Hej!

Det har blivit sämre värme i blandaren vid badkaret med åren.

Använder man någon annan blandare i huset samtidigt så kommer det ordentligt med varmvatten i badkarsblandaren igen. När man slutar så blir det bara ljummet igen.

Det var inte så från början när vi flyttade hit, men det har blivit så under åren.

Känner man på varmvattenröret så bränner man sig nästan, så det är nog inget problem med värmen.

Har en Nibe Compact-E varmvattenberedare. Något man måste göra med den kanske?

Någon som vet?
 
Termostatblandare blir med tiden belagda invändigt med kalk.
Stäng vattnet, plocka isär och rengör så den inte kärvar.
 
Ska väl tillägga att inga blandare kärvar alls här hemma. Jag har dessutom redan plockat isär den och rengjort den.

Känns som om det är dåligt tryck från varmvattenberedaren eller något. Egentligen upplever jag inte dåligt tryck heller, bara att vattnet inte blir varmt om man inte använder två blandare samtidigt.
 
Kan det vara så att det är lång väg mellan vv-beredaren och badkaret? Eller att detta rör är dåligt isolerat på något ställe, kanske efter en ombyggnad?
Då kan det vara så att genomströmningen blir högre och avkylningen mindre när du öppnar två blandare.
Bara en teori.
 
hade samma problem med en blandare och det visade sig vara degkroppen eller själva termostaten som "dött". helt stum, bytte den sen va det bara att åka!

Är det varmt på röret så har du uppenbarligen varmvatten fram till blandaren så allt där bakom kan du följaktligen släppa.
 
Ska kolla på blandaren lite mer... den känns inte kalkig på något sätt (innan fick man ta i för att vrida på den) efter att jag plockat isär den, men det gav ingen effekt att rengöra den.

Men eftersom röret är varmt och badkaret sitter före allt annat och har kortast väg borde det ju vara blandaren.
 
Tvätta delarna till blandaren med ättika, eller någon annan svag syra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.