Hej hej,

Jag har tänkt installera 220 uttag på vår stödmur i vår trädgård. Stömurens höjd är 85cm. Har tidigare grävt ner gulrör fram till stödmuren och dragit ut EKLK 3x1,5 fram till ett rostfritt apparatskåp (himmel IP-tillräcklig;)) som jag tänkt skruva fast på muren.
NU när jag skulle köpa uttagen och beskrev min "plan" för butikskillen (ex elektriker), sa han att det är inte tillåtet!!:blushing: Uttag måste vara installerade minst 170cm ovanför mark! Visst visst sa jag, har sett uttag som fackmän installerat på Bygglov som låg 10cm ovanför marken (dom i habo som fick huset målat och en jacuzzi). Köpte IP54'or ändå men nu börjar jag tvivla.

Hade försäljaren rätt, han var helt säker på sin sak.
Funderar på att ringa en El-pulare men är det inte ens tillåtet med uttag där är det ett samtal i onödan.
 
Finns jordfelsbrytare inga höjdbegränsningar. I gamla anläggningar minst 1700mm från marken eller blockerande genom brytare Ska du sätta upp ett nytt uttag utomhus krävs jordfelsbrytare.
Montera du ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare finns inga höjdbegränsningar. 300mm från marken är ok
 
Säljaren var inte alls fel ute, finns lite regler för höjdplacering även om JFB finns:

Ur Elinstallationsreglerna SS4364000

41A.2.6
Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.
ANM – Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.


Så i klartext, är uttaget petskyddat (eller något av de andra villkoren) går det att sätta under 1700 mm.
 
"-är skyddade på annat sätt." tolkar jag är t.ex skyddat via JFB.
Så med petskydd,lock och JFB lär du kunna sätta dina uttag där Och sova gott om nätterna.

Nyfiken: Varför ett så fint apparatskåp? Klocka? Kontaktor? Annat innehåll?
 
Tack tack, nu kan jag sova gött!
JFB, lock och petskydd finns. Skulle självklart påpekat att JFB fanns till försäljaren, tänkte inte på det.

Att det blev ett Himmel skåp var nog mest för framtida planer om nån typ av belysning på muren. Plats för transformator om det blir nödvändigt Vet inte vad dom kostar men ropade hem ett nytt på Tradera för en spottstyver.

Tack igen för svaren
 
Jag är rätt säker på det skydd som nämns i texten syftar på ett mekaniskt skydd. JFB ska det ju vara OAVSETT höjdplacering
 
Tror jag också, för en JFB skyddar ju inte mot en virknål i varsitt hål.
 
Som jag skrev tidigare och andra fyller i: JFB är obligatoriskt i vilket fall som helst och reglerna om höjdplacering gäller för att begränsa riskerna för barnolycksfall och handlar om att rent mekaniskt blockera uttaget.
 
Jag hänger upp mig på: "Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller" ... Hur vanligt är det med uttag som *inte* har petskydd? Och pss, om man har petskydd så kan man ignorera det som följer.

Sedan så skadar det ju inte att ändå sätta uttag högt utomhus om det passar eller lägga till extra. Jag har själv gjort båda varianterna, dels ett högt på altanen och dels ett låsbart motorvärmaruttag lågt på sockeln. Men båda dessa är naturligtvis petskyddade från början (och även skyddade av jfb).

Sedan tror jag TS får svårt att mata 220 uttag med bara 1.5mm2 framdraget, (och vad skall han med så många till?) men det är ju en annan fråga. :D
 
Rätt många kapslade uttag med lock är inte petskyddade, dom uttagen är nästan alltid låsbara med nyckel eller hål för hänglås. Det finns dock kapslade uttag utan möjlighet till låsning eller peskydd, inte minst lite äldre apparater.
 
Okej, har tydligen stött på patrull igen. Har ju bara 3xG1,5 framdragen till muren som tidigare påpekats här:(. Har nu först börjat läsa på forumet att min EKLK är tok för klen. Är faktisktredan ca 25m lång till apparatskåpet samt kommer fortsätta 8m till det planearde uttaget!? Helt jä..la galet feldimensionerat eller???
 
Tror inte det. Är det 25+8 m från matande central så bör det inte vara något problem att avsäkra med 10A, om du inte bor på landet och har en skyhög förimpedans.

Men för uttag utomhus bör man ju också räkna med 25 m skarvsladd, och då börjar det bli tveksamt.
 
Uttaget är tänkt driva ett reningsverk till en badtunna. Pumpen är endast på 90W. Belysningen jag planerat installera på muren i framtiden får väl bli nån typ av LED belysning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.