Hejsan alla här!

Jag och min sambo ska bygga ett nytt hus och har tagit fram plan och fasad ritningar och ska gå vidare och få konstruktions ritningar gjorda.

Min fråga, är det någon som kan ge en finger visning vad K-ritningar kostar och om det är någon som har någon bra konstruktör nere i Skåne så får ni gärna delge er av det!

Våra plan och fasad ritningar är ritade för hand dvs inte CAD ritade än.

Tack på förhand/Tim
 
Minst 500 kr exkl. moms. Tidsåtgången är svår att uppskatta då den beror på husets storlek, komplexitet, konstruktörens ambitionsnivå beträffande detaljritningar, och hur fort han klickar. Generellt sett handjagar det gamla gardet, medan yngre förmågor nöjer sig med 2-4 st A3:surprised:r. Räkna med minst 20 tusen plus moms för ett litet hus. Slå upp "byggkonsult", "byggkonstruktör" på gulasidorna.se hör med dem själv.
 
om ni är säkra på att ni vill ha det exakt som ni ritat så skulle jag inte nödvändigtvis bry mig om att anlita konstruktör. En byggare kan bygga huset på totalentreprenad utifrån bygglovshandlingar, och har ofta själv en konstruktör som dom anlitar ifall det skulle behövas.

Så jag skulle antingen gått till en arkitekt för att kolla igenom ritningarna och eventuellt utveckla dem, ifall ni är osäkra på något vill säga. Eller gå direkt till en byggare.
 
Att skaffa bygglov innan du skaffar konstruktör är lika fel som att begära bygglov utan arkitekt. De flesta gör som simon_isacsson säger; man låter byggentreprenören bygga tills det är helt uppenbart att man måste skaffa fram någon som kan räkna.

Mycket få duktiga arkitekter är samtidigt duktiga konstruktörer. De finaste byggnadsverken är som regel resultatet av ett kreativt och ödmjukt lagarbete.

Konstruktörer fakturerar högre timtaxa än (okända) arkitekter. Skulle gissa på snarare1.000 än 500 SEK/timma exkl.
 
billy_baver skrev:
Mycket få duktiga arkitekter är samtidigt duktiga konstruktörer. De finaste byggnadsverken är som regel resultatet av ett kreativt och ödmjukt lagarbete.
word
billy_baver skrev:
Konstruktörer fakturerar högre timtaxa än (okända) arkitekter. Skulle gissa på snarare1.000 än 500 SEK/timma exkl.
Är du säker på det? Har för mig att priset ligger runt 6-700 kr.

Ang kostnadsfrågan för kända vs okända arkiteker så vill jag påstå att det inte skiljer nämnvärt. Alla företag tar ungefär lika mycket betalt (undantaget tex vissa hypade enmansföretag som riktat in sig på kurviga hus för rika människor).

Skillnaden ligger egentligen i att ett känt företag inte tar sig an uppdrag där dom inte kan fakturera många timmar, snarare än att dom fakturerar mer per timma.

Åter till ämnet: Boka tid med en arkitekt som kan titta igenom er ritning innan ni går vidare.
 
Självklart varierar priserna. Men hittar du en kompetent konstruktör för 600 i timman ber jag om namn och telefonnummer!
 
Är som sagt inte säker på att dom är billigare. Dock är byggingenjör en treårig utbildning, arkitekt femårig. Borde alltså vara billigare, om man inte ska bygga en stor bro eller nåt sånt och behöver konstruktörer med mer kompetens. Vidare vet jag att byggingenjörsdominerade arkitektföretag oftast vinner ramavtalsupphandlingar med kommuner (som tyvärr bara tar hänsyn till pris och inte kompetens), vilket också borde tyda på att dom är billigare än arkitekter.
 
Svensk arkitektutbildning är lite bristfällig vad gäller konstruktion, beräkning och materiallära. Vilket förstås är både synd och onödigt.
 
En arkitekts uppgift är ju att kunna form funktion och material samt att förstå tillräckligt mycket om allt annat för att kunna kommunicera med och förmedla en vision till ingenjörer och byggare så att alla jobbar i samma riktning.

Ser man det så, har du fel. Dock jobbar många arkitekter helt själva och tror att dom klarar av allt, och det är då det blir tokigt. Jag antar att det främst är det du syftar på och då har du ju rätt. Alltså bör arkitekter kunna mer, eller samarbeta mer. Jag röstar för det sista alternativet av samma anledning du nämnde tidigare i tråden.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Lagarbete leder oftast längst. Ty om en arkitekt bara ensidigt kan "kommunicera" sin vision till någon som kan räkna blir det tyvärr lätt lite dumt. I synnerhet om beräkningen visar att visionen inte funkar ute i verkligheten.

Som simon_isacsson nyss nämnde har vissa byggare egen konstruktör till löpande styckbyggda villor. Andra låter kunden anlita extern konsult. I vilket fall blir ursprungliga arkitekten alltför ofta HELT sidsteppad så långt fram i småhusprojekten. Därför att alla fått för sig att arkitekter ändå inte kan räkna.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.