Vi skall beställa parkett till vårt hem. Den kommer att läggas i lite olika omgångar alltefter vårt hus blir klart. Men nu sa vår "hemmasnickare" att parkett är en färskvara och när man får hem den så skall den läggas in så gott som omgående. :surprised:

Personligen tycker jag att det låter märkligt eftersom de flesta butiker har parkett i lager...hur kan det då vara en färskvara? Eller är det när man öppnar förpackningen?

Är det någon som vet hur det faktiskt är?
 
Färskvara?? inte!! se bara till att den ligger torrt och rakt.
 
Tja, om mjölk kan härskna kanske samma sak gäller för parkett ;)
 
Att den är "färskvara" tror jag inte på. Snarare så är det bra om den får ligga i sin slutliga miljö några dagar innan man lägger den, så att den får rätt fuktighet mm.
 
Påståendet att det är färskvara faller på sin egen orimlighet, vad skulle det i så fall vara för skillnad när golvet väl är lagt? Det skulle ju bli lika "härsket" då. Om så vore fallet skulle jag genast investera alla mina slantar i ett företag som handlar med parkettgolv...
 
Vår ekparkett låg gott och väl i två veckor i vår nya lägenhet innan den lades in. Precis som tidigare inlägg är det bra att ha parketten liggande ett tag så att den inte "chockas" när den kommer in i ett nytt hem med en annan luftfuktighet än affären/lagret hade.
Jag dristade mig till och med att skära upp plasten runt förpacknigarna för att luften skulle sippra in. Har ingen aaaaning om det är rätt. Men parketten ligger nu snällt och stilla i två rum och är till på köpet lite snygg!
 
Tusen tack för era svar!

Jag ringde golvaffären och ställde frågan. De sa att det är viktigt att golvet ligger i rumstemperatur minst 48 timmar innan man lägger in parketten. Annars så är det bra om man inte packar upp den (glömde fråga varför) utan att den ligger försluten i förpackningen. Om man bryter upp förpackningen så skall man sluta igen den tills man lägger ut parketten. Så att det är m.a.o helt okej att lägga en del av parketten i ett rum, stänga igen "påsen" och sedan lägga ut den igen när man vill.

(retar mig på att jag glömde fråga varför ::)).
 
En gissning på varför man ska hålla dem i plasten så länge som möjligt är att parketten är torkad i tork och kan då hålla så låg fuktighet som det någonsin är i detta land. Detta kommer ju då göra att sprickor på grund av att det torkar senare inte kommer att inträffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.