Har funderat på detta med mina fönster. Det känns som att det är allt för enkelt att plocka ur dom utan att det låter så att grannarna ställer sig i givakt.. =)

Har googlat lite och funnit att man utöver säkerhetsskruv kan silikona fast fönstret.

Tips 1:
"Fönstren: Skaffa godkända lås till fönstrens insida. Försegla fönsterglaset med silikon högst upp - då kan fönsterskivan inte tas ur." http://www.viivilla.se/marknadsoversikt/sakra-villan.aspx

Tips 2:
Du kan antingen montera envägsskruvar i glaslisten eller lägga på en silikon­sträng invändigt mellan glaset och fönsterbågen. http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Commercial/Bransch/Checklista_skyddsklass_1.pdf


Frågan är vad man skall använda för silikon för att det skall bli rätt. Några förslag?
 
Redigerat:
Låter som en helt sjuk rekommendation, varför skulle man stå och kämpa med att ta ur rutorna när det bara är att slå sönder glaset. Om ljudnivån är problemet kostar inte ett vakuumhandtag och glasskärare många kronor för tjuven, man kan även tejpa rutan innan man slår sönder den. Sätt hellre rejäla härdade stålgaller som är ingjutna eller bultade in i fasaden så tar man sig inte in så lätt utan vinkelslip.

Vill du ändå köra med silikon så skulle jag istället tagit en vanlig målningsbar limmande byggfog för utomhusbruk bara. Typ denna:
http://www.tremco-illbruck.se/celumdb/documents/lim_byggfog_TDS_S_4183.pdf
Casco och Bostik har även de liknande produkter i sortimentet. Köp en bra maskeringstejp också och maskera både glaset och fönsterkarmen för att minska kladdet. Tvätta av fönstret noga med t-röd innan. Använd inte vanligt silikon för det är inte övermålningsbart och det kan gå mögel i det, det är heller inte så starkt limmande mot glas så i värsta fall kan tjuven bara riva bort silikonremsan innan han plockar ut glaskassetten.
 
Jaa, varför skulle tjuven plocka ur rutan? Det gjorde tjuven som tog sig in på mitt förra jobb.
Det låter när man slår sönder glas och det gäller att komma tyst som en tjuv om natten
Sitter rutan fast (med silikon) så slår tjuven söder rutan så sitter det kvar skärvor som den stackars tjuven kan skära sig på.

Galler ska sitta på insidan så tjuven först måste slå sönder glaset, sedan är det svårare att reka hur gallret sitter fast om det sitter på insidan. Sedan så rostar det inte lika mycket.

Protte
 
Stå och kämpa?

Du tar en skruvmejsel/kniv och pillar bort listerna på mindre än en minut. Lyft sedan ut hela glasrutan, helt ljudlöst och under två minuter. Du lär inte ens märka det när du ligger i sängen och sover.

Så därför funderar jag på att komplettera mina redan låsta fönster med lite silikon under sommaren, sedan skruvar jag tillbaka listerna med säkerhetsskruv när jag ändå är där och pillar.

Låter som en enkel & billig sysselsättning framåt vårkanten när solen tittar fram igen.
 
Ja det är Mycket vanligt att man skruvar loss och lyfter ut hela kassetten. I vissa fall har boven till och med satt tillbaka allt igen. i andra fall står kassetten snyggt mot väggen. Vill du göra det snyggt så tar du själv loss listerna på utsidan och limmar fast kassetten med silikon. Vad du använder är inte så noga om det inte skall synas, själv har jag använt helt vanligt transparent silikon. Vill du inte meka med att ta bort lister, köp glasklart silikon och lägg en topfog på insidan. Har du dock någon typ av gummilist skall denna skäras så att vinkeln är 90 grader. Kniven skär du med i så liten vinkel du kan mot glaset så får du inga repor. Gör du dock en topfog på insidan se då till att den är minst 8-10 mm från karm och ut. (Detta krav har man när man sätter splitter och inbrottsfördröjande film)
Skulle du däremot ta loss lister på utsidan, se då till att inte snåla med silikon. Limmar du bra så riskerar du enbart en sur glasmästare när han ska byta kassett någon gång :) En bra limmad kassett sitter som berget, och du kan omöjligen dra loss silikonet. Det är till och med svårt att få bort trots att du skulle skära.
För att sedan avsluta detta så byter du 2-3 skruvar i listen till envägsskruv.
Har du öppningsbara fönster sätt även lås på dessa.
Sen har du ett hem tjuven gärna undviker, då det tar för lång tid.

Tjuvar undviker gärna att krossa rutor pga ljud och risken att skära sig. De som dock krossar skiter i vilket och skiter också i vad du har för skydd, dessa kan du ändå inte skydda dig emot
 
Ja pilla bort glaslister som sitter med några dyckert går fort och ljudlöst. Limma dit rutan med silikon. Ta ej ur rutan utan endast glaslisterna och fyll mellanrummet med silikon. Du behöver ej hellimma rutan.
Så nu har du ett inbrottsförstärkt fönster enligt standard MTK3.
 
Grym respons, tack för alla svar... :)

Återstår bara vilken silikon man skall inhandla?
Går det bra med "vad som helst" på Biltema eller skall det till någon specialare?
 
Inte så noga...det går bra med vilken som.
 
Precis, det som är både bra och dåligt är att man tar bort listerna snabbt och utan åverkan.
Vi körde badrums slilikon har jag för mig p.g.a. fukten utomhus
 
Tänk vad man inte vet när man har gamla fönster. Vad säger inbrottsskyddsstandard om vanliga fönster med linoljekitt och fönsterhakar?
 
Kung anka.. De är rekommenderat att sätta ex Fix-lås på. Problem med att de tar ut rutan finns inte då det är värre än silikonad ruta utan rätt verktyg.
 
Jupp, vi provade att plocka ut en ruta på ett modernt hus för att testa innan vi silikon'ade och det var verkligen enkelt. Sedan har jag bytt kitt på mitt eget gamla hus och även om kittet är så torrt att det nästan faller isär så sitter det nesliga stift som gör att det skirt tunna glaset krashar vid minsta oaktsamhet.

Så gamla fönster är även i detta avseende överlägset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.