När vi ska renovera tvättstugan funderar vi på att höja upp tvättmaskin(er) och torktumlare på sockel för att underlätta för ryggen förstås. Hur har ni andra gjort för att bygga sockel?

//Lotta
 
Vi prioriterade större bänkyta framför upphöjda maskiner.
Ryggen sparas mha en sån här:
 
  • pall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu vet jag inte riktigt vad ni gör med den där, men poängen är ju alltså att få maskinerna högre upp för att slippa böja sig så långt ner när man tar ur maskinerna...typ. Så sockel ska byggas, jag är bara nyfiken på hur alla gjort, gjutit sockel eller om det räcker att bygga upp med hjälp av skåpstommar?
 
Först av allt, jag har aldrigt byggt ngn 'förhöjning' till tvätt/tork.

Men, skulle jag göra det så skulle jag bygga upp den av leca-block. Ytan skulle jag putsa eller klä med klinker.

Att gjuta blir nog ganska dyrt och ganska tungt inbillar jag mig. Att bygga i trä skulle jag avstå från pga vattenspill etc.
 
Vi bygger upp med hjälp av förstärkt skåpstomme. En lösning som flera gör är kylskåpsöverskåp för då får du rätt bredd och djup medan höjden får man reglera med ben/sockel eller sätta direkt på marken plus att de finns t.ex på Ikea i både 35 eller 57cm höjd, beroende på var man vill ha arbetshöjden för luckorna på tvättmaskin och torktumlare

Det lättaste då är att stadga upp skåpen med invändig regel fäst mot vägg. Vill man ha lite bättre koll på vattnet så kan man fuska genom att ha läckageskydd för diskmaskin ovanpå skåpet under själva maskinen. Skulle det då börja läcka eller droppa så kommer det ledas ut i framkant o droppa ner på golvet...
 
LottaGro skrev:
nu vet jag inte riktigt vad ni gör med den där, men poängen är ju alltså att få maskinerna högre upp för att slippa böja sig så långt ner när man tar ur maskinerna...typ. Så sockel ska byggas, jag är bara nyfiken på hur alla gjort, gjutit sockel eller om det räcker att bygga upp med hjälp av skåpstommar?
Pallen sitter man givetvis på, så slipper man böja sig :)
 
sccarber skrev:
Vi ställde våra maskiner på färdiga ställningar. Köpte den ena på blocket och den andra på siba. Det sitter en trådkorg i denna ställning, enkelt att tömma maskinen! [länk]
Smart lösning! Hittade någon motsvarande variant men som skåpstommar på Kvik också, ska kika närmare på dem. Tack för svar!
 
  • Gilla
Daniel=)
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.