Hade lite svårt att bestämma placering för min tråd, men jag valde till slut denna avdelning framför avlopp...

Till saken: Bor i tvåplans hus med 110 mm rör för avluftning av avlopp. Detta går då genom båda planen och upp genom taket. Tidigare har vinden varit oinredd, men jag har under de senaste månaderna byggt och isolerat vinden. Nu kommer avluftningsröret ifråga, som från tidigare har isolering runtom, att gå genom en garderob, från golv till tak. I taket finns fuktspärrsplast med 50 mm isolering under och 300 mm ovanför.

Frågan lyder: Hur ska jag göra med mitt rör i garderoben? Ta bort isoleringen kan jag väl inte eftersom röret går rakt ut och då kommer det kondens plus att värme läcker ut? Kan jag fortsätta fuktspärren från taket och dra den utanpå isoleringen på röret, eller ska jag dra fuktspärsplasten tätt intill röret och låte isoleringen runt röret vara utan plast?
 
Eftersom ingen svarat gjorde jag en bild på hur det ser ut.

Glömde rita in, men det finns som sagt 50 mm isolering innanför fuktspärren också.

Tacksam för svar...
 
  • avluftning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan göra som du vill normalt så isolerar man inte röret så du har redan hängslen och livrem. Jag hade fuktspärrat intill röret och behållt isoleringen om den inte tar onödig plats.
 
Jag hoppas det är OK att jag slänger in en fundering.
Mitt rör stannar i ett numera isolerat litet rum å vinden.
Kan man låta det sitta kvar så eller skall man förläng det upp genom taket?
Det är ett filter på röret.
 
Jag tror inte det är ett filter, utan det är en backventil på avluftningen. Annars skulle det lukta bajs i hela huset.
 
Sorry menade ventil på röret. Inte lätt när det är svårt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.