Första inlägget på vad som verkar vara ett trevligt forum,

funderar på att köpa ett hus som är i väldigt bra skick och välskött. Tyvärr har det dykt upp något mindre roligt vid besiktningen.

Beskriver först huset, är ett 1-planshus med källare som är byggt 1973,
Källare med betongplatta, murad stomme och mellanbjälklag av trä.

Vad ska man tänka på vid köp utav 70-talshus, verkar som de är mer känsliga för fukt? och iosolerad betongplatta är ju en nackdel.

Nu till det största problemet:

Står följande på besiktningsprotokollet

"Kontroll av konstruktion i uppreglad
golvkonstruktion mättes fuktkvot på 28% i
ingjuten spikregel och avvikande lukt
kändes i provhål.Risk för mikrobiell tillväxt
föreligger om fuktkvoten överstiger 17%.
Det rekommenderas att orsaken till och
omfattningen av den förhöjda fuktkvoten
och avvikande lukten undersöks vidare."

Exakt vad kan det tänkas betyda? spikregeln som det uppreglade golvet fästs i eller kan spikregeln även vara fäst till syll osv?

Förutom detta så rekommenderades det att man skulle dränera om huset, ungefär kan kan det tänkas kosta?
 
Det är alltså en källargrund, inte en oisolerad platta på mark? Var sitter de ingjutna reglarna? Är det runt mellanbjälklaget? Är detta ovan eller under marknivån?

Risken med fukt och mögel finns ju när organiskt material monteras dikt an mot kalla ytor
 
Det är en källargrund ja, de sitter i hörnet nere under källargolvet, dvs. under marknivå.

kan försöka få till någon bild från bes. protokollet

290374-Besiktning_1.jpg
 
Ingjutna reglar är inte bra. Fuktkvot på 28% är inte bra. Avvikande lukt är inte bra. Och du är varnad, så det kan aldrig bli ett dolt fel.
Om huset har andra kvalitéer som gör att du hemskt gärna vill köpa det, gör då först en större utredning om det finns några allvarliga skador. I annan fall, leta vidare.
 
Det är alltså inte så lätt att det räcker med att riva ut det uppreglade golvet och lägga om det igen... kanske lika bra leta vidare, och kanske sluta titta på 60, 70-talshus. Känns som att de här felen är vanliga på de husen.
 
Ingjutna reglar var vanliga i hus från 70 talet, det behöver ofta rivas ur. Men såvitt jag förstår så brukar det bli bra om man river ut allt och dränerar om. Och sedan bygger upp igen med kända metoder. Även om problemen framförallt gäller golvkonstktionen så är det även vanligt med felaktiga konstruktioner av regflade väggar mot källarern ytterväggar, dessa bör man i så fall passa på att åtgärdasamtidigt.

Det händer att sådana här hus aldrig blir bra fuktmässigt, men jag tror ratt det vanligen "räcker" med en total urblåsning av källaren och att dränera.

Personligen är jag väldigt skeptisk till inredd källare, ialla fall om det är utrymmen där man faktisk skall bo.
 
Du frågade om kostnad, jag har hört siffror för dränering på 50 - 300 000. Att riva ut bara golven och bygga nytt skulle jag tro ligger på 700 - 1000 kr / kvm. Givetvis dyrare om man höjer standarden med ex. golvvärme eller lite mer än Basic golvbeklädnad. Kan bli billigare också om man köper riktigt lågpris laminat golv.
 
Okej, får se hur det blir. Det beror ju såklart på priset också, men hur gör man med dräneringen om det finns garage på ena gaveln och altan på baksidan? får man riva altanen?

Spikreglarna är alltså inte fästa i något annat så att det påverkar syll osv, utan det är väl bara källargrunden där?
 
Ofta får man riva altanen. Om vi antar att garaget inte har källare så är det stor risk att dräneringen går under garaget, inte runt det. Då vet jag inte hur man gör. Det är definitivt en strulfaktor.
 
hempularen skrev:
Ofta får man riva altanen. Om vi antar att garaget inte har källare så är det stor risk att dräneringen går under garaget, inte runt det. Då vet jag inte hur man gör. Det är definitivt en strulfaktor.
Man går isf oftast runt garaget med den nya dräneringsledningen och kopplar på den gamla som kommer från under garaget på den lägre sidan.
 
Tror med största säkerhet att garaget bara har gjuten sula på marken, känns ju inte så kul att gå runt garaget och inte kunna isolera grunden på den gaveln. Någon mening att dränera då? och i så fall ska man bara sätta platonmatta då?
 
Är med på ett hörn och åtgärdar ett hus med liknande problem. I det här fallet är det ett en och ett halvplanshus byggt på slutet av 70-talet. Platta på mark. Trästomme. Riktigt dålig betongplatta. Golven lagda på sand. Mögel i syllar och upp i vägg konstruktionen. Rötsvamp på många ställen.

Här har vi rivit golv och delar av väggar. Lagat stommen på en del ställen. Nytt ventilerat golv i kombination med ett nytt FTX-system som drar luft genom golvet. Längre fram i vår skall dessutom dräneringen ses över.

Mitt råd är att se dig om efter ett annat hus. Det är otroligt mycket jobb, blir väldigt dyrt och är inte kul att hålla på med.
 
Här har de inte hittat några fel på stommen, syllarna eller någon fukt i väggkonstruktionen. Känns inte någon lukt i huset heller utan det var när de provborrade i golvet i gillestugan som de upptäckte att det var förhöjd fuktkvot i spikregeln.
Är endast i gillestugan det ligger uppreglat golv och uppreglade innerväggar som tur är. övriga betongväggar ser fina ut!
Så frågan är ju hur allvarligt det är med fukt i spikregeln, det blir ju såklart fukt i dem när de gjuts in i plattan. River man upp golvet och bort med innerväggarna i källaren och dränerar om huset borde det väl gå att få ordning på det?

Men känns som att det är ett allvarligare fel än jag kanske fått för mig när man läser era inlägg, uppskattar såklart era varningar :) Blir kanske att leta vidare, kändes bra för övrigt huset med ny fjärrvärme, nya fönster, kök osv..
 
O
Gillar du huset i övrigt så köp det!
Behöver inte alls bli så mycket jobb om du har tur!
 
Skulle säg att det blev inte något med det här huset, sprang iväg i pris. Finns visst folk som betalar så mycket för de kända felen.

Har hittat ett annat hus som också är besiktigat innan, men det har inte några direkta anmärkningar utan verkar vara i bra skick!

Problemet är bara att det har haft problem med förhöjda värden i krypgrunden tidigare och nu sitter en av avfuktare installerad som går kontinuerligt. Ska tydligen vara behandlat virke som syllar osv.

Vet att detta kan orsaka problem med lukt och är därför lite orolig för att man alltid kommer att tvingas köra med avfuktaren, hjälper det? eller får man ta bort det behandlade virket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.