Hej
Jag kommer att instalera en värmepump under sommaren. Är intreserad av att mäta totala elförbrukningen för värmepumpen och pumpar.
Därför undrar jag om det är någon som vet var man köper en elmätare, ev begangnad?
 
Det är väl bara en liten digital typ?? Jag skulle helst vilja hitta en "typ" villamätare.
 
Gå in på knifab.com där finns det "riktiga" elmätare.

Köpte en där för tre år sedan i samband med att jag installerade VP. Man är ju lite nyfiken i början att se hur mycket pengar an spar ;)

Priset då var 500-600:- + frakt.

Enda nackdelen är att de är bättre bagagnade. Tyvärr informerar inte Knifab om det i deras katalog/web. Priset för en ny mätare är väl säkert annars lite mer... Trots att den inte var ny så är jag nöjd med köpet.
 
Det var den modellen jag sökte Tack för hjälpen :)
 
Här i Göteborg kan man köpa renoverade elmätare för trefasström (villamätare) på Hornbach Byggmarknad. De kommer från Tyskland, min var tillverkad 1972. Jag köpte en som jag tänker koppla till värmepumpen. Priset var 234 kr (Mars 2004). De är nymålade och räkneverket är nollställt. Återstår att se hur bra den funkar.
Nya digitala mätare kan kosta tio gånger så mycket, därför nöjer jag mig med en enklare variant.
 
Den lokala energileverantören lånar ut en aldeles gratis.
I alla fall i Gävle.
 
LB skrev:
Den lokala energileverantören lånar ut en aldeles gratis.
I alla fall i Gävle.
Lånar ut? Frågan här ovanför gäller en fast monterad trefasmätare. Lånar de verkligen ut sådana gratis? Observera att det gäller en extra elmätare (inte den ordinarie inkommande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.