Hej,jag undrar om det är krångligt med att installera ett slutet kärl i pannrummet?

i dag sitter det på vinden, men ska byta pannan till en bättre begagnad och undrar då
om det går att använda det ex-kärlet som följer med pannan som jag köper men det
sitter också på vinden?

är det olika kärl till slutet/öppet?

och är det krångligt att installera ett i pannrummet(om det finns plats alltså) ?:)
 
Dimmensionera rätt bara, annars är det inte vidare svårt...
 
Det är "bara" att ansluta exp kärlets rör till något rör i radiatorkretsen, Jag skulle inte byta bara för bytandets skull. Ett öppet kan bara rosta sönder medan ett slutet kan drabbas av trasig blåsa efter 10 år.

Har du ett rostfritt öppet så kör på det.

Protte
 
Om det öppna bara skulle råka rosta sönder kan det komma ut mycket vatten på vinden som således rinner ner där det behagar.
Jag tänker ha slutet kärl i pannrummet. Men man måste som sagt dimensionera det rätt.
Bygger man nytt kan man förstås ha rostfritt kärl och man kan ha uppsamlingsplåt under kärlet också som extra säkerhet. Skvallerrör som informerar dig om att det kommer vatten på uppsamlingsplåt etc.

Man kan skyddas sig men inte 100% vilken metod man än väljer.
 
Det slutna kärlets volym skall vara (minst) 10% av den totala vattenvolymen i systemet. Enkelt att koppla in. Men eftersom du då ej länge kan tillgodoräkna dig det "kokskydd" som det öppna kärlets ångutblås innebär, så krävs en SYR ventil/kylslinga i pannan.

Rätt förtryck i kärlet skall man också se till att ställa in...

Några Fördelar/Nackdelar (+/-)
Öppet kärl:
+ Billigt kärl.
- Bör vara rostfritt
- frysrisk vid placering på vind
- Omfattande ledningsdragning vid nyisntallation
+ Panna behöver ej SYR ventil
- större risk för syresättning av vattnet
+ konstant (I stort sätt, varierar endast med ca 0,1 bar, dvs nivåförändingen i kärlet) systemtryck.
+ Enkelt att fylla på till rätt nivå./ självjusterande.

Slutet Kärl
+ Enklast installation (Exlusive SYR)
- Dyrare kärl
- Gummiblåsa som kan gå sönder = kortare livslängd på kärlet.
- Trycket i systemet varierar med temperaturen, högre systemtryck vid fullt uppvärmt systemvatten.
- Måste hålla koll på förtrycket
-SYR utrustning krävs (dyrare dyrare panna/utrustning)
+ kortare rörledningar
+ Ingen risk för läckor/frysning på vinden.
 
tack för alla svar, röris sa att jag kunde ha kvar det öppna på vinden, bara byta till större, 5% av totala v-mängd eller hur?
ska ha 1500-2000l så ett kärl på 160 liter borde väl räcka?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.