Hej,

Vi ska snart påbörja renovering av ett äldre hus där endast stommen kommer att återanvändas. Huset är på 2 plan om ca 60-70 kvadratmeter vardera.

Huset kommer från början att användas som fritidshus, både sommar och vinter. Det renoveras för året-runt-standard. Det finns även funderingar på permanent bosättning. Vi är två vuxna med en liten på väg och planerar att bli fler framöver.

Vi har beslutat oss för att huset ska ha vattenburen golvvärme överallt (eller kan man skippa golvvärme på övervåningen?).

Vi har fri tillgång till ved. Tyvärr har vi inte plats för ett pannrum. Vi har ingenting emot arbetet vedeldningen medför (än så länge...). Vi vill dock inte elda mer än en gång per dygn. Vi vill inte heller elda mer än 6 timmar för att värma vattnet. Jag har börjat fundera på en kökspanna kopplat till en ackumulatortank.

Det jag är osäker på är om de kökspannor som finns på marknaden idag räcker till effektmässigt för att köras mot tillräckligt stora tankar så man slipper elda mer än 3-6 timmar en vinterdag.

Den effektivaste jag hittat ligger på ca 28kw, varav ca 22 till vattensystemet. Hur stor ackumulatortank är lämplig till en sån? 1000-1500L? Omöjlig fråga kanske men räcker så små tankar ett dygn en normal vinterdag för normal innetemperatur och lite duschande?

Sedan behöver vi något komplement att köra sommartid och som underhållsvärme när vi inte är där. Har någon något förslag? Elpatron?

En sista sak, går det att bygga systemet oberoende av el? Vid strömavbrott vill vi ogärna att cirkulationen avstannar helt så att vi inte kan elda.

Alla tips och råd mottages!

/nochl
 
Du ska ha 1500 liter om du ska elda bara en gågn per dag, förutom vid -15 eller mer. Vår panna är på 33kw och vi eldar cirka 4 timmar för att värma 1500 liter så en på 22kw borde värma upp er på 6 timmar iallafall. Men man har ju varmvatten och värme efter kanske halva den tiden. Det billigaste alternativet är ju elpatron installationsmässigt. Annars är ju en luft/luft pump billigare i drift. Ja om man dimensionerar rätt på rören och drar på rätt sätt så är det inga problem att köra utan el bara att man inte kan ösa på för fullt och att det tar lite längre tid innan värmen sprids. Annars finns ju elkraftverk.
 
Men en korrekt anläggning så "kommer" varmvatten/värme ganska snart och detta är inte så beroende på pannans maxeffekt utan snarare på hur ackumulatortanken och resten av systemet är konstruerat. 0.5 - 1 timme är ett riktmått på hur lång tid innan pannan är i drifttemp och ger värme.

Hur stor tank som behövs avgörs av flera saker. Det kan mycket väl räcka med 1500 liter.
Hur mycket isolering kommer det bli?
Ventilation? Installeras värmeåtervinning så sparas energi....
Golvvärme kräver ju lägre vattentemperatur så man kan ta ut mer energi ur tanken innan det behöver eldas igen.
Hur kommer golvvärmen installeras? Om den t.ex. gjuts in i betongplatta fungerar plattan som en ackumulator till viss grad.
 
Norrland är 48% av Sverige, Gävle eller Kiruna?

En luft/luft funkar ju bra när det är varmt ute, knäpper det till med -40 då kan den vara snygg att titta på.

Kökspanna kan ju vara mysigt, men tänk på skräp från veden och uraskning och sot.

Protte
 
Jag har ingen erfarenhet av att elda med kökspanna, men misstänker att det kan bli ganska varmt i köket om det inte är mycket öppen planlösning. 6 kW under 6 timmar lär få hela undervåningen ordentligt varm om det inte är köldknäpp ute.

Erik
 
huggan skrev:
Du ska ha 1500 liter om du ska elda bara en gågn per dag, förutom vid -15 eller mer. Vår panna är på 33kw och vi eldar cirka 4 timmar för att värma 1500 liter så en på 22kw borde värma upp er på 6 timmar iallafall. Men man har ju varmvatten och värme efter kanske halva den tiden. Det billigaste alternativet är ju elpatron installationsmässigt. Annars är ju en luft/luft pump billigare i drift. Ja om man dimensionerar rätt på rören och drar på rätt sätt så är det inga problem att köra utan el bara att man inte kan ösa på för fullt och att det tar lite längre tid innan värmen sprids. Annars finns ju elkraftverk.
Kul att höra att det kan tänkas fungera med den effekten/vattenvolymen. Med tanke på alla andra kostnader så blir det nog elpatron som backup.

/nochl
 
BobLewis skrev:
Men en korrekt anläggning så "kommer" varmvatten/värme ganska snart och detta är inte så beroende på pannans maxeffekt utan snarare på hur ackumulatortanken och resten av systemet är konstruerat. 0.5 - 1 timme är ett riktmått på hur lång tid innan pannan är i drifttemp och ger värme.

Hur stor tank som behövs avgörs av flera saker. Det kan mycket väl räcka med 1500 liter.
Hur mycket isolering kommer det bli?
Ventilation? Installeras värmeåtervinning så sparas energi....
Golvvärme kräver ju lägre vattentemperatur så man kan ta ut mer energi ur tanken innan det behöver eldas igen.
Hur kommer golvvärmen installeras? Om den t.ex. gjuts in i betongplatta fungerar plattan som en ackumulator till viss grad.
Då gäller det att hitta någon som vet hur man installerar systemet så att det dels kan cirkulera "av sig själv" vid strömavbrott och dessutom så att man får ut värme ur systemet snabbt. Kan du beskriva vad man ska tänka på för att lyckas med det?

Jag har inte koll på vad isoleringen bör ligga på men vi kör nog på någon beprövat standardmått för året-runt-villor. Övervåningen får öppet till nock så där blir det inte så effektivt som det kunde ha varit. Fönster blir nya fina 3-glas i varje fall.

Vi har inte planerat någon värmeåtervinning av ventilationsluften då det verkar vara en rätt dyr historia.

Golvvärmen kommer att gjutas in i plattan.

/nochl
 
prototypen skrev:
Norrland är 48% av Sverige, Gävle eller Kiruna?

En luft/luft funkar ju bra när det är varmt ute, knäpper det till med -40 då kan den vara snygg att titta på.

Kökspanna kan ju vara mysigt, men tänk på skräp från veden och uraskning och sot.

Protte
Ångermanland. :) Så mitten av norrland då, vid kusten. Att det blir kallt under vintern kan man i varje fall räkna med.

Vi har inte tänkt oss en luftvärmepump eftersom vi inte tycker om ljudet och inte heller att de fungerar mindre bra när man behöver dem som mest.

Skräpet vet vi om. En lättillgänglig handdammsugare hjälper till att hålla det snyggt.

/nochl
 
Avemo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att elda med kökspanna, men misstänker att det kan bli ganska varmt i köket om det inte är mycket öppen planlösning. 6 kW under 6 timmar lär få hela undervåningen ordentligt varm om det inte är köldknäpp ute.

Erik
Köket är på övervåningen där vardagsrum och kök ligger i öppen planlösning om 70-75 kvadratmeter så det borde lämpa sig mycket bra. Det är dessutom öppet upp till nock så det kan nog behövas värmas en del.

Vi funderar faktiskt på att skippa golvvärmen på övervåningen av dels den anledningen och att spara på renoveringskostnaden förstås.

/nochl
 
Lite reflektioner. Den som vet bättre får gärna rätta mig eller bekräfta. Till golvvärmen behöver du kanske 35-gradigt vatten. Skall du värma 1500L-tanken från 35 till 90 grader går det åt 96 kWh. Med 22kW skall det gå på ungefär 4 och en halv timme. Om du har golvvärmen på undervåningen igång samtidigt tar det längre tid. Om du glömmer att passa spisen så att elden minskar i intensitet tar det också längre tid. Kökspannor har inget stort vedmagasin utan det är fråga om ganska aktiv eldning. Under de 19 timmar då du inte eldar kan du få ut en medeleffekt på c:a 5 kW till hela huset. Det räcker nog en bra bit. Medan du eldar levererar spisen 6 kW till bara övervåningen. Det är så gott som säkert för mycket. Jag tror att en kökspanna är ett utmärkt komplement till ett annat vattenburet värmesystem, men inte så praktiskt att ha som enda värmekälla.

Du skriver om självcirkulation. Jag tror inte att du kan få självcirkulation om pannan står på övervåningen. Jag betvivlar dessutom starkt att du kan få självcirkulation i ett golvvärmesystem. Vill du att det skall fungera vid strömavbrott går det att ordna batteribackup på pumparna.

Erik
 
nochl skrev:
Då gäller det att hitta någon som vet hur man installerar systemet så att det dels kan cirkulera "av sig själv" vid strömavbrott och dessutom så att man får ut värme ur systemet snabbt. Kan du beskriva vad man ska tänka på för att lyckas med det?
/nochl
Självcirkulation vet jag inte mycket om, golvvärme bör komplicera det hela. Känns som det är någon form av elbackup som är lämpligare, t.ex. portabelt elverk. Inträffar strömavbrott ofta/länge?

Ja för att få ut värme snabbt så är det nog faktiskt i första hand en effektiv tändbrasa som gäller, något som inte är så komplicerat. Vidare så skall kanske en stor förrådsvarmvattenberedare i ackumulatortanken undvikas. Slingor eller värmeväxlare ger varmvatten fortare om man behöver det, tas inget varmvatten ut så går istället all värme till golvvärmen.

Pannan på andravåningen och kanske ingen golvvärme där, ja det blir nog tillräckligt varmt men det gäller att få ut värmen till ytterväggarna och särskilt fönstren. Kan samla en massa värme uppe i nock så att säga, hur det kommer bli är svårt att säga, beror ju t.ex. på antal fönster och hur planlösningen ser ut exakt.

Jag hade själv undvikit lösningen med en panna på övervåningen som du beskriver. Försök att uppskatta hur många kilo ved som kommer behöva bäras upp per dag under vintern.
Med vänliga hälsningar
 
Vad menar du med att ni inte vill elda mer än 6 timmar? Får det inte brinna längre än 6 timmar eller vill ni inte sitta och passa det? En modern vedpanna tänder du upp och sedan sköter den sig själv.
 
Vad menar du med att ni inte vill elda mer än 6 timmar? Får det inte brinna längre än 6 timmar eller vill ni inte sitta och passa det? En modern vedpanna tänder du upp och sedan sköter den sig själv.
Nu var det ju en kökspanna han funderade på, och då måste man vara med hela tiden, får inte plats speciellt mycket
ved i en sådan. Och för att ha maxeffekt så lär det nästan vara fullt helatiden..
Min svärfar har en kökspanna modell wamsler 22kW och han har det mycket jobbigt på vintern när det är kallare än -15 grader, och nu när båda i huset jobbar heltid så funkar det inte alls bra, kan vara 13 grader på eftermiddagen när dom kommer hem och eldning till läggdags för att vara runt 16 grader när dom vaknar, nu har ju dom bara 500liter exp men jag tror att det blir problem att ladda så mycket som 1500liter före man ska lägga sig..

Förbrukar huset mer än 4kWh så kommer inte tanken hålla mer än 12 timmar. Och ska veden upp för en trappa dessutom så har jag svårt att tro att ni kommer bli nöjda med eran anläggning..

Enda sättet att få anläggningen att fungera när det är strömavbrott är genom batteridrift t.ex en UPS, du kan omöjligt få självcirkulation i en sådan anläggning..

Jag avråder fån en dylik anläggning.. Men är ni engagerade vedeldare hela familjen så KAN det bli trivsamt, det är ju faktiskt väldigt individuellt hur man vill göra, det är mysigt med kökspanna kan jag hålla med om men extremt tidskrävande..

Eftersom det är ett blir ett fritidshus till en början skulle jag faktiskt stoppa in en bra pelletspanna med ett veckoförråd i tvättstugan(om det finns plats).. Hur har ni tänkt med vedeldning mitt i vintern under fritidshus-tiden? Elpatron i tanken?

vad gäller uppvärmingssystem, ska ni ha golvvärme försök få in så mycket isolering i golvet ni kan för det suger en hel den energi som inte kommer till någon nytta annars, och ni kommer behöva all energi ni kan med det system ni planerar..

Mina ören till tråden :)
 
Till att börja med så tack för svaren. Många bra synpunkter ni har kommit med.

Här kommer en bild på planlösningen som den är tänkt.




Huset är inte så stort som ni ser på ritningen ovan. Som jag ser det är det inte rimligt att bygga ett pannrum i det här huset. Veden hade jag tänkt köra rakt in i köket på övervåningen med en skottskärra genom altandörren. I vårt nuvarande boende kör jag in 2 skottskärror i veckan så det blir rätt lite släpande. Min förhoppning är att kunna förvara en veckas förbrukning inne även i detta nya hus.

Eftersom veden är gratis så känns en pelletskamin/panna inte som något roligt alternativ, detsamma alla former av värmepumpar. Elpatron är det som ligger närmast till hands som backup och underhållsvärme.

Jag förstår att en kökspanna inte är optimal men jag kan inte komma på något alternativ som är vedbaserat som passar in i huset.. De flesta verkar vara överens om att tanken inte bör vara mindre än ca 1500L i varje fall. Kom gärna med något alternativt förslag på värmesystem för jag kommer inte på något bättre.

En annan fråga, hur mycket kan man tänka sig att spara in på att inte dra golvvärme på övervåningen?

/nochl
 
Redigerat:
Bygg ett separat pannrum, kanske pellets + en vedpanna. Kan ju behövas ett garage också + förråd för gräsklipparn, skoter (Norrland) och motorsågen till veden.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.