jag säga. Men jag fick tag i en ny 1235 som blivit osåld. 20000:- billigare än motsvarande 1245 paket. Samma effektivitet men lite tristare menyer och ingen styrning av FLM via pumpen.
Kollade av elmätaren nu, februari blev 1749 kWh, tio dagar med IVT på patron och resten med Nibe på kompressor (några riktigt kalla nätter med patrontillskott även på denna). Någon annan som läst av denna kalla månad ännu?
Blev 2070kwh för februari månad med min 495a. 23 grader i huset och 18 grader i garaget. 20 grader i uterummet. 194 kvm uppvarmt. En annan värmepump hade inte varit fel... När man vill ha det varmt och gott :)
 
Jag börjar tro att du kör med kamin 24/7 som stöd. Det är med mina ögon sett på 495 inte ens rimligt att nå denna förbrukningssiffra för en kall månad. Hade jag haft min kvar så hade förbrukningnen inte stannat på 4500 kWh för februari. Antingen spetsar du med något annat, annars är det ruggigt ojämn kvalitet på IVT 495. Min stod i ett hus på 140 kvm + garage 60 kvm, ditt?
 
haddirajan skrev:
Jag börjar tro att du kör med kamin 24/7 som stöd. Det är med mina ögon sett på 495 inte ens rimligt att nå denna förbrukningssiffra för en kall månad. Hade jag haft min kvar så hade förbrukningnen inte stannat på 4500 kWh för februari. Antingen spetsar du med något annat, annars är det ruggigt ojämn kvalitet på IVT 495. Min stod i ett hus på 140 kvm + garage 60 kvm, ditt?
194 kvm med golvvärme och har ingen kamin.
 
Jag har en IVT 633 (samma som 495) men med fjärrvärme som spets.
Har mycket låg förbrukning med den, tycker jag iallafall.
Men det kanske är fjärrvärmen som gör så den blir låg.

Mitt hus är bara 136kvm och 1-plan.
Har mellan 21-22 grader varmt inne också.

frbrukning.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.