Svärfar har ju en luftvärmepump och nu när det är -25 ute så orkar den ju
inte värma, ska man slå av den när det blir för kallt och låta den vara av tills det blir varmare eller är det bättre
att alltid ha den på? Det känns ju lite dumt att slå på och av den hela
tiden också när det blir kallare ute,
Mvh Lars
 
Låt den gå.
Cop kan ju i alla fall inte bli sämre än 1.
Dessutom så blir det lite spridning på luften vilket inte är fel.
 
Vad har ni för pump? kan ni rekommendera den? Kör ni med golvvärme?
(skall bygga i enplan 130kvm)
 
Om jag skulle byta ut någon av mina luftvärmepumpar (Sanyo och Pana) idag så skulle valet utan tvekan falla på Mitsubishi FD35.
 
tompas11 skrev:
Låt den gå.
Cop kan ju i alla fall inte bli sämre än 1.
Dessutom så blir det lite spridning på luften vilket inte är fel.
Är du säker på detta? När det börjar bli riktigt kallt börjar de flesta pumpar att köra avfrostning ganska ofta. Det kräver ju också energi men ger inget tillbaka. Tvärtom tar pumpen värmeenergi från inneluften och tinar utedelen med den.

Jag eldar med pellets hemma men har en värmepump också, den följde liksom med huset. Jag räknade ett slag på saken och kom fram till att med den pumpen jag har (ok, en billig chinapump) så lönade det sig inte att köra med den när det börjar bli kallare än + 5 gr ute. Så jag har haft den avstäng den oktober. Tyst och skönt är det.
 
Jovisst är jag säker. Pumpen kan ju aldrig dra mer elenergi än vad den avger. Visserligen förlorar man en smula på avfrostningen men den förlusten tas igen vid avslutad afrostning och pumpen avger värme igen. Har kört mina pumpar ner till minus 26-27 grader där de faktiskt också avger värme. Avfrostning sker ungefär en gång i halvtimmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.