Crebel skrev:
Men jag har noterat i andra sammanhang att det är mycket individuellt tyckande från vederbörande, har man otur och får en sturig handläggare så är kraven på alla möjliga områden klart strängare.
F.d. grannar blev t.ex. tvungen att få godkännande från samtliga grannar för att deras blivande skärmtak/carport var lite närmare tomtgräns än tillåtet, även de på andra sidan huset som inte ens såg en skymt av skärmtaket.
Det är inte att vara grinig, om dom inte får in godkännande från samtliga grannar så är bygglovet per definition ogiltigt. Det räcker att någon granne om 9,5 år säger "jag blev inte tillfrågad" så ogiltigförklaras bygglovet, och man riskerar att få riva bygget. Detta alltså om man inte till punkt och pricka följer detaljplanen som ex. reglerar avstånd till grannen.
 
Jag var och hämtade exempelritningar idag så vi får prova att rita upp huset efter hur de papperna ser ut så att man inte missar något. Som sagt.. det verkar ju som om det ska gå med egenritade bygglovsansökningar, bara de är inom ramen för vad som är tillåtet. Men.. jag blir ändå förvirrad av bygglovsarkitektens kommentarer om att man måste i bygglovet visa att man sätter in en brandklassad dörr mellan garaget och bostaden när dessa är hopbyggda. Ska detta verkligen visas i bygglovsansökan? Det står iofs på exempelpapperna att ytterdörren är av trä och att den är grön ex..
 
Gick igenom denna process i våras/somras för 2-plan permanenthus och garage. Anväde SolidWorks som verktyg. Vad jag förstår så är enda egentliga kravet att ritningarna är fackmannamässigt utförda. Så länge de är det så spelar det ingen roll om det ritade med blyertspenna eller med något häftigt program.

Några av mina erfarenheter från processen:
- Det finns SIS standarder för hur ritningar skall vara utformade. Har läst dessa och det är inget jag rekommenderar. Välj istället ut ett par hus i närheten som nyligen är byggda och begär handlingar från kommunens arkiv om dessa. Efter att ha kollat på några sådana har du bra koll på vad som skall finnas med och hur det ska se ut. Det är ingen rocket science att göra dessa ritningar bara man är lite noggrann.
- Det viktigaste tror jag är att handläggaren känner förtroende för att ni har koll på vad ni gör. Se till att vara pålästa när ni ger er in i dialoger.
- Bygglovet har egentligen inget med byggnadens konstruktion att göra. Det man kollar är överensstämmelse med detaljplanen samt BBR vad gäller utformning (rummens placering, tillgänglighet osv.). Konstruktionshandlingar kommer först i nästa steg. Dock är det bra att involvera konstruktören tidigt för att verifiera designen utifrån ett konstruktionsperspektiv. Det mesta är möjligt men vissa speciallösningar (stor ytor utan bärande väggar, breda fönster, speciella taklösningar osv.) kan generera en del praktiska och ekonomiska bekymmer.
- Läs igenom BBR och BKR någon gång extra och säkerställ att ni uppfyller kraven. Här gjorde jag en onödig miss. Fick backning pga att jag ritat ut för stor toalettstol och handfat i ena badrummet. Då dessa ritats för stora uppfyllde inte planlösnignen tillgänglighetskraven i BBR. Svaret jag fick från kommunen var att planlösningen inte uppfyller kraven i BBR. Jag visste sålees inte att det var badrummet dom hade synpunkter på så det tog några timmars verifierande och mätande innan jag visste säkert att det bara var det.
- Kolla igenom ritningen både en och tre gånger. Låt gärna någon bekant som har lite koll se över materialet innan ni skickar in. Det är otroligt lätt att missa något mått eller annat som de kan haka upp sig på.
 
wow... tack för alla tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.