Hur resonerade ni när ni valde ?

Jag vill inte ha mossa på pannorna efter 5år..
Men..
Nibra tegel 195kr/ kvm inkl moms.

Eller Betongpanna 55kr/kvm inkl moms.

Är ju rätt så stor pris skillnad. Och i mitt fall är det ca 344kvm yta som ska täckas... :-/ :-/ :-/
 
Vi har betongpannor. Egentligen kan man väl säga att vi inte resonerade ALLS, för betong var standard medan tegel var tillval. Det skulle blivit så mycket dyrare med tegel än med betong, så det var inte värt det.

Jag trodde att det var fult med betong och såg framför mig mina föräldrars gamla sekelskifteshus med enkupigt handgjort tegel vs grova, poriga, tunga betongpannor utan känsla... Jag är dock mycket nöjd med hur snygga och gammaldags våra betongpannor ser ut.

Inte förrän huset stod färdigt var det en vänlig själ (granne med betongpannetak på sitt hus) som upplyste oss om att han fick ta högtryckstvätten upp på taket emellanåt för att ta bort mossan. Trist nog hade vi inte den blekaste aning om det - och vet man inget så är det ibland svårt att veta vad man ska fråga om också.
 
Tackar.
Ett tips är även att lägga koppar uppe mot nocken så att regnvattnet "av-joniseras" på så vis blir "moss" faktorn inte så stor.. Har dock inte kollat vidare på detta eftersom vanligt tegel forfarande är mest aktuellt.
 
Läser man böcker om byggnadsvård får man lära sig att tegelpannor är ett keramiskt material som, om jag förstått det rätt, smälter ihop vid bränningen. Betongpannorna består av korn, som efter ett tag börjar falla isär. Därför ska man redan efter några år kunna se sandliknande partiklar i hänrännorna, vilket är smulor från pannorna. Jag har också hört att betongpannor ingalunda är ett nytt påfund, utan har tillverkats i bortåt 100 år, men att det inte finns några såpass gamla tak kvar, eftersom de inte håller så länge. 100-åriga tegeltak däremot dräller det ju av!

Så det kanske beror på hur långa perspektiv man har. Och hur tjock plånbok. Och förstås: om det är ett gammalt eller nytt hus - är det gammalt är det naturligtvis gamla material som gäller.

...eller är det någon som vet om betongpannorna blivit bättre de senaste åren? Ovanstående uppgifter kanske inte stämmer längre?
 
Mossa + Betongpannor = Falskt..

Det finns ju olika typer av betong pannor, dom med skrovlig yta samt dom med blank yta. Även Tegelpannor sammlar mossa.

Fördelar: Blank yta
Mossa samt skräp stannar inte kvar lika lätt utan glider av.


Fördelar: Skrovlig yta
Ett tystare tak, låter inte lika mycket när det regnar ute. Snön har en tendens att stanna kvar på taket istället för att glida ner. Beror givetvis på taklutningen också.

Naktdelar: Blank yta
Snön glider av, vilket på sinna ställen kräver snö stoppar. Det låter mera när det regnar på taket.

Naktdelar: Skrovlig yta
Smuts fastnar lättare, Mossa tar lätt fäste.


Förr Var betongpannor dåliga pga dom var tunna gjorde av ett undermåligt matreal, man höll fortfarande på att exprimentera. Dagens betongpannor går i stort sätt att jämföra med tegelpannor när det gäller kvalitet.

Dock så åldras tegelpannor på ett snyggtsätt dom blir blekta vilket kan se snyggt ut (tycke o smak). Tegelpannor blir nog aldrig dåliga om dom inte spriker osv finns ju exempel på tegel tak som är över 100 år gammla.. Betongpannor håller länge dom med lätt över 40 år utan problem..


min åsikt är iallafall.. Betongpannor. Varför? Billigare, håller minst lika länge som jag kommer att bo där (livet ut). OM man nu inte stör sig på utsendet.

Värt o veta är också att Tegelpannor väger mindre, vilket är en fördel då man hanskas med det.
 
Per-Erik skrev:
Mossa + Betongpannor = Falskt
Hmm. Finns nog många olika senario om det. ;)

Men som du sa beror nog mycket på vilken betongpanna man köper..
 
Totte_S
Kan inte hålla mig bort från sånna här trådar. Har ventilerat min åsikt tidigare och säger det igen; tegel är snyggare från start och blir snyggare med åren. På hus i "traditionell" stil anser jag att allt annat än tegel är helgerån. Därmed inte sagt att det finns många hustyper där betong kan vara "rätt".
Vad gäller mossa så gissar jag att den växer lika bra på tegel som på betong, som på husvagnar, bilar, stenar och gamla stubbar, och annat som står ute i väder och vind och fukt ;)
Dessutom är jag ivrig förespråkare av återanvänt tegel. Om man vid nyproduktion köper sorterat och pallat tegel från en firma så är det inte krångligare än nya betongpannaor, bara snyggare och ungefär samma pris, om inte billigare....

Två länkar till företag som jobbar med återanvänt taktegel bla. Kolla priserna innan ni bestämmer er....

http://www.hedenstedt.nu/
http://www.mtak.se/
 
Jag har ett hus i "traditionell" stil och valde trots det betongpannor. Nu är det 1-kupiga pannor som är ytbehandlade med en färg som påminner om tegel, så det är rätt svårt att se skillnad mot "originalet".

Håller med om att det är en speciell feeling med lertegel, men betongpannor är dubbelfalsade så de tätar väl lite bättre kanske...

Jag tycker det är viktigare att "traditionella" hus får 1-kupiga pannor som gör att husen ser lugnare ut än om de har "nervösa" 2-kupiga pannor. Men det verkar inte vara något som riktigt är på tapeten vid val av pannor...
 
Draven skrev:
Hur resonerade ni när ni valde ?

Jag vill inte ha mossa på pannorna efter 5år..
Men..
Nibra tegel 195kr/ kvm inkl moms.

Eller Betongpanna 55kr/kvm inkl moms.

Är ju rätt så stor pris skillnad. Och i mitt fall är det ca 344kvm yta som ska täckas... :-/ :-/ :-/
Vittingetegel köper du för cirka 160SEK/kvm (tvåkupigt). I de kvantiteter du pratar om kan du antagligen pressa priset ytterligare.

Åk runt och titta på husen i din omgivning - speciellt tak med några år på nacken. Det avgjorde iaf saken för oss, till teglets fördel. Utan minsta tvekan.

 
Totte_S
ClasseClas skrev:
Jag tycker det är viktigare att "traditionella" hus får 1-kupiga pannor som gör att husen ser lugnare ut än om de har "nervösa" 2-kupiga pannor. Men det verkar inte vara något som riktigt är på tapeten vid val av pannor...
Fast på hus byggda under 1900-talet är det nog vanligare med tvåkupigt, äldre och "enklare" hus hade nog vanligtvis enkupigt. Självklart skall man ha enkupigt om det stämmer med hustypen. Jag som så ivrigt förespråkar återbruk av tegel får nog ändå erkänna att ett bekymmer med enkupigt tegel är att det är bökigare att få det att ligga snyggt. Klart allt går, men det är bökigare än med tvåkupigt. (Kanske inte med enkupiga betongpannor, om det finns - hugaligen ;)
 
Totte_S skrev:
(Kanske inte med enkupiga betongpannor, om det finns - hugaligen  ;)
Såna där läskiga ::) 1-kupiga dubbelfalsade betongpannor är enkla att lägga. Fixade garaget på egen hand. Det är viktigt att vindskiveplåtarna el. motsv. har en bredd som överstiger halva pannbredden.

Benders 1-kup ytbeh. ser väl rätt så acceptabel ut för att vara betong? ;) :p ::)
s124.jpg
 
Totte_S
ClasseClas skrev:
Benders 1-kup ytbeh. ser väl rätt så acceptabel ut för att vara betong? ;) :p ::)
[bild]

Säger ingenting så har jag ingenting sagt, smaken är som baken ;D ;D
 
;D ;D ;D
 
har betongtak omlagt -98 här, 7 år och inte en tillstymmelse till mossa eller sandsläpp...

har betong på landet, lagt i början på 80talet... sandhögar i hängrännorna varje höst / vår... usel kvalitet...

så betong verkar helt klart blivit bättre nu på senare år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.